Sterk risting.

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Sterk risting.

Post by jonsto »

Fikk inn en bil her om dagen. En Break som ristet noe djevelsk i følge eier. Var ute og kjørte, men fikk ikke fram den helt ekstreme ristingen. Men at det var noe som var veldig feil var helt sikkert. Han mente det var slakke i bæreamlageret på høyre side. Det var det også. Skiftet lager på begge sider bak og så oppdaget jeg også litt slakke i lagrene på øvre bærearmene fram. Men det var da jeg demonterte den på høyre side at jeg fikk meg en overraskelse. Det var veldig radial bevegelse i indre drivknute. Det var skiftet drivaksler på begge sider på bilen. Demonterte indre knute, og der så det ut. :shock: Det var satt in aksler av den nyere typen med nålelager. Problemet var at nålene ikke var i lagrene lenger, men lå i mansjetten. Låsene som skal holde lagrene på plass var borte på alle tre. Satte dit lager av den gammle typen med plastforinger, så får vi se.
Mvh
jonaas
Posts: 135
Joined: Fri 26 Mar, 2004 16:01
Location: Randaberg ved Stavanger

Post by jonaas »

Dette lyder kjent. På min manglet det ene av de tre lagrene, og bilen ristet veldig ved aksellerasjon eller motbakke.
Der jeg kjøpte bilen skulle de skifte en belg på drivakselen som var defekt og jeg antar de har "mistet" det ene lageret under dette arbeidet.
C4 og C5
Citrusen
Posts: 1629
Joined: Thu 06 Nov, 2003 19:28
Location: 3692 Sauland, Telemark

Post by Citrusen »

Måtte hjelpe snekkeren min i dag, Merca rista også noe helt for j...

Der de hadde lagt om fra sommer til vinterdekk på felgene hadde de ikke tatt av gamle vekter, og bare tatt på noen 5grams for syns skyld. (synes vel vektene var dyre kanskje hehe)

På ene felgen tok vi av 90gram og satte på igjen 25gram der de skulle være.

Rart hvordan folk bare driter i hva de gjør(arbeidet på dekksjappa) bare de tror kunden aldri kommer forbi igjen........
Elsker å sveve lavt med Citroën (den siste ekte Citroën) CX
ImageImage
Karl Flatland
3692 SAULAND
EngaBhoy
Posts: 43
Joined: Tue 16 Mar, 2004 02:15
Location: Oslo

Post by EngaBhoy »

Jeg har også en del risting når jeg setter min 78 Citroen CX2000 i første gir og gir gass. Kun ved lav hastighet. Hva kan dette skyldes?
'78 Citroen CX 2000 Berline, 96 Citroen Xantia 2.0 16V.
(RIP) 86 Citroen CX GTI Turbo, (RIP) 87 Citroen CX GTI Turbo 2, '79 Citroen Visa Super (RIP)
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Troligen motorfäste.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Post Reply