Motor lugger under kjøring

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Motor lugger under kjøring

Post by EirikJ »

NÅ ER JEG LEI! GODE RÅD MOTTAS MED STOR TAKK :!:

Motoren starter lett. Går flott på tomgang. Akselererer godt. Fungere helt topp så lenge man har antydning til gasspådrag. Problemet oppstår når man slipper gassen ørlite, eller kjører med jevn hastighet i svak nedoverbakke. Da man har mellomgass der motoren verken bremser eller øker farten. Da kommer en svak lugging/ujevn gange.

Har lett etter årsaken til dette i flere dager. Har lest ALLT om emnet på Akuten. Tydeligvis noe av det mest vanlige problemet på CX. MASSE folk som har hatt dette som problem. Problemet er at folk ikke kommer med rapport når de finner feilen :evil: :evil: Hjelp skal de ha, men etterpå gir de seg f.... Er jo synd for de som leser gamle tråder for å finne ut av noe. Nåjah....nok om det :wink:

På meg virker det som "magerfusk", altså at motoren går med for mager blanding ved lite og ingen gasspådrag. Tennpluggene tyder også på det, da de helt ufarget av forbrenningen. (Skulle helst hatt en litt lysebrun farge på dem)

Siden TGi'er har en kontrollkontakt for bensinblandingen, har jeg tatt utganspunkt i den. Når man måler på pluggen skal det være 6,3 volt i følge manualen. Der var det 3 volt. Et stort problem er at manualen ikke sier noe om hva dette er. Altså, hva er forholdene hvis verdien er under 6,3 eller over. Mager eller fet?

En annen ting jeg har lett etter er falskluft. Har lett i flere timer. Prøvd masse. Sjekket med startgass osv. Finner ingen falskluft. Har prøvd å justere på fjæra i luftmengemåleren. Justert 3 knepp både en og andre veien. Nesten ingen forskjell. Bortsett fra på måleverdien på kontrollstikket. Når fjæren strammes klarer jeg å justere på CO-skruen slik at jeg får 6,3 volt på kontrollstikket. Men bilen går akkurat likens som før :( Har også prøvd å slakke på fjære. Da ble bilen litt værre. Har nå stillt fjæra tilbake til fabrikkstillingen. Har da 3 volt på kontrollstikket. Skal være 6,3v. Men aner ikke hva det betyr at spenningen er lavere enn det skal være. Dette er mangelfullt i manualen :(

Det er nye tennplugger, nytt bensinfilter og nyvasket luftfilter.

Fant korrosjon på kontakten til luftmengemåleren. Fikset det. Ingen forbedring. Fant eksoslekkasje fra en sveis på grenrøret. Sveiset det, ingen forskjell. Demontert luftmengemåleren og renset/rengjort den. Ingen forskjell. Demontert lambdasonde og blåst den ren, ingen forskjell....... AARRGGHHH!!!

Er det ikke sommer snart så jeg kan kjøre DS?? :wink:

Det jeg nå har lyst å prøve er å skifte lambdasonde, men den er dyr. Og sure penger er det hvis det ikke blir i orden. Er dessuten skeptisk til luftmengdemåleren....
Driver å rydder i garasjen. For en liten tid siden kastet jeg en slik sonde jeg har hatt liggende i 8 år.... Man må ALDRI kaste noe......

Noen med gode råd????
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Har et godt råd. Du må aldri kaste noe! :shock: :roll: :wink: :D
Nei, har egentlig ikke det. Men når jeg får slike "rare" problemer heller jeg på QMI drivstofforbedrer. Har fungert på dieselen og TRSen. Dyserens er vel også et alternativ. Har vel gått en del bensin gjennom disse dysene også. Fikk en gang et råd om akkurat dette. I stedet for å kjøpe dyr dyserens på bensinstasjonen så hell på en liter lampeparafin på en full tank. Gjør samme nytten. Ellers så finnes det minst ett firma som renser dysene med ultralyd og justerer de etterpå. Kosta vel noe sånt som 450 kroner pr. dyse.
Mvh
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Tror ikke det er dysene som trøbler. Men så vet jeg jo heller ikke enda hva problemet er, så... :wink:

Kan legge til at slik bilen er nå, forsvinner luggingen hvis jeg skrur co-skruen helt inn. Da går bilen tilsynelatende fint under all type belastning, men stopper på tomgang.

Har en plan nå om å kjøpe lambdasensor på Biltema til 398,- og prøve...
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Jeg skal ikke være skråsikker utifra symptomene du beskriver, men prøver meg på et resonement som er relativt vanlig med l-jetronic innsprøynings-systemet, og vanlig på mange biler fra 80-tallet.

Problemet er i såfall luftmengdemåleren. Motoren suger ikke luft jevnt (selv om turtallet er jevnt), særlig ikke på moderate turtall og ved lite gass (gass-spjeldet nesten lukket). L-jetronic har en utrolig dårlig luftmengdemåler, et spjeld/flapp som påvirkes av luftstrømmen inn i motoren.

Flappen må være lett å bevege for å ikke gi treghet når du gir gass. Men når det er lett å bevege vil dette si at det også beveger seg i takt med den ujevne luftstrømmen motoren suger på moderate turtall med lite gass. Hvis flappen blir stående i en slags resonans med motorens ujevne sug, vil dette gi samme utslag som å trykke gassen rytmisk 1-2cm inn og ut.

Man må altså prøve å finne en balanse mellom lite treghet og lite umotivert bevegelse. Strammheten i flappens oppheng har alt å si, og det som skal dempe de ufrivillige bevegelsene er hovedsaklig demperommet bak flappen. Det skal være betydelig treghet i dette rommet slik at raske bevegelser ikke får lov til å forplante seg til flappen. Vet ikke om tettheten på dette rommet kan justeres på cx'ene? Ellers vil jo alle fjærer som kobler til flappen dempe bevegelsene, og disse blir jo selvsagt slitt.



-m
Post Reply