bensinkvalitet og plugger

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

bensinkvalitet og plugger

Post by citro1cx »

Har i den senere tid merket at min GTI T2 er blitt litt tregere på starten når den er halvvarm. Har også merket et snev av ettertenning. Tregere start kan vel være plugger som er moden for utskifting? Har tenkt å handle på Equem på biltema. Noen andre forslag til plugger?

Og så var det bensinen. Leste på akuten her om dagen at blandingstoffene i bensinen har endret seg de siste årene og at dette kan ha på virke kvaliteten. Vet noen bruker 98 oktan for at bilen skal gå optimalt. Spørsmålet mitt er derfor; har dette noe for seg? jeg kjører konsekvent på 95, kan det ha noe med tungstarten som halvvarm? Det er vel sånn at ektronikken skal gi bilen optimal luft bensinblanding, så kanskje er det på tide å sjekke luftmengdemåleren?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

tror vel egentlig ikke at det har noe å si for start av halvvarm motor om du kjører på 95 eller 98. Men det er vel mer et spørsmål om toppytelsen. 95 gir tidligere tenningsbank og dermed nedjustering av tenningen.
Hadde problemer med min -85, både når den var kald og når den var halvvarm. Skifting av luftfilter gjorde susen for meg. Så det kan heller kanskje tyde på at det er et luftproblem heller enn et bensinproblem.
Mvh
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Post by seggan »

Jeg kjoerer paa 98, ser ut til aa funke bedre. Tennplugger: NGK.

Skift til sportluftfilter, kan kjoepes paa Torshov Bildeler.
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

seggan wrote:Jeg kjoerer paa 98, ser ut til aa funke bedre. Tennplugger: NGK.

Skift til sportluftfilter, kan kjoepes paa Torshov Bildeler.
har fulgt med på ditt prosjekt, siden du anbefaler det har du kanskje merket forskjell på noe måte?
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Post by seggan »

Ja, den gaar jevnere...med turbobooster gaar det unna...kun igjen aa finstille trykket.
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

som jonsto skriver, forskjellen på 95 og 98 oktan svarer til hvor lett de to tenner; 98 oktan motstår selvtenning noe bedre, dermed kan man ved å justere tenningen få noe bedre effektivitet. 25 turboene har bankesensor og kan derfor automatisk stille ned tenningen avhengig av bensinens kvalitet. :-)

Luftfilter er nok en kandidat ja, evt det motsatte, luftlekkasje. En annen sak som begynner å fuske, og som er veldig avhengig av temperatur er tennings-tidspunkts-giveren(e). De magnetiske giverene har en tendens til å bli føsomme for temperatur, og mange artige fenomener kan oppstå. :lol:



-m
maast
Posts: 50
Joined: Thu 23 Nov, 2006 13:33
Location: Trondheim

Post by maast »

IKKE kjøp Equem på biltema. NGK og Nippon Denso (ND) er de pluggene som har lavest feilprosent.
CX 25GTI Turbo S1, ID 71m, EL Saxo 99m.
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

maast wrote:IKKE kjøp Equem på biltema. NGK og Nippon Denso (ND) er de pluggene som har lavest feilprosent.
:roll: Spelar ingen roll var du köper så länge du köper Equem!!!! Det är det som är original och det är det som Cx går bäst på! :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
maast
Posts: 50
Joined: Thu 23 Nov, 2006 13:33
Location: Trondheim

Post by maast »

Ikke alle underleverandører til citroen har produkter av beste kvalitet :!:
NGK og ND er totalt overlegen i forhold til Equem, Det holder å inspisere dem side ved side så vil du se at kantene på sideelektrodene og midtelektrodene er noe uregelmessig på noen av Equem pluggene, jeg har enda ikke opplevd å se ujevn produksjon fra NGK eller ND.

PS! Det er flere områder på bilen man godt kan oppgradere, spesielt i det elektriske anlegget :wink:
CX 25GTI Turbo S1, ID 71m, EL Saxo 99m.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Nåja, har nå funnet råttne egg i kurven til NGK og ND også da. :wink: :D
Bensinmotorene som står i båter er jo mariniserte bilmotorer. Der har jeg for enkelte modeller faktisk plugger som det står "ikke for bruk i bil" på. Disse er nok beregnet på konstant høy ytelse. Kanskje dere skulle prøve dem på T2ene? :roll: :wink: :D
Mvh
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Solgte deler til MC og snøscooter tidligere. Har veldig dårlig erfaring med franske NGK, mens de japanske NGK var av bra kvalitet.
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
maast
Posts: 50
Joined: Thu 23 Nov, 2006 13:33
Location: Trondheim

Post by maast »

jonsto wrote:Nåja, har nå funnet råttne egg i kurven til NGK og ND også da. :wink: :D
Jeg har ikke påstått at NGK og ND er feilfrie, men de er de pluggene som jeg har hatt minst feil med. :roll:
Hvis man har startproblemer så kan man prøve platina eller ihridium plugger, dyre men holder lengre. Disse pluggene har lettere for å slå over gnist pga. mindre diameter på midtelektroden.
Slike plugger vil også hjelpe til en viss grad mot dårlige komponenter i tenningsanlegget, men da er man inne på den farlige feilen at man reparerer symtomene istedet for å fikse årsaken til problemet.
CX 25GTI Turbo S1, ID 71m, EL Saxo 99m.
Post Reply