Forsterket gearkasse / clutch i GTi T2

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Thomazo
Posts: 500
Joined: Mon 10 Nov, 2003 21:17
Location: Lommedalen

Forsterket gearkasse / clutch i GTi T2

Post by Thomazo »

Rustfri CX GTi T2 med litt sliten motor og gearkasse.
Når motoren allikevel må tas ut for overhaling er planene å hente ut litt mer krutt av denne. 2,5 liter, turbo og intercooler gir jo mye potensiale.
Problemet slik jeg ser det er gearkassen / clutch. Dette er jo en "svakhet" allerede i biler med orginale spec.
Vet det finnes firmaer som leverer forsterkede clutcher, men hva med gearkassen...
I blodtrimma BX'er var det bare å sette inn en rallykasse fra Peugeot, men noe slikt finnes vel ikke til CX'en.
Er det noen som har forslag / ideer?

Mvh
Thomazo
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

dette temaet er diskutert heftig på forskjellige forum rundt om kring. Den blodtrimma bx'n du snakker om er trolig Citroën BX 4 TC. Dette er forsterket rally utgave av bx som var ment å være en konkurent til audi quatro. denne ble produsert i en hånsfull eksemplarer på midten av 80 tallet. BX 4 TC var utstyrt med motor fra PSA, som er lik den vi finner i peugeut 505 gti.

Girkassen er som du nevner også fra samme fabrikat, men den er modifisert for bruk i BX 4 TC, og er derfor tilpasset 4x4 drift. Å plassere noe sånt i en cx er nok utopi.

Du nevner en forsterket cluch for cx, da tror jeg du mener Maiconicsmodifisering. Maikonics laget trimsatser for T2 for noen år siden, og med modifiser kam, injektion og veiv kunne bilen lett yte 400 hk. Jeg har sett forskjellige Maikonics trimsatser til salgs på nettet flere ganger, men vet egentlig ikke hva de inneholder.

Jeg vet at et kar med nickname CGAT ofte er å finne på CX-L diskusjonsforum, og at han har drevet på med maikonics noen år. Anbefaler deg derfor en prat på CX-L.(linken finner du på citroencx.no linkside). Ellers vet jeg at motorfestene på cx er i utgangspunktet en trist sak, og bør derfor forsterkes ved en eventuell trimming.

en annen mulighet for trimming er å levere inn kam og veiv til din lokale tunings spesialist. Dette kan fort bli dyrt, og vil forkorte levetiden på T2 motoren betraktelig.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Post by seggan »

Så vidt jeg forstår kan du hente ut ca. 225 hk ved å endre setting på chipen. Vet om en kar i trondheim som gjør dette, ca. 5500kr, tar en dag.

Dette hørtes interessant tenkte jeg, så jeg har sjekket litt rundt. Så lenge det ikke går over 225 hk, så skal clutch, motorfester etc holde. Da må de selvsagt være i topp stand. Skal gjøre dette selv i løpet av høsten.

Da skal det gå unna så vidt jeg har hørt.
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Interessant. :D

Hvis han faktisk ikke bytter noen deler, så hadde det vært morro å få se resultatet av dynamotesten etter modifiseringen (f.eks. ved hvilket turtall du får ut den ekstra effekten).

Men husk at det er dreiemomentet som dreper gearkasse og clutch. Fra fysikken har vi jo at effekten (hk) er lik kraften (dreiemoment, Nm) i en viss tid (omdreininger/min). Med andre ord vil en motor som har 500Nm ved 1500 o/min ha 102 hk ved samme turtall. Ingen blir imponert av 102 hk, men 500Nm høres imponerende ut...

...samt at det er tøft for drivverk og clutch.

Derfor vil det være kritisk for gearkassa/clutch ved hvilket turtall du får disse 225 hk'ene. 225hk ved 3000 o/min vil si et dreiemoment på ca 550 Nm, som sikkert er kritisk for gearkasse/clutch, mens får du det ved 5000 o/min (ca 320Nm) vil det nok bare være "kritisk" for motoren.



--
mvh Mattis
Fredrik
Posts: 271
Joined: Tue 04 Nov, 2003 19:19

Utopi??

Post by Fredrik »

Var det noen som sa det var utopi med 4WD i en cx?
Du skal vite at det er en i Nederland som har montert to T2 motorer i én CX. En foran og en bak... Han har rett og slett montert en komplett frontramme med motor og alt bak, slå den.
Bilen er oppe og går men han hadde problemer med å få giroverføringa bra.

Fredrik
Post Reply