Varmeapparat

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Varmeapparat

Post by Sturla »

Kjørte GTI T1 et par mil i går, den går pent og fint, men det kommer ikke varme i varmeapparatet, kun kald luft. Hva er vanligste feil? Viften blåser.
(og ja, den er en mye bedre og spretnere bil å kjøre enn XM V6, men bare når den faktisk går :shock: )
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

For lite kjølevæske?
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Post by mads »

hl wrote:For lite kjølevæske?
Tror det er enklere enn som så. Næ, for resten ikke enkelt; motoren som flytter klaffen som styrer luften gjennom/utenom registeret i varmeapparatet har det med å sette seg. Hør etter den når du regulerer mellom varmt og kaldt. Hører du den ikke må du grave rett over dysen ved gassfoten for å finne ut om den får strøm og om den snurrer når den får det.

Motoren sitter med tre skruer som er lett tilgjengelig for ..ermm.. en kålorm, kanskje :? :evil:
Børre
Posts: 639
Joined: Tue 02 Mar, 2004 11:29
Location: Skjetten

Post by Børre »

mads wrote:
hl wrote:For lite kjølevæske?
Tror det er enklere enn som så. Næ, for resten ikke enkelt; motoren som flytter klaffen som styrer luften gjennom/utenom registeret i varmeapparatet har det med å sette seg. Hør etter den når du regulerer mellom varmt og kaldt. Hører du den ikke må du grave rett over dysen ved gassfoten for å finne ut om den får strøm og om den snurrer når den får det.

Motoren sitter med tre skruer som er lett tilgjengelig for ..ermm.. en kålorm, kanskje :? :evil:
Er ikke dette "manuelt" styrt på serie 1 biler....?
Børre.
`97 XM Break 2,1 aut
`95 Fiat Uno
75/76 CX 2200 super
dagkw
Posts: 62
Joined: Sat 03 Feb, 2007 17:31
Location: Oslo

Post by dagkw »

Har ikke 85'ene manuell styring av klaffen mellom setene?

Luft i varmeregisteret? Altså manglende eller ingen sirkulasjon?

Mvh Dag
96 - Xantia Activa Turbo
85 - CX 20 Pallas
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Ja, spaken mellom setene kjennes lett ut å bevege. Men drar den i et stag eller beveger den en reostat? Og, jeg har det for meg at det ikke er 2,5 min å få ut plastkassen mellom setene?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Sturla wrote:Ja, spaken mellom setene kjennes lett ut å bevege. Men drar den i et stag eller beveger den en reostat? Og, jeg har det for meg at det ikke er 2,5 min å få ut plastkassen mellom setene?
På turbo diesel og bensin er det reostat. Og kassen er det ikkje so vanskeleg å få laus; fjern skruane på sidene og fjern gearknapp og pølse rundt gearstongi for å koma til innanfrå der.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Har det for meg at det skal være elektrisk spjeldreguelering på de sene serie 1 gti modeller. Det er veldig lett å finne ut. sett på tenningen (uten å starte bilen). reguler på tempraturen. Hører du summing i el motoren er sjeldet el. styrt.
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

citro1cx wrote:Har det for meg at det skal være elektrisk spjeldreguelering på de sene serie 1 gti modeller. Det er veldig lett å finne ut. sett på tenningen (uten å starte bilen). reguler på tempraturen. Hører du summing i el motoren er sjeldet el. styrt.
.... men det hörs väl inget om det inte fungerar??? :wink: :lol:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

Göran W wrote:
citro1cx wrote:Har det for meg at det skal være elektrisk spjeldreguelering på de sene serie 1 gti modeller. Det er veldig lett å finne ut. sett på tenningen (uten å starte bilen). reguler på tempraturen. Hører du summing i el motoren er sjeldet el. styrt.
.... men det hörs väl inget om det inte fungerar??? :wink: :lol:
hehe...luringen :D :wink: .

Var nok litt for rask der. Det som ofte skjer er at spjeldet ramler av festene og at spjeldet blir liggende i samme stilling. Etter at spjeldet da er hektet på funger varmereguleringen ok igjen. Det er vel skjelden at motorene slutter å virke?
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

citro1cx wrote:Har det for meg at det skal være elektrisk spjeldreguelering på de sene serie 1 gti modeller. Det er veldig lett å finne ut. sett på tenningen (uten å starte bilen). reguler på tempraturen. Hører du summing i el motoren er sjeldet el. styrt.
Er nok enno enklare å finna ut :wink:
Berre å sjå etter om reguleringen er merkt med grader, slik som her:

Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Ingen vits i å sjekke engang. -85 turbo har elektrisk regulering. :wink: :D
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Med elektrisk regulering, hva er første punkt å sjekke for dette problemet? Reostaten i midtkonsollen?

:shock:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Jeg ville starta med å sjekke temp-føleren i taket...
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

ingkogni2 wrote:Jeg ville starta med å sjekke temp-føleren i taket...
ja, den må være i orden. Nå på vinters tid er vel den rimelig nedkjølt og skal da gi signal til spjeldet om slippe inn varm luft. I motsatt fall, hvis bilen er oppvarmet i kupeen, skal sjeldet slippe inn varme hvis du åpner vinduene på vidt gap for å avkjøle temp-føleren.

Den kan også sjekkes ved å måle motstanden på den. lavere motstand ved høyere temp...tro jeg.

Reostaten har vel ikke så mye med tempen å gjøre. Den regulerer styrepsenningen til den variable transistoren, som i neste rekke gir varmluftvifta riktig strøm og demed riktig hastighet.

Hvis jeg skal oppsumere hvilke feilkilder som finnes ville jeg ha laget følgende liste (Tar da i betraktning at kupevifta er orden og vannpumpe virker som den skal og termostat er i orden).

1.Lavt kjøleveskenivå=lett å sjekke, fyll på
2.Mye luft i kjølesysemet=vri om på lufteskruen på vannpumpa
3.Defekt varmeregister=sjekkes ved å montere en hageslange på innslangen for å se om det kommer ut vann på returslangen
4.ev lekkasjer=synes lett om mattene er våte.
5.defekte spjeld/spjeldmotor=sjekk om det surrer
6.defekt føler i taket=måle ev bruke lighter trikset

hvis noen mener det mangler noen punkter som kom gjerne med dem.
Post Reply