oljenivå

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

oljenivå

Post by citro1cx »

som kjent er noen av våre biler utstyrt med oljenivå måler som virker i ca 15 sek. min virker av og til. Jeg sjekker oljenivået omtrent ved hver bensinpåfylling (ca hver 50-60 mil) manuellt med målepinnen. For meg er altså denne oljenivå måleren mer som en kuriositet enn noe annet :) så kommer det jeg går og grubler på om dagen: Hvorfor har ikke citroen puttet inn en oljetrykksbryter istede :?: spørsmålet er derfor: Har noen prøvd å bytte ovennevnte måleinstrument med en oljetrykksbryter, eller vet noen om det er mulig?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det tror jeg blir et dårlig resultat. Giveren til oljenivå måleren er bare en motstandstråd som står ned i oljen. Du kan prøve å ta den opp og vaske den ren. Kanskje det hjelper. Elektronikken til dette instrumentet sitter bak elektronikken til turtelleren.
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

så vidt jeg husker er b.l.a. citroen bx gti 16v/peugeot 405 16v utstyrt med oljetempratur måler. Bildet er fra bx gti serie 2 og viser en oljetempraturmåler:

Image

det kunne kanskje vært et morsomt prosjekt å bytte ut oljenivå med oljetempraturmåler. problemet er vel plasserringen av giveren og om dette overhode vil gi riktig visning av tempr. et annet spørsmål jeg stiller meg er hvorfor cx turbo ikke er utstyrt med olje temp i stede for oljenivåmåler.

I denne artikkelen blir en bx ombygd på ovennevnte måte. http://www.tramontana.co.hu/citroen/coo ... atureGauge

Om noen har meninger eller tanker om noe slikt overhode kan fungere på cx vil gjerne høre :) for meg er dette kun på tankeplanet ennå :idea:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

citro1cx wrote:så vidt jeg husker er b.l.a. citroen bx gti 16v/peugeot 405 16v utstyrt med oljetempratur måler. Bildet er fra bx gti serie 2 og viser en oljetempraturmåler:

Image

det kunne kanskje vært et morsomt prosjekt å bytte ut oljenivå med oljetempraturmåler. problemet er vel plasserringen av giveren og om dette overhode vil gi riktig visning av tempr. et annet spørsmål jeg stiller meg er hvorfor cx turbo ikke er utstyrt med olje temp i stede for oljenivåmåler.

I denne artikkelen blir en bx ombygd på ovennevnte måte. http://www.tramontana.co.hu/citroen/coo ... atureGauge

Om noen har meninger eller tanker om noe slikt overhode kan fungere på cx vil jeg gjerne høre :) for meg er dette kun på tankeplanet ennå :idea:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Lars
Posts: 110
Joined: Fri 05 Dec, 2003 19:46
Location: Trondheim

Post by Lars »

et annet spørsmål jeg stiller meg er hvorfor cx turbo ikke er utstyrt med olje temp i stede for oljenivåmåler.
Turboen har da vitterlig oljetemperaturmåler. På min serie I Turbo er det i alle fall det. På det stedet hvor det kom et omriss av bilen hvor det lyser når dører og/eller panser er åpent, er det både vann- og oljetemperaturmåler. Og på serie II Turbo kom det digitale vann- og oljetemperaturmålere hvis jeg ikke husker feil.

Det er for øvrig oljetrykksmåler også på serie I Turbo - og den er kombinert med oljenivåmåler.
'68 ID 19B Confort og '90 XM V6.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det er for øvrig oljetrykksmåler også på serie I Turbo - og den er kombinert med oljenivåmåler
Hæææææ :?: :?: :shock: :shock: :?: :?:
Mvh
Lars
Posts: 110
Joined: Fri 05 Dec, 2003 19:46
Location: Trondheim

Post by Lars »

Det er for øvrig oljetrykksmåler også på serie I Turbo - og den er kombinert med oljenivåmåler

Hæææææ
Er det noe som ikke virker på Turbo'en din, Jon? Måleren nederst til høyre (altså den under bensinmåleren) er en kombinert oljenivå- og oljetrykksmåler. Som du ser er det en oljekanne til venstre (symbol for trykk formodentlig) og en peilepinne til høyre (symbol for nivå).

Eller for å sitere fra Turbo-instruksjonsboka (som har relativt dårlig språk):

Instrument med to funksjoner:

1. Motoroljenivå
Når motoren er stanset og tenningen er på, viser nålen oljenivået. Nivået er korrekt når nålen står mellom de røde merkene, se s. 8. Tidsinnstilling og belysning gjør at nivået kan avleses i løpet av 20 sekunder.

b. Motoroljetrykk
Når motoren går, viser nålen oljetrykket som påvirkes av bruksforholdene. For lavt trykk vises ved at lampene 16 og 14 lyser.
'68 ID 19B Confort og '90 XM V6.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Er det noe som ikke virker på Turbo'en din, Jon?
Tja, kan se sånn ut. Instuksjonsbok fulgte desverre ikke med :cry:
Men nåla står på null når motoren går. Ingen lamper lyser. Må jo ha oljetrykk, har tross alt kjørt på en del kilometer (inkludert en tur over Geiranger og Trollstigen) siden jeg begynte å bruke den. :roll: :wink:
Får vel begynne å myse i koblingsskjema. :shock: :?
Forresten, har du vært i Stangvika i det siste. En svart CX er blitt sett i distriktet. :?: :D
Vi snakkes.
Mvh
Lars
Posts: 110
Joined: Fri 05 Dec, 2003 19:46
Location: Trondheim

Post by Lars »

Men nåla står på null når motoren går. Ingen lamper lyser. Må jo ha oljetrykk, har tross alt kjørt på en del kilometer (inkludert en tur over Geiranger og Trollstigen) siden jeg begynte å bruke den.
Det er litt krøll med oljetrykksmåleren min også. Den viser rundt 4 bar ved oppstart (etter at den har sluttet å fungere som nivåmåler), men den tar kvelden ganske raskt. Men plutselig kan den våkne til liv igjen.
Forresten, har du vært i Stangvika i det siste. En svart CX er blitt sett i distriktet
Var der en tur for å hilse på "de gamle" på tirsdag/onsdag. Passerte visst Kvanne akkurat i vaktskiftet. Så noen av kollegaene dine fra "skipet", så det er vel de som har sladret. :D De trodde kanskje du hadde tatt jeg "tjuvperm" fra jobben. :lol:
'68 ID 19B Confort og '90 XM V6.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

På denne serie 2 1988 modell finnes det ikke oljetempratur måler så vidt jeg kan se. I min instruksjonsbok 89 gti kan jeg se at de fire digitale instrumentene midt på panelet kun har tre visninger. Den fjerde er kanskje oljetempraturmåleren?


Image

på disse bilden kan jeg se tydlig forskjell, og som du sier Lars ser jeg at du har en måler som viser oljetempratur. Jeg hadde faktisk ikke regnet med denne :oops: fordi den er jo litt spesiell 85 modell turbo. Så vidt jeg kan forstå har den en helt spesiellt instrumentering i forhold til andre årsmodellene. I 1986 kom den med serie 2 instrumentering og har ikke dette instrumentet som finnes på den ene årgangen av turbo, altså turbo serie 1 1985 modell.

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Passerte visst Kvanne akkurat i vaktskiftet. Så noen av kollegaene dine fra "skipet", så det er vel de som har sladret.
Just presis. :D :D
De trodde kanskje du hadde tatt jeg "tjuvperm" fra jobben.
Neida, men "alle" innformerer meg når de ser en Citroën og spesielt CX. :D
Det nytter ikke å lure seg forbi her uten at jeg får greie på det. :D :D :lol:
Ring neste gang du er på disse trakter da :!:
Mvh
Lars
Posts: 110
Joined: Fri 05 Dec, 2003 19:46
Location: Trondheim

Post by Lars »

På denne serie 2 1988 modell finnes det ikke oljetempratur måler så vidt jeg kan se. I min instruksjonsbok 89 gti kan jeg se at de fire digitale instrumentene midt på panelet kun har tre visninger. Den fjerde er kanskje oljetempraturmåleren?
Jeg har hatt både 86 GTi Turbo og 87 GTi Turbo 2 og jeg er rimelig sikker på at på begge så var det følgende fire "visninger" på midtpanelet: klokke, vanntemperatur, oljetemperatur og utetemperatur.

Og du har helt rett i at instrumenteringen på 85 GTi Turbo var unik for akkurat de ca. 5.000 bilene som ble produsert av denne typen.
'68 ID 19B Confort og '90 XM V6.
Lars
Posts: 110
Joined: Fri 05 Dec, 2003 19:46
Location: Trondheim

Post by Lars »

Det nytter ikke å lure seg forbi her uten at jeg får greie på det.
Ring neste gang du er på disse trakter da
Det blir vel en tur når plommene blir modne. :D
'68 ID 19B Confort og '90 XM V6.
Post Reply