-85GTI T1 går ikke

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Nej, i båda fallen är det mer sprit och mindre olja nuförtiden......... :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Jeg fortsetter min langsomme feilsøking.
Det kommer bensin frem til tennplugene.
- det er ikke gnist - jeg tok feil - det var bare ett blink så er det dødt.

Altså - bensin ok, innsprøytning ok - gnist null.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Sjekke gnist på tennplugger er det første man gjør i feilsøking når en motor ikke starter! Før noe som helst annet :wink:

Dette er jo meget lett å gjøre. Bare ta ut en plugg, sett den i plugghetta og få noen til å kjør starteren. Gnister det ikke vet du at, ja, at feilen er manglende gnist.
I sjeldne tilfeller kan du få gnist på denne måten men feilen er likevel manglende gnist slik at motoren ikke starter, eller dårlig gnist som gjør at motoren ikke går bra.
Derfor er en "testplugg" en mye bedre måte enn en vanlig plugg for å sjekke gnist. Man kan enten gå og kjøpe en dings for dette, eller bedre, lage den selv.

Ta en vanlig tennplugg, gjerne en slitt som er byttet ut. Sag bort metallet rundt midtelektroden. Som oftest blir det bra hvis man sager mellom gjengepartiet og sekskanten hvor man setter pluggnøkkelen. Ikke sag helt gjennom! Bare slik at man kan fjerne nedre del av metallet. Så fester man en ledning til metallet som er igjen. Det er da området hvor man vanligvis setter pluggnøkkelen. Dette for å kunne jorde pluggen på en enkel måte. Nå er det bare å putte pluggen i en plugghette og prøve å starte. Gnisten må nå hoppe en avstand på omtrent 1cm. Det skal den klare lett som bare det. Hvis ikke lager ikke tenningssystemet bra nok gnist.

Å lage en gnist i sylinderen under høyt trykk er mye tyngre for tenningen enn å lage gnist "ute i det fri". Derfor er testpluggen bedre å bruke enn en normal plugg....

Denne laget jeg meg for 12 år siden og har gnistet noen ganger nå :)
Image

Image
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Da er vi inne på et verktøy jeg har nevnt før. En gnisttester. Skal prøve å huske og ta et bilde i morgen. Og undersøke prisen. Dette er et spesialverktøy vi bruker på Mercury/Mercruiser motorene.
Mvh
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Har allerede lagt ut to bilder av en gnist-tester jo... Jeg har også en som koster penger, men en slik er bare tull. I allefall til en gammel bil....
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ser det, men vent til du ser hva jeg snakker om. :wink: :D
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Hei.. Sjekker ledninger til coilene. Har viklet av de siste 20 cm med uoriginal vikling. Det kommer 4 gule ledninger, to fra hver coil - disse går forbi en tjuvkobling og går over i 3 gule og 1 grønn ledning fra kabelstammen. Her er det brudd/delvis brudd i to ledninger - grønn og gul. Hvordan skal dette egentlig være koblet? Ikke usannsynlig at det er her feilen ligger - hvertfall et godt forsøk?

Image

Image

Image
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Du må gjøre bildene mindre før du legger de opp. Please?
Jeg har bare 19" skjerm og disse var heftig uoversiktlig når de er så store :wink:

Se der ja :lol:
Jeg vanskelig? Neeeida....
Last edited by EirikJ on Sat 15 Dec, 2007 20:05, edited 1 time in total.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Kopplingen är nog rätt men det är stor risk för avbrott/oxid i någon koppling eller inuti någon av kablarna.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
EirikJ
Posts: 363
Joined: Sat 28 Jan, 2006 00:51

Post by EirikJ »

Jeg ser at det har vært skiftet coiler på bilen din en gang i tiden. De coilene du har der er noen "erstatnings"coiler som Citroën leverte en liten periode på -90 tallet, etter at de originale gikk ut av produkjson.
Med erstatningscoilene fulgte det med kontakter. De originale kontaktene måtte byttes ut med de som fulgte med, fordi de nye coilene hadde en annen kontakt enn de gamle.

Kanskje ta av gummihetten på kontaktene og sjekk om det kan være dørlig kontakt i noe der?

Ellers er den beste måten og kontrollmåle komponenter, å måle på samlekontakten på komputeren. Da får man med seg hele ledningsnettet også. Feil i nettet blir straks oppdaget.
Citroënnlig hilsen Eirik
DS 21 ieh Pallas, DS 23 h Pallas, CX 25 GTi aut, 5 stk 2CV, XM 2,0i -90 og XM Break 2,0i 16v automat.
Image
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Men på bildet over - to gule ledninger - fra hver sin coil - er koblet sammen med en klemme/skjøt.
Så er det en tredje ledning - en grønn - som skal hvor? Til samme sammenkobling? På koblongsskjema er det 2 ledninger til hver coil - men jeg har ikke skjema med fargekode/nummerert ledning.

Slik det var da jeg viklet av så det ut som grønn ledning hadde ligget sammen med de to gule i sammenkoblingen.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
dagkw
Posts: 62
Joined: Sat 03 Feb, 2007 17:31
Location: Oslo

Post by dagkw »

Hvordan går det med feilsøkingen?

På min 86 gti turbo går det tre gule ledninger,
hvor det går en til hver coil og den tredje forgreiner seg ved coilen
til to gule som går til hver sin coil, slik som jeg synes jeg ser hos deg.
Jeg har ingen grønne ledninger i denne pølsa som går til coilene.

Kanskje den grønne er en erstatning for den tredje gule??

Mvh Dag
96 - Xantia Activa Turbo
85 - CX 20 Pallas
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

Heisann..
har du finni ut av det??
Det går vel 3 ledninger fra tenings boksen 2 av dem er styre strøm en til hver coil den siste er vel + som forgrener seg en til hver coil og en grønn til hver kondensator.. kondensatorene er for å fjerne radio støy fra teningssystemet..

Du bør kontrolere,helst ome tenplugg ledningene det hender at dem ryker..

jeg pleier å kontrolere om det er gnist ved å putte en plugg i tenpluggheta og holde pluggen mot gods samtidig med at jeg kjører bilen på starteren via ledningen ved batteriet.. hmm kan egentlig ikke se noe stort problem med det..

Må si at jeg er litt usikker på hvilket ledningsnett som er brukt på 85turbo hm den er jo litt spesiel..

men jeg plundra med noe av det samme på en 86turbo og der var det et relle under den venstre front lykta som var problemet.. mener at det var et standar vekslene relle..

en annen feil som var vanelig på på 25 motorene med tenings boksen i hanskeromet var at den plutselig kunne kutte under kjøring.. men da var det stortsett bare å banke litt i den :wink:
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

går vel bare to gule og en grønn til hver coil, den tynne grønne går vel rett til kondensator?
har masse Citroèn:-)
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Post by Citroengen »

:lol: Det stemmer det du har helt rett dem grønne er koblet fra coilen og til kondensatoren.. jeg måtte ut å se på en bil nå :lol: men jeg mener at det er på + siden.. eller kan det være på styre strømmen hmm må jeg ut å kikke en gang til da.. Hehe..
Post Reply