-85GTI T1 går ikke

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ellers er det fullt mulig å overstyre "store blå". Ta en titt her: http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN ... #Insprrela
Men det kan jo være nyttig å ta en titt på hele denne siden: http://web.telia.com/~u84003985/STYRNING.HTM
Koble sammen kontaktene 30-87b-87.

Mvh
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Ellers kan det være som på min Turbo 2. Bensinen spruter og gnisten står fra coilene men fremdeles ikke antydning at bilen vil starte. :mrgreen:
At man aldri skal lære synes jeg har vært her før men lykke til det kan faktisk være den fantastik gjennomarbeidede elektronikken fra våre Tyske venner. :D
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Takk for mange gode svar - jeg rapporterer tilbake med mine funn..
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Det kommer bensin frem når jeg kjører starteren. Altså virker det blå releet under lykten, og bnsinpumpen virker.

Hva er neste post? Å gå over alle kontakter rundt batteriet? Der er det mye lugubert fremdeles. Siden bilen bare døde under kjøring mistenker jeg at det er en kontakt et sted som forårsaker feilen.
Hvordan tester jeg om det kommer gnist, tar jeg av en plugghette, setter i en plugg og holder litt fra gods?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Det er en god start men det er nok ikke altid så enkelt. Men start med dette.
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hvordan vet du at det kommer bensin inn i motoren? Hjelper ikke om det kommer bensin til dysene om disse ikke åpner. Blir pluggene bløte når du kinner? Har du prøvd å kjøre den på startgass?
Å ta ut en plugg for å se om det er gnist er jo greitnok, men det beste er om du har mulighet til å sette på en stroboskoplampe. Blinker denne gnister pluggen. Du kan også løfte på plugghetten med ei isolert tang. Hører du at gnisten slår over så gnister etter all sansynelighet pluggen. Ellers har Biltema en sak som du setter på mellom plugghette og plugg som viser om det gnister eller ikke. Men siden den bare døde under kjøring tror jeg egentlig at det er noe annet. Kanskje er det så enkelt som øvre dødpunkt føleren. :wink: :D
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Takk for svar.
Jeg har skiftet den ene føleren med en ny, det var det første jeg prøvde. Bør jeg skifte den andre også?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Sturla wrote:Takk for svar.
Jeg har skiftet den ene føleren med en ny, det var det første jeg prøvde. Bør jeg skifte den andre også?
Ja, eller sette inn den du først skiftet der. Lite trolig at begge er defekt. Prøv det, så får vi høre. Mener de to følerne er like.
Mvh
dagkw
Posts: 62
Joined: Sat 03 Feb, 2007 17:31
Location: Oslo

Post by dagkw »

Hei.

Min T1 døde også plutselig under kjøring, og da viste det seg at kontaktene til hjernen
som på 86 mod. sitter ved batteriet hadde lirket seg litt ut.
Har også opplevd vansker om kontaktene som befinner seg
under reservehjulet (som går til coiler etc.) er litt morkne.

Er kjapt og greit å sjekke, om ikke annet... :wink:

Mvh Dag
96 - Xantia Activa Turbo
85 - CX 20 Pallas
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Espens turbo 2 døde også helt plutselig for noen dager siden. Da var det faktisk tenningslåsen som sa takk for seg. Så her er det et utall muligheter. :lol: Mitt forslag er: inviter en venn med maken bil flytt så over en og en komponent når den da plutselig starter har du funnet feilen.
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Mitt forslag er: inviter en venn med maken bil flytt så over en og en komponent når den da plutselig starter har du funnet feilen.
Ja, dette vet jo du alt om, Geir. :wink: :D :D :D
Mvh
geirkenn
Posts: 298
Joined: Sun 03 Oct, 2004 12:45
Location: Skedsmo

Post by geirkenn »

Jeg vil vel etterhvert si at jeg vet mye om dette, den som vet alt om dette har jeg fremdeles ikke møtt. Espen og jeg har nå 4 stk fordelt på 2 serie 1 og 2 serie2 med og uten cat. Dette skulle vel tilsi at vi har mulighet til et utall kombinasjoner med feil. Det artige er jo at det aldri er samme feil 2 ganger og at det som regel ikke er samme feil på 2 biler heller. Som Øystein Sunde sier har du gammel bil og ung kjerring har du nok og henge fingra i. Jeg er glad jeg bare har gammel bil for og si det på den måten. :D
geirkenn
MOB:97060084
1996 AX 4X4/1975 CX 2000/1979 CX Break Reflex
turbo 1
Posts: 59
Joined: Wed 01 Feb, 2006 00:39
Location: 2740 Roa

Post by turbo 1 »

Ja,ja-- ung kjerring er nå heller ingen spøk :roll: Kan være slitsomt nok det :wink: Men for å få tråden på rett spor så foretrekker jeg nok en gammel bil som tenner på alle pluggene enn en ung kjerring som gjør det samme :wink: Selvsagt avhengig av hva hun (kjeringen altså) tenner på da :lol:


Hilsen Arthur :wink:
CX GTI Turbo 85, TRD Break 84,TRD T2 87,GTI turbo (skogsvrak 220 hk) 85, BX 19 GTI 87 (skinn / AC), Austin Cambridge a60 64,XM 2,1TD 95 GSA 82
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Nå har jeg byttet begge svinghjulsfølerene og den vil fremdeles ikke gå. Jeg har sprayet multistikkene under batteriet med kontaktrens også det uten resultat.
Min T1 døde også plutselig under kjøring, og da viste det seg at kontaktene til hjernen
som på 86 mod. sitter ved batteriet hadde lirket seg litt ut.
Min er en -85 mod med stålstøtfangere. hvor ligger denne kontakten på denne bilen?
Det er jo relejungel under lykten foran batteriet. Det blå er identifisert, men siden det kommer bensin virker vel det. Det er også et stort grønt et med mange stikk, hva er det til?
Det er monsun i Bergen, regn og mørke er ikke gode hjelpere i slik feilsøking.

Neste sjekk får bli bli tennplugger og coiler.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hjernen på 85 mod. sitter forran (eller er det til siden og over) førerens føtter. Dette er tennings computeren insprøytings computeren sitter forran hanskerommet.
Tror det er et spørsmål du ikke har svart meg på enda Sturla. Har du prøvd med startgass?
Mvh
Post Reply