Vibrasjoner/ulyd ved høyresving

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

baloo
Posts: 17
Joined: Fri 27 Jan, 2006 16:25

Vibrasjoner/ulyd ved høyresving

Post by baloo »

Hadde problemer med sterke vibrasjoner ved harde svinger til høyre. Hørtes ut som kardangledd som jobbet utenfor sitt arbeidsområdet. Ved gass-pådrag ble det enda mer ulyd. Av og til kom symtomene også ved kjøring rett frem ved pådrag. (Har gti T2 maskin i break`en så det er litt krefter ute og går )

Fikk tak i nye drivakseler og nytt støttelager. Etter skifting var det samme feil.

Det som var årsaken var at venstre drivaksel ikke låste i differensialen, slik at den i sving beveget seg ut og inn av differensialen. Dette gir jo feil vinkel på kardang leddene og dermed ulyd/vibrasjoner.

Når jeg skiftet drivaksel flyttet jeg over låseringen fra den gamle til den nye, og det var denne som var synderen!

Moralen er å bytte denne låseringen hver gang man har ute akslingen.
Nå var støttelagre uggent, og litt slark var det i akslingene så det var greit å få byttet. Men hovedfeilen var en låsering av ståtråd!!

E.T
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Post by Asle »

En annen grunn til å skifte låsering skal etter hva jeg har hørt være at det kan bli nesten umulig å få ut akslingen ved gjenbruk av låseringen, fordi den får skader når akslingen tas ut???
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Post by vegardb »

Endelig - har slitt med vibrasjoner i ett år!
Sjekket drivaksling - samme problem! Sitter ikke fast i kardang, men glir ut og inn.
Spørsmålet blir da: Hvor sitter låseringen, og hvordan får jeg festet/skiftet denne?
Vegard
88 CX GTI T2, 73 DS 23 IEH, 98 Xantia, 02 C5
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Låseringen er "en rund ståltrådbit" som sitter i et spor på den akslingen som går inn i diffen. (Går ut fra at du også snakker om venstre drivaksel). :wink: :D
Mvh
vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Post by vegardb »

Snakker om venstre drivaksel ja -
Skjønner det da slik at jeg kan dra akslingen rett ut av differensialen og sjekke/skifte låseringen? Klarer jeg dette uten å demontere noe?

V.
Vegard
88 CX GTI T2, 73 DS 23 IEH, 98 Xantia, 02 C5
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Uten å demontere noe?? :shock: Nei det tviler jeg på. Jekk opp; på bukker; av med hjul, løsne 36mm mutteren, løsne lenkearm meelom stabstag og ø.arm , løsne mutter nedre bærekule, slå ut konen av nedre armen, løft ut hele spindelen og trekk at ytre knuten, bind opp spindelen så den ikke henger i veien, om indre knuten nå er løs kan du løfte ut hele akslingen :? :D :wink:
har masse Citroèn:-)
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Image

Men kvar er låseringen? For det er vel ikkje del 8?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er ikke på tegningen. Sitter på splinesen til høyre for 1 tallet. Ser likedan ut som nr. 8.
Mvh
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

Er vel ett annet delenummer på denne låseringen, enn den som er til de ytre knutene. Er den ikke litt tykkere?

Vegard, tror jeg har noen liggende viss du trenger.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Fredrik
Posts: 271
Joined: Tue 04 Nov, 2003 19:19

Post by Fredrik »

36mm?
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

Fredrik wrote:36mm?
35 mm men den går for 36 på folkemunne vel?
Fordi vi bruker 36 pipe når vi skal løsne den?
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ja vi har vel pratet om det med str på den mutteren før, tror jeg. Mulig at det er blitt 36 for meg er at det er den eneste jeg har i den størrelsesorden. Og det funker.
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hvorfor blande inn størrelsen på mutteren? Den har vel ingenting med hverken størrelsen eller delenr. på låseringen. :shock: :?
Mvh
Citroencx
Posts: 1712
Joined: Sun 24 Oct, 2004 15:21

Post by Citroencx »

jonsto wrote:Hvorfor blande inn størrelsen på mutteren? Den har vel ingenting med hverken størrelsen eller delenr. på låseringen. :shock: :?
Mvh
Nei men den har noe med å beskrive hvordan man kommer til låseringen å gjøre? :)

Her blander vi så godt vi kan.
Og når du ser kronestykket i bunnen er det akkurat passe. :P
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ikke skyld på meg,, det var Fredrik som begynte :D :D :D :D :wink:
har masse Citroèn:-)
Post Reply