-85GTI T1 går ikke

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

-85GTI T1 går ikke

Post by Sturla »

Bilen stoppet under kjøring - og har ikke startet siden.
Jeg mistenker Bensintilførsel. Når er det pumpen pumper? Når tenningen er på eller når startmotoren går? Siden bilen ligger på magen hadde jeg tenkt å koble fra bensin og ha ledningen i en flaske og teste om det kommer frem noe, er det en god metode?
Bilen gikk perfekt før motoren døde. Har skiftet til ny svinghjulsføler uten resultat.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Coil ? Tenningsmodul ?

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: -85GTI T1 går ikke

Post by ingkogni2 »

Sturla wrote: Når er det pumpen pumper? Når tenningen er på eller når startmotoren går? Siden bilen ligger på magen hadde jeg tenkt å koble fra bensin og ha ledningen i en flaske og teste om det kommer frem noe, er det en god metode?
Pumpen pumper når tenninga er på. Du skal kunne høre en "Bzzzzzz"-lyd fra under baksetet. Pumpa går kunn i ca 5 sekunder når du slår på tenninga, for så å starte igjen når du vrir nøkkelen til start. Poenget med dette er at pupa skal pumpe opp rett bensintrykk siden bensinen siger litt tilbake når bilen står.

Metoden høres helt grei ut den...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Takk for svar.
Tenkte å prøve 1 ting av gangen denne gang, og se om jeg faktisk finner ut hva som er galt før den plutselig virker igjen. Begynner med hovedmistenkt.
Bensinpumpen høres ikke når jeg slår på tenningen - den går ikke.
Hvor kan jeg måle om det kommer strøm til pumpen? Det er vel et av releene under lykten? Det er ingen sikring som kan ha gått og kuttet strømmen til pumpen?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Sjekk i sikkringsboksen om noen sikkringer er gåen. Er vell bare 1 sikkringsboks på serie 1, eller?

Start med å måle ved forbrukeren, altså bensinpumpa. Du trenger en hjelpemann til å vri på tenninga. Om du har strøm bak til pumpa, er det selve pumpa som er gåen. Mål også om jordinga til pumpa er god nok.

Om du ikke har strøm bak til pumpa, kan du bevege deg fram til relèet og sjekke om det klikker i det.

Når jeg feilsøker elektrisk, så bruker jeg alltid et måleinstrument med diodetester med pipelyd. Da kan du teste om det er kontakt gjennom en ledning eller et koblingspunkt...

Om det klikker i relèet, så måler du om du har + inn på relèet. Multimeteret på Volt 20 likestrøm. En "pinne" i +ledningen og den andre til jord. Har du strøm der, så er det ganske sikkert brudd i ledningen bak til pumpa, eller jordinga til pumpa.

Ingkogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Sturla wrote:Det er vel et av releene under lykten?
Det är ett stort, blått, relä som ofta ligger "löst", vid högra sidan, i en plastpåse. Kan se för jäv---t ut och ofta är höljet löst vilket gör att det ser för jäv---t ut inuti också........
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

serie 1 T har innsprøytningsreleet på venstre side.Bak lykten,sammen med de 13 andre releene.
Denne modellen har også to sikringsbokser.En på venstre forskjerm,den
andre på torpedoveggen bak reservehjulet.
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

:oops: Att jag aldrig lär mig skillnaderna på "T1" och T2..... Sorry!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Fredrik
Posts: 271
Joined: Tue 04 Nov, 2003 19:19

bensinpumpe

Post by Fredrik »

Tror ikke pumpa går når du slår på tenninga,
starteren må gå for at pumpa skal gå...

Fredrik
jørnikkeno
Posts: 104
Joined: Fri 02 Jun, 2006 10:56
Location: Sande i Vestfold

Post by jørnikkeno »

Jeg hadde en 86 TRI en gang, på den måtte starteren gå for at
pumpa skulle gå... Vet ikke om det er sånn på serie 1 biler... :?

Mvh
Jørnikkeno

1986 CX22TRS
1986 CX25GTi TURBO (prosjektet)
92 XM2,0i Break 04 C5 1,8 16v Break konebil
kjetil
Posts: 796
Joined: Sun 16 Jul, 2006 12:25
Location: Bryne

Re: bensinpumpe

Post by kjetil »

Fredrik wrote:Tror ikke pumpa går når du slår på tenninga,
starteren må gå for at pumpa skal gå...

Fredrik
Vet at på serie 2 går den litt, som ingkogni2 godt beskrev. Mener bestemt at det er likt på serie 1. Ved tenning på, et kort BZZZZT, så for å være sikker må man kanskje av og på med tenninga noen ganger slik at man er sikker på at man hører lyden. Pumpa stopper etter noen sek hvis ikke motoren starter. Eller hvis motoren stopper, stopper pumpa... Slik slipper man bensinsprut ved event kollisjon...

Kjetil S
Image
Har 1975 DSpecial, 1967 Cadillac Sedan Deville, 1989 CX Croisette
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Uansett hvilken bil som går på bensin og ikke vil starte så er det første jeg gjør å forsøke å finne ut om det er bensin eller gnist som mangler. Prøver med startgass. Tenner den på dette er det store sjangser for at det er bensinmangel. Tenner den er sjangsene like store for at det er gnist som mangler.
Er det bensin som mangler så er neste steg å ta av bensinslangen inn på "railen". Kjør starter. Spruter det bensin der så går bensinpumpa og feilen er nærmere motoren. Starteren kan du kjøre fra motorrommet med å ta fra hverandre skjøten på ledningen som går til startinnslaget og legge denne til pluss på batteriet. Denne skjøten er som regel like i nærheten av den store svarte fordeleren som sitter på plussledningen fra batteriet.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

jonsto wrote:Starteren kan du kjøre fra motorrommet med å ta fra hverandre skjøten på ledningen som går til startinnslaget og legge denne til pluss på batteriet. Denne skjøten er som regel like i nærheten av den store svarte fordeleren som sitter på plussledningen fra batteriet.
Mvh
....eller en slik en fra biltema til 49,90
Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

jonsto wrote:Starteren kan du kjøre fra motorrommet med å ta fra hverandre skjøten på ledningen som går til startinnslaget og legge denne til pluss på batteriet. Denne skjøten er som regel like i nærheten av den store svarte fordeleren som sitter på plussledningen fra batteriet.
Mvh
Bare husk å dobbeltsjekk at bilen ikke står i gir.... :wink:
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: bensinpumpe

Post by dagmatti »

kjetil wrote:
Fredrik wrote:Tror ikke pumpa går når du slår på tenninga,
starteren må gå for at pumpa skal gå...

Fredrik
Vet at på serie 2 går den litt, som ingkogni2 godt beskrev. Mener bestemt at det er likt på serie 1. Ved tenning på, et kort BZZZZT, så for å være sikker må man kanskje av og på med tenninga noen ganger slik at man er sikker på at man hører lyden. Pumpa stopper etter noen sek hvis ikke motoren starter. Eller hvis motoren stopper, stopper pumpa... Slik slipper man bensinsprut ved event kollisjon...

Kjetil S

Jeg tror egentlig det er en forskjell på serie 1 og serie 2, ihvertfall tidlige serie 1. Mener å huske at det er forskjell på forskjellige versjoner av l-jetronic, og det er minst 3 versjoner av dette på cx. Men eksakt hva forskjellene er og når de kom husker jeg ikke (kan finne det ut).

Ellers er det vanligvis ikke det at startmotoren aktiveres som gjør at pumpa starter, men utslag på luftmengdemåleren.

Når motoren begyner å puste, vil luftmengdemåleren begynne å måle dette. Når luftmengden kommer over det som svarer til 3-400 o/min gir kontrollboksen klarsignal til pumpa. (Er trykkregulatoren iorden, vil motoren uansett ha et trykk på dysene fra sist gang bilen var ibruk, slik at den starter raskt. Er regulatoren slitt vil pumpa bruke litt tid på å lage nytt trykk.)

Dette betyr at dårlig kontakt/defekt i luftmengdemåleren kan gjøre at pumpa ikke starter.



--
mvh mattis
Post Reply