Registerrem og strammerulle

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Kim_Jarre
Posts: 16
Joined: Wed 06 Jun, 2007 23:41
Location: Holmlia, Oslo

Registerrem og strammerulle

Post by Kim_Jarre »

Har sjekket litt på priser for rem og strammerulle. Samme rem som til Peugeot 505 og diverse Renault modeller. (Rem Gates TB-5059XS, strammerulle Gates K015059XS eller SKF VKM-16200). Men, hvorfor koster strammerullen 3-4 ganger prisen av reima? :shock: Den inneholder vel bare ett kulelager som blir slitt? Kan man skifte ut lageret med ett "standard" lager fra en maskinforretning og bruke hjul/holder om igjen?
1988 CX 22 TRS Cassis Nacré
Alx
Posts: 160
Joined: Tue 29 May, 2007 10:53
Location: Moss
Contact:

Post by Alx »

Fyller på med et ekstra spørsmål her jeg.
Hvor viktig er det å bytte strammerulla når remma byttes? Skal de alltid byttes samtidig eller kan man kjøre med flere remmer per strammerulle? (Har riktignok en 1015 boxer, men antar at prinsippene for bytting vel er de samme?)
hilsen Alexander

http://www.jenseg.net
2008 Grand C4 Picasso 1,6 Hdi EMG
2001 Xsara Break 1,6 Automat
1975 Ami Super Berline
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Jeg bytta ikke rullene sist, men regner ikke med at levetiden på den bilen er så mange år. Sjekka jo lagerets tilstand før jeg satte på plass igjen.

Som oftest hører en jo når et lager starter å bli dårlig dersom en lytter etter slike ting. Men her er det jo forskjell på hvem som kjører doningen og hvor mye i året.

Jeg er jo heller ikke avhengig av at bilen går alle dager i året, da er det bare å bruke en annen bil.

Dersom jeg skulle ha en bil som må gå hele tiden hadde jeg byttet alt.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
Post Reply