Dyser på trd1

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
took
Posts: 27
Joined: Tue 22 Aug, 2006 10:28
Location: Oslo

Dyser på trd1

Post by took »

Startet i går opp en trd 1 som hadde stått en ca 3 års tid. Startet på første forsøk utrolig nok, men etter at den hadde gått noen min la jeg merke til at det var en diesel lekkasje fra 3 av fire dyser. Så ut som det kom diesel fra toppen/ midt på dysene.Ikke så mye, men en jevn liten strøm.. Noen som har peiling på hva dette kommer av og om det er dyrt/vanskelig å fikse?? Var mye svart eksos når motoren ble ruset også, men den har jo stått en tid. Er dette vanlig eller er det grunn til bekymring??
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Når en diesel står noen måneder, spesiellt uten å stå tilkoblet, har divesre tetninger en lei tendens til å tørke ut og ikke lenger fungere som de skal. Typisk å få dieselpumpeproblemer :roll: Toppen på dysene, returrør, to typer, blå plaststykker med svart slange mellom hver, denne har ikke noen løse tetninger, den andre typen er i en metalllegering og tettes med kopperring over og under. Midt på dysene er de skrudd sammen, sikker med en o-ring inni, vet ikke riktig hvordan dette er å åpne for menigmann, har ikke gjort det selv :? (enda) :wink:
har masse Citroèn:-)
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Skifta dysespissar for nokre år sidan, det var relativt enkelt. Men dei blå plastdingsane på toppen må ein vera veldig forsiktig med, elles sprekk dei.

Vil forøvreg foreslå at du ser det an litt, kanskje lekkasjen vil stoppa av seg sjølv (trutna :wink: ).
Ta bilete og marker kvar lekkasjen er, då er det enklare å koma med rep.forslag.
took
Posts: 27
Joined: Tue 22 Aug, 2006 10:28
Location: Oslo

Post by took »

Takk for gode tips. Bilen er en jeg vurderer å kjøpe, så har ikke umiddelbar mulighet til å ta bilder for illustrasjon. En del rust også, så jeg får se hva jeg gjør.. Men hva med den svarte eksosen under oppstart og når man ruser motoren?? Tyder dette på omfattende reparasjoner, eller er det noe som kan gå seg til? Den hadde jo som sagt stått i 3 år, og etter at vi startet den nåm sist, lot vi den kun gå på tomgang ca 5 min. Så jeg vet jo ikke hvordan røykutviklingen er når man kjører med den...
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Svart røyk er som regel, (alltid?) fet blanding. Når bilen har stått så lenge er det som du sikkert forstår en hel del ting som kan ha "morknet". Svart røyk på tomgang høres ikke noe særlig positivt ut sånn umiddelbart, men kan jo være at det kan avhjelpes med dyserengjøring på tanken :?: Tett filter kan kanskje gi noe av det samme, men det er jeg litt usikker på.
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Og er det tre år gammel diesel på tanken så er det helt naturlig at den ryker. Diesel er nærmest "ferskvare". :wink: :D Tapp tanken, skift filter og fyll på ny diesel så får du se. Kontroll av åpningstrykket på dysene anbefales også.
Mvh
took
Posts: 27
Joined: Tue 22 Aug, 2006 10:28
Location: Oslo

Post by took »

Hmmm, dieselen på tanken er nok mye eldre enn 3 år er jeg redd. Bilen har visst stått siden slutten av 90 tallet, men det er tre år siden sist den ble startet.. Nyttig informasjon. Skal teste ut dette, så får jeg se hvordan ting ser ut..
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Om bilen er "bra" så finnes det vel reservemotorer rundt om? Sånn i verste tilfelle.
har masse Citroèn:-)
Post Reply