Støydemping

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
vegardb
Posts: 59
Joined: Tue 07 Feb, 2006 19:30
Location: Bodø

Støydemping

Post by vegardb »

Selv om bilen selvsagt er en drøm å kjøre og slett ikke føles bråkete - har noen vurdert å støydempe panseret? Kan vel umulig skade...?
Vegard
88 CX GTI T2, 73 DS 23 IEH, 98 Xantia, 02 C5
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Støydemping

Post by citro1cx »

vegardb wrote:Selv om bilen selvsagt er en drøm å kjøre og slett ikke føles bråkete - har noen vurdert å støydempe panseret? Kan vel umulig skade...?
Noen CX dieseler ble levert orginalt med støyplate under pansret. Gå fint an å kjøpe brannsikre støyplater på bitema e.l. å lime på innsiden. Det gir en viss støydemping.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Støydemping av panseret er vel kanskje mest for støy utenfor bilen. Skjønt ikke bare. Men en bedre støydemping av torpedoveggen er kanskje en ide. Og ikke minst der det går div. ting igjennom. Støy forplanter seg også gjennom varmeapparat systemet.
Det jeg også har sett på er støydemping/ isolering av taket. Har tatt ut taket på to TRSer og en Croistte for skifting av taktrekk, og det er ganske enkelt ingenting der oppe.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

jeg har drevet en del på med støydemping i cxer. I stasjonsvognene bør bakskjermer og gulv bak baksetet dempes!

Så er detdørene, de bør få en biltema-plate eller to. Taket er også en sak ja.

For motorstøy er det torpedoveggen som gjelder, men ikke helt trivielt å få det bra uten å løsne halve bilen. Du kommer til den øverste delen fra mottorrommet, også kommer du til en del fra under bilen, men det vanligvis ikke så rent her.. :-) Fra innsiden må man løsne en del ting for å komme til, men det kan være bryet verdt, særlig på dieslene.

Det med at lyden kan komme inn via lufteanlegget er sikkert riktig og noe å tenke på. Men hvordan kan man isolere her? Kanskje den store "trakten" opp mot panseret og viftehuset? Har ikke testet dette. :)


--
mattis
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Har lurt på å lydisolera luftinntaket mellom luftfilteret og motoren, trur det kjem ut mykje lyd her.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Så er detdørene, de bør få en biltema-plate eller to. Taket er også en sak ja
Hva mener du med biltemaplate? har de begynt å selge asfaltplater? For det er vel asfalt som er greia i dørene?
Om vi tenker på lyd igjennom varmeapparatet, er det ikke så dumt å ta panseret en runde med asfalt da vibrasjoner i panseret både høres og overføres til luftinntaket. Pass også på at gummipakninger er hel og myk , samt at skumgummien som sitter på panseret blir fikset.
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

de har to typer plater, den ene har en hard kjerne av noe tungt. De er specet opp mot hvor mye de demper så vidt jeg husker; de andre er skumplater med folie på ene siden.

Jeg har pleid å bruke noen biter med "blygummi" på ytterplata i døra, og når man da banker på døra høres den helt stum ut. Men blir det noe mindre støy inne i bilen? :) Tja... ikke veldig mye mindre er min erfaring. :) Men det som hjalp en hel del var å sette en skumplate på hele innersiden av døra, under dørpanelet. Det er ikke plass til så tykk plate da men. :)



--
mattis
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Støydemping

Post by RolandM »

Jeg blåser litt liv i denne tråden, for i løpet av det nærmeste året skal jeg sette inn støydempende tiltak i to stk CX Break, og jeg vurderer nå hva jeg skal gjøre. Det hadde vært veldig greit å få systematisert de ulike støykildene og mulige tiltak, og det samme behovet kan det vel være andre som har. CX Break er for øvrig for oppadstigende verdimessig ifølge et tysk klassikertidsskrift, og blir beskrevet som "røverkjøp". Så det kan lønne seg å satse litt på dem fremover. I hvert fall:

Mulige innsatsområder:

1. Redusere støyen ved støykilden: Hvor mye kan det være å hente på å gå over komponenter i motorrom, opphengning og evt. skranglende deler i interiøret for å feste disse bedre? Motorfester er vel et åpenbart forhold som kan utbedres (jeg har byttet samtlige på TRD'en), hjullager likeså (også byttet), men er det andre komponenter som er naturlig å sjekke og er kjent som typiske syndere?

2. Demping av støy utenfor bilen: Jeg ser at demping av panseret er vurdert til å først og fremst (men ikke bare) redusere utvendig støy, men man skal ikke kimse av denne heller. Vi vil jo gjerne at våre CX-dieseler skal fremstå minst like raffinerte som de er (en Audi diesel fra tidlig 90-tall høres jo agrikulturell ut i forhold...). Så for å bedre støyinntrykket for dem rundt, og for en selv når vinduer er åpne, er det flere tiltak enn isolering av panser, og hva er det beste tilgjengelige produktet?

3. Tiltak som dreper vibrasjoner: Er det kun asfaltplater som gjelder for å gjøre dører og ulike andre karosserideler "døde", og hvilken effekt har dette sett i forhold til å bruke mer isolerende materialer? Ser at i denne tråden er Noxudol 3100 nevnt som et mulig alternativ som kombinerer rustbeskyttelse og demping: viewtopic.php?f=1&t=4685&p=39720&sid=c4 ... fe9#p39720

Hvilke karosserideler bør man evt. bruke dette på - dører, bagasjeromsgulv, fotbrønn, andre? Er det aktuelt å kombinere med en form for isolasjon i tillegg? Noxudol ser jo ut til å ha den fordel at det er lett og raskt å påføre, og bygger bare ca 2 mm for et dempende lag.

4. Isolermaterialer: Er det kjente variasjoner mellom ulike tilgjengelige fabrikat, Biltema sine og andre, eller er det kun snakk om å få presset størst mest mulig tykkelse av det rimeligste materialet man får tak i? Hvis noen produkter utmerker seg, hvor finner man leverandrør? I hvilke deler av karosseriet har dette størst effekt? Jeg ser liksom for meg at primærområdet ville være sidene i bagasjerommet, bakluke og evt. hvis man får inn noe mer under teppet i fotbrønnene. I bagasjeromsgulvet er det vel ikke plass til noe mer enn påsmurt stoff/asfalt under teppet. Jon har nevnt taket, men jeg har i hvert fall ikke noen himlinger som henger, og da ser jeg først etter andre tiltak før jeg tar himlingen.

5. Dørpakninger og lister:

Jeg har forstått av denne og andre tråder at det er en del å hente på justering av dører og å forbedre pakninger og lister. Har vi en oversikt over hvilke leverandører som tilbyr noe på dette? CX-basis har jo en del reservedeler, men jeg så i en annen tråd at de også skulle ha en tilleggslist mellom vindu og karm som skulle forbedre støynivået? Har noen direkte lenke; jeg greide ikke å finne produktet. Videre; greier vi å finne en etablert leverandør på nye dørpakninger; evt. finnes det et tilleggsprodukt som øker effekten? CX-basis har ikke nye pakninger til CX Break serie II. Jeg vet Jon drev og vurderte muligheten for å få tak i et produkt på rull.

6. Andre tiltak? Mulige støykilder og dempingstiltak som ikke er fanget opp her? Og hva er samlet sett de tiltakene som gir størst effekt med minst arbeidsinnsats? :)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Støydemping

Post by jonsto »

Billigste løsningen er øreklokker. ;-)
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Støydemping

Post by hl »

1. Du hev skifta motorfester, men hev du justert dei (med stoppskiver)?
6. Støysvake dekk. (Men her tek ein vel til takke med det ein klarar å fenga tak i. :wink: )
Og so er det jo greidt at eksosanlegget er tett og ikkje støyter borti nokon stad.
Mvh
epifant
Posts: 108
Joined: Sat 05 Jun, 2010 13:54
Location: Kristiansand

Re: Støydemping

Post by epifant »

Jeg ville kontaktet Bilstereosenteret, de har gode og varierte produkter for demping og absorbering av lyd, og ikke minst peiling på hva som skal til. Har hørt om flere som har fått rustproblemer pga Biltemas skumplater, og minst like mange som har montert Biltemas asfaltplater som rett og slett faller av etter litt temperatursvingninger. Støydemping er en såpass omfattende jobb at det lønner seg å gjøre ting skikkelig første gangen...
Thomas Thorstensen
-84 CX 25 TRi Break
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Støydemping

Post by dagmatti »

Hei,

jeg tror også det ofte er en del å hente på motorfester og hjullager, jeg skal selv bytte. Muligens kan man oppgradere motorfestene utover de opprinnelige også? Og jeg tror det er litt å hente på panser og innerskjermer, støy utenfor bilen går veldig lett gjennom glass, og det er en del glass i en cx. Men hvis man tar seg bryet med isolere panser så tenk også på skjermene. Det går å sette pakninger langs panseret, kan det ha en effekt? Mattene i skjermene mot motoren på trd er mye tykkere enn på bensinene, det kan være en god oppgradering for en bensin; for trd'ene kan disse god være enda tykkere, og med en barriere slik som blir beskrevet nedenfor. En skikkelig avkoblet barriere øverst på torpedoveggene tror jeg også er på sin plass, jeg skal komme tilbake med resultater for min egen del på dette etterhvert.

Når det gjelder demping av lyd med bruk av lite volum, så er det beste konseptet å ha en tung barriere som er isolert vekk fra det som bråker med noe mykt. Dette tilsvarer et mekanisk rc-lavpass-filter, der du kan justere knekkfrekvensen med barrierens vekt, og r med den myke mattens mykhet. Dess mykere og tyngre dess bedre, men en viss stivhet må du ha for at den myke ikke skal falle sammen av den tunges vekt.

Biltema har som nevnt i 2008 en plate som har en tung kjerne i midten, og er laget på denne måten. Alle biler og fly med en viss standard bruker slike barrierer, uten noe unntak. Til og med min gamle cx har slike plater på innsiden av torpedoveggen; men uheldigvis ikke i hele kupeen, som xmen min fra 96 har. Det merker du med en gang du setter deg i bilene, i bilen med heldekkende barriere er det en helt annen atmosfære, fordi veggene står rolig.

Å lime tunge blygummiplater eller andre plater rett på karossieriet har (som jeg selv har erfart) nesten ingen virkning, fordi platen resonerer og faktisk ER det som sender ut lyd i en bil. Energimengden er nesten ubegrenset, så du må hive inne enormt mange kg ekstra vekt for å få resultater på denne måten. Dersom du istedet har en myk matte, og så limer en tung heldekkende matte i denne, vil den tunge matten bli avkoblet fra den resonerende platen, og den tunge platen vil ikke sende energi inn i kupeen. Ulempen med dette er at du bør helst ha heldekkende matter, fordelen er at effekten er formidabel!

Matene til biltema med hard kjerne er supre, men det er ikke så enkelt å forme de over kanter, og heller ikke så enkelt å koble de sammen, så bedre er å bruke en tynn vanlige skumgummimatte (som de også har) eller noe annet mykt under, og legge på en tung barriere. Noe av det bedre er tung vinylmatte, fordi det ikke avgir lukt og er enkelt å forme og lime til hele barrierer. Asfaltmatter kan også brukes. Men det er vel kun vekt pr areal som har noe å si for hva du bruker som barriere; dess tyngre dess bedre.

Jeg har brukt alle typene matter fra biltema, og har aldri opplevd noe problem med de. Jeg tror adskillig flere biler har rustet opp uten slike enn med. :P


-m
Post Reply