Turbo lader for mye?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Turbo lader for mye?

Post by Ørjan Nagelsen »

Hei.
Jeg har en 87 GTi T2 og det virker som turboen lader for mye. Bilen går nydelig men den går nesten FOR godt. Måleren går opp på det røde og vel så det. Er redd for at noe blir ødelagt.

Hva er det som kan påvirke trykket? Er alt stilt inn fra fabrikk eller kan det justeres? Det er 2 slanger på wastegaten, den ene står bare på plass i et plastdeksel på innsuget, den andre går mellom wastegate og turbo som ser ut som en olje-ledning.

Det er enorme krefter i bilen nå!
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Er vel en ventil i wastegaten som har satt seg? (rustet :? ) Ikke uvanlig på TRD Turboene ihvertfall, når de står en stund.
har masse Citroèn:-)
jørnikkeno
Posts: 104
Joined: Fri 02 Jun, 2006 10:56
Location: Sande i Vestfold

Post by jørnikkeno »

Wastegaten kan justeres med en skrue på toppen av huset der fjæra sitter.
Kan jo hende at forrige eier har strammet denne...

Mvh
Jørnikkeno

1986 CX22TRS
1986 CX25GTi TURBO (prosjektet)
92 XM2,0i Break 04 C5 1,8 16v Break konebil
Ørjan Nagelsen
Posts: 120
Joined: Thu 11 Mar, 2004 16:19
Location: Bergen

Post by Ørjan Nagelsen »

Da fant jeg problemet! Det er en lekkasje i den tynne luftslangen (som merkelig nok ser ut som en oljeslange) mellom wastegaten og turboen. Når den suger falsk luft her, åpner ikke wastegaten nok for eksos så alt går gjennom turboen og defor blir det nesten fullt trykk! Har tenkt litt på å montere en justerbar kran på slangen så kan jeg enkelt justere turbotrykket etter ønske :P

Ellers er nå motoren ute, girkassen av og jeg har vasket det hele med høytrykkspyler så det ser nesten nytt ut. Samtidig fikk motorrommet en spyl så det ser veldig pent ut nå :D Regner med den står klar til våren :D
Hilsen Ørjan Nagelsen, Bergen,
1987 CX Gti T2
2 DS og SM
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Har tenkt litt på å montere en justerbar kran på slangen så kan jeg enkelt justere turbotrykket etter ønske
Det er det ihvertfall to stykker i klubben som har, på ombugde Break'er :wink:
har masse Citroèn:-)
Post Reply