Hjelp! Har jeg gjort noe feil?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
EngaBhoy
Posts: 43
Joined: Tue 16 Mar, 2004 02:15
Location: Oslo

Hjelp! Har jeg gjort noe feil?

Post by EngaBhoy »

Merker nå at ved skifte av nedre bærearm at bærearmen slarker noe skikkelig på nedre bærekule. Har jeg gjort noe feil eller er dette kun et resultat at systemet er trykkløst (jeg har skiftet gasskula på samme fjæring underveis).

Bærekula fikk seg en smell da jeg skulle dra av bærearmen. Mansjetten ble trykket ut av festeringen sin men jeg har fikset på dette.

Spørsmålet mitt er vel om jeg har gjort noe feil, eller vil dette "sette seg" når jeg påmonterer bremseklossene, hjulet, og setter bilen på bakken igjen?
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

mener du slark i selve kula eller er det slark etter at du har strammet bolten som holder leddet til armen?


-m
EngaBhoy
Posts: 43
Joined: Tue 16 Mar, 2004 02:15
Location: Oslo

Post by EngaBhoy »

Det er ikke slark i kula. Men bærearmen sitter jo veldig løst på bærekula. Er det ikke meninga at konen som er inni hullet i bærearmen skal matche konen på bærekula slik at denne sitter som støpt når man setter på mutteren? Eller er det naturlig at armen vil ha litt spillerom på kula?
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Jo, den ska sitta "som stöpt"!!!!! Du har inte dragit åt muttern - förmodligen snurrar den bara runt. Måste vara absolut torrt på motläggsytorna. Gör rent och pressa ihop med polygrip när du ska dra åt! I värsta fall kan du ta lite finkornig sand på den koniska delen innan du drar åt. Absolut inget spelrum!

KÖR INTE INNAN DU DRAGIT ÅT DEN!!!!!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
EngaBhoy
Posts: 43
Joined: Tue 16 Mar, 2004 02:15
Location: Oslo

Post by EngaBhoy »

Ok. Jeg takker for hjelpen. Gjenget på bærekula ble litt ødelagt under hele denne prosessen så det er mulig at muttern ikke går opp den siste centimeteren (selv om jeg ikke ser noe ledig gjenge over mutteren?). Hvis jeg ikke klarer å dra den til skikkelig er det vel ingen andre muligheter enn å sette på en ny bærekule.
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

EngaBhoy wrote:Ok. Jeg takker for hjelpen. Gjenget på bærekula ble litt ødelagt under hele denne prosessen så det er mulig at muttern ikke går opp den siste centimeteren (selv om jeg ikke ser noe ledig gjenge over mutteren?). Hvis jeg ikke klarer å dra den til skikkelig er det vel ingen andre muligheter enn å sette på en ny bærekule.
Du ska inte kunna se något av bulten ovanför muttern!!!! Muttern ska ligga helt an mot bärarmen. Kanske du bara dragit till låsningen inuti muttern?
Tror nog att du kan dra mer om du bara lyckas lägga press på bärarmen uppåt - kanske med domkraft under? Friktionen mellan de koniska ytorna måste låsa bulten!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
dagkw
Posts: 62
Joined: Sat 03 Feb, 2007 17:31
Location: Oslo

Post by dagkw »

Har opplevd å få feil nedre kule( for liten kon) selv om den visstnok skulle være til cx. Finnes det forskjellige dimensjoner på hullet i bærearmen?

Mvh Dag
96 - Xantia Activa Turbo
85 - CX 20 Pallas
EngaBhoy
Posts: 43
Joined: Tue 16 Mar, 2004 02:15
Location: Oslo

Post by EngaBhoy »

Bærekula har jeg ikke skifta, men bærearmen er byttet. Jeg er klar over at det finnes to forskjellige bærearmer. Har sammelignet det konede hullet i den nye og den gamle bærarmen med et skyvelære og her er det heller ingen forskjeller. Så jeg tror feilen må være at muttern ikke er dratt til godt nok. Skal prøve en gang til og hvis ikke det funker legger jeg ut et bilde for en "second opinion". Er dog litt bekymret for at dette uansett på et tidspunkt kommer til å gå skeis ettersom gjenget på bærekula er ganske nedslitt. Prio 1 må uansett være å få bilen godkjent slik at jeg får skilter på den til vinterlagringa. The clock is ticking...
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Sett en garasjejekk på arma og jekk opp til du har biltyngden på jekken. Nå er det kanskje mulig å skru mutteren uten at det går rundt.
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Når jeg har løs nedre bærekule, så setter jeg konen inn med grease, for at det skal være mulig å bytte senere uten å måtte gå agurk med slegge for å få det fra hverrandre.

Jeg gjør som Jon, og gjekker opp bilen på under-brua, med en borklednings-fjøl imellom nav og rammefestet i toppen av hjulbuen. Funker alltid!

Om du har tilgang på grav/løftebukk, så er det også like greit å skru sammen så langt du kommer før det "danser rundt", og så sette på hjul, starte bilen og heve den til max. Da har du vekt på kula slik at du får dratt til.

Har aldri hørt om at det finnes bruer med forskjellig dimensjoner på hullet. Forskjellene er i lengden på selve brua, og kommer av at CX har to bredder på forstillingen... De riktig gamle har vist ei anna øvre opphengskule (-->77?), men mener alle nedre kuler passer på alle årsmodeller og motortyper etc...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
EngaBhoy
Posts: 43
Joined: Tue 16 Mar, 2004 02:15
Location: Oslo

Post by EngaBhoy »

Grunnen til at jeg ble litt i tvil var at CX-basis skiller på nedre bærekule fra før 78 og etter.

http://cx-basis.de/eshop/index.php?cPath=42

Som man ser har de altså delt opp før 1978 og etter.
'78 Citroen CX 2000 Berline, 96 Citroen Xantia 2.0 16V.
(RIP) 86 Citroen CX GTI Turbo, (RIP) 87 Citroen CX GTI Turbo 2, '79 Citroen Visa Super (RIP)
EngaBhoy
Posts: 43
Joined: Tue 16 Mar, 2004 02:15
Location: Oslo

Post by EngaBhoy »

Legger her ved et bilde som bekrefter mine påstander. En 78---> bærearm kort variant påmontert en --->78 bærekule.

Image
'78 Citroen CX 2000 Berline, 96 Citroen Xantia 2.0 16V.
(RIP) 86 Citroen CX GTI Turbo, (RIP) 87 Citroen CX GTI Turbo 2, '79 Citroen Visa Super (RIP)
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Det er riktig at det er to typer bærekuler.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
EngaBhoy
Posts: 43
Joined: Tue 16 Mar, 2004 02:15
Location: Oslo

Post by EngaBhoy »

Ja, ikke bare to typer bærekuler, men tre typer bærearmer:

- Kort variant før 1978
- Kort variant etter 1978
- Bred variant etter 1980(?)
'78 Citroen CX 2000 Berline, 96 Citroen Xantia 2.0 16V.
(RIP) 86 Citroen CX GTI Turbo, (RIP) 87 Citroen CX GTI Turbo 2, '79 Citroen Visa Super (RIP)
EngaBhoy
Posts: 43
Joined: Tue 16 Mar, 2004 02:15
Location: Oslo

Post by EngaBhoy »

Enden på visa her ble at jeg "tok en spansk en" og utvida konet med en tilpasset metallplate surret rundt slik at jeg fikk dratt til muttern skikkelig. På lengre sikt bør jeg kanskje ta sikte på å skaffe meg en riktig bærearm av ur-gammel type (dvs en kort en med lite hull). Nå blir det utkjøring fra låven på Hadeland på søndag og jeg får fortsetter arbeidet for å få denne på skilter. Gjenstående arbeid er skifting/fylling av kulene bak, bytte ett setebelte foran, lekkasje i diravi, lekkasje rundt venstre bakkule, fikse ett eller fler av motorfestene. Ettersom denne bilen har stått siden nittitallet bør jeg vel også ta sikte på å skifte alle slanger og ting som er morkent. Det blir en fin sommer med andre ord...
'78 Citroen CX 2000 Berline, 96 Citroen Xantia 2.0 16V.
(RIP) 86 Citroen CX GTI Turbo, (RIP) 87 Citroen CX GTI Turbo 2, '79 Citroen Visa Super (RIP)
Post Reply