Turbo 1 diesel (U25/673) kaputt?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
villminken
Posts: 8
Joined: Fri 14 Nov, 2008 23:45
Location: Hamar

Turbo 1 diesel (U25/673) kaputt?

Post by villminken »

Dette er vel muligens på siden av hva som angår CX, men har en bil som har CX-motor, altså en turbo 1 diesel og denne sitter i en Peugeot J5 minibuss gått 344' Og den koker som et uvær.

Motortype er U25/673, og det er visseligen en Citroën-motor, men siden Citroën (C25), Peugeot (J5) og Fiat (Ducato) samarbeidet om varebilproduksjon av denne bilen ble Citroën-motor (iallefall diesel)brukt i C25 og J5 mens Ducato hadde egen 2,5l td med tilnærmet lik spekk som Citroën-motoren.

Og da det er meget magert med info angående J5 på nettet får en vel kanskje freiste lykka her siden det vel er noen som kan turbo 1 dieselmotor her? :)

Men altså, den er ikke kjørbar, stått nå i snart 2år i påvente av hva som må til. Den har kokt før dette tilfellet også, fikk ny brukt planslipt topp og gikk ca 10mil i høstvær og kokte igjen. Kald kupé og steike varm motor. Det er overtrykk i eks.tanken, og oljepåfyllingslokket er grått under = kjølevatten i olja. Men er toppen gåen, eller er det blokka som lekker kjølevatten inn i forbrenninga? Hørt at noen blokker er av dårligere kvalitet i godset. Og det virker som den går på 3 av 4 sylindre på tomgang.

Ved forrige gangs koking hadde det lekket inn kjølevatten til samtlige sylindre via toppakningen, men den var vel hel tror jeg. Mistenker også at kjøleviftene ikke slår inn.

Så, bytte toppakning, topp eller motor??? :? Lyst på å beholde orginalmotoren, men plukke den mer eller mindre i gryn for så å kassere den?. Nja. Takker for eventuelle innspill!
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Hei.
Du har rett i at J5 og CX har samme motorene. Dette gjelder 2,5 inj, 2,0 forg. 2,5D og 2,5 TD.

Pappa opplevde det samme problemet på en CX TRD Turbo 2 (samme motor som J5, men med intercooler og 120 hk mot 95 i J5). Der var toppen slipt, men sprukket innvendig. Dette finner man kunn ut ved å få toppen trykktestet på et motorverksted eller lignende. Tror det ligger på ca 2500 kr. Kanskje litt mindre....

Sånn som ditt tillfelle høres ut, vil jeg påstå 99% sikkert at det er sprekk mellom eksosventil og innsugingsventil og/eller vannkanaler i toppen, slik at det blåses eksos i kjølesystemet og motoren koker. Som følge av varmen så svekkes toppakkninga såppas mye at det kommer vann inn i oljekanalene og at olja derfor blir grå.

Vi ble til slutt nødt til å invistere i splitter ny topp til CX'n, noe som Citroen i Tromsø skulle ha 27.000 + moms for :evil: .
Det lokale motoroverhalingsverkstedet her i Målselv; Nordic Motor ordna oss fabrikksny topp til ca 10.000 over disk... Dyrt, men billigere... :roll: .

Det at kjøleviftene ikke starter tror jeg er for at eksosblåsningen i kjølevannet gir såppas mye bobbler og "luft"-lommer i systemat et vannpumpa blir stående uten vann, og at sirkulasjonen stopper. Opplevde det på CX'n i forbindelse med topphavariet på den. Da får man ikke varme i kupèen, og viftene starter heller ikke, siden termostaten/føleren for kjøleviftene på (i allefall CX) sitter i radiatoren og at sirkulasjonsstopp fører til at vannet i radiatoren blir stående der.

Siden du har vann i olja, så ville jeg satsa på hel eller delvis overhaling/kontroll av hele motoren. Veit jo ikke hvor mye den har gått med vann i olja og hvor mye, men det er jo sansynlig at det kan ha blitt skader på veivaksling etc som kan vise seg etterhvert...

Hvor i landet holder du til?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Heisann. Ser du bor på Hamar. Vi har en CX diesel guru på Lillehammer. Send meg et PM så skal du få tlf. nr. Han kan hjelpe deg med det meste. CX klubben har også sikkert en motor og selge deg. Har ikke de så har vel en annen i klubben tenker jeg. Jeg har dessverre ingen Turbo 1, men flere sugedieseler (75 Hk). Men toppen er den samme mener jeg.
Det er ingen sensasjon at toppakningen går på disse motorene. Har skiftet på flere, og det har vært metallforsterkningen som har sprukket. Men i og med at du får vann i oljen kan det være en eller fler av alle de årsakene som du selv og inkogni2 nevner.
Mvh
villminken
Posts: 8
Joined: Fri 14 Nov, 2008 23:45
Location: Hamar

Post by villminken »

ingkogni2 wrote:Hei.
Du har rett i at J5 og CX har samme motorene. Dette gjelder 2,5 inj, 2,0 forg. 2,5D og 2,5 TD.

Pappa opplevde det samme problemet på en CX TRD Turbo 2 (samme motor som J5, men med intercooler og 120 hk mot 95 i J5). Der var toppen slipt, men sprukket innvendig. Dette finner man kunn ut ved å få toppen trykktestet på et motorverksted eller lignende. Tror det ligger på ca 2500 kr. Kanskje litt mindre....

Sånn som ditt tillfelle høres ut, vil jeg påstå 99% sikkert at det er sprekk mellom eksosventil og innsugingsventil og/eller vannkanaler i toppen, slik at det blåses eksos i kjølesystemet og motoren koker. Som følge av varmen så svekkes toppakkninga såppas mye at det kommer vann inn i oljekanalene og at olja derfor blir grå.

Vi ble til slutt nødt til å invistere i splitter ny topp til CX'n, noe som Citroen i Tromsø skulle ha 27.000 + moms for :evil: .
Det lokale motoroverhalingsverkstedet her i Målselv; Nordic Motor ordna oss fabrikksny topp til ca 10.000 over disk... Dyrt, men billigere... :roll: .

Det at kjøleviftene ikke starter tror jeg er for at eksosblåsningen i kjølevannet gir såppas mye bobbler og "luft"-lommer i systemat et vannpumpa blir stående uten vann, og at sirkulasjonen stopper. Opplevde det på CX'n i forbindelse med topphavariet på den. Da får man ikke varme i kupèen, og viftene starter heller ikke, siden termostaten/føleren for kjøleviftene på (i allefall CX) sitter i radiatoren og at sirkulasjonsstopp fører til at vannet i radiatoren blir stående der.

Siden du har vann i olja, så ville jeg satsa på hel eller delvis overhaling/kontroll av hele motoren. Veit jo ikke hvor mye den har gått med vann i olja og hvor mye, men det er jo sansynlig at det kan ha blitt skader på veivaksling etc som kan vise seg etterhvert...

Hvor i landet holder du til?

IngKogni2
Hei. Hamar. Nå hendte det seg slik at grunnet ladeproblemer ble bilen gående på driftsvarm tomgang 20min en sommerdag på Otta og da jeg kom tilbake lyste lampen for varm motor og nåla var i det stygge område. Men det dampet ikke. Ingen kjøleproblemer før dette. Mistenker sterkt at kjøleviftene ikke har slått inn her. Elektrisk leif? Kjørte avgårde og temp ble normal.

Senere utpå høsten kokte den i en slak motbakke. Antar toppen slo seg ved første anledning, men kanskje ikke nok?? Ved siste tilfelle måtte bilen berges, og antar det kom vatten i olja da siden eksosen dampet som et uvær. Toppen ble rivd av og byttet. Den var allerede slipt 3x.

La merke til at den nye brukte hadde riss mellom flere av eksos/innsugsventilene, men riss=sprekk er vel ikke nødvendigvis sant?

Og dette med innsig av vann til sylindrene i blokka er altså mindre sannsynlig? Bilen ble behandlet på lokalt verksted med god kjennskap til denne motortypen. Eieren har kusket rundt i flere cx, c25 og j5.

Og, disse motorene er vare for skikkelig utlufting ved rep på kjølesystem? 4 utluftingspunkter på denne, radiator, vasspumpe, topp, og fra kupé inkl 3x varmeapperater...
villminken
Posts: 8
Joined: Fri 14 Nov, 2008 23:45
Location: Hamar

Post by villminken »

jonsto wrote:Heisann. Ser du bor på Hamar. Vi har en CX diesel guru på Lillehammer. Send meg et PM så skal du få tlf. nr. Han kan hjelpe deg med det meste. CX klubben har også sikkert en motor og selge deg. Har ikke de så har vel en annen i klubben tenker jeg. Jeg har dessverre ingen Turbo 1, men flere sugedieseler (75 Hk). Men toppen er den samme mener jeg.
Det er ingen sensasjon at toppakningen går på disse motorene. Har skiftet på flere, og det har vært metallforsterkningen som har sprukket. Men i og med at du får vann i oljen kan det være en eller fler av alle de årsakene som du selv og inkogni2 nevner.
Mvh
Hei. Takk for tilbud. Dog har jeg tilgang til ekspertise på denne motoren og bilen forøvrig på et lokalt verksted ved Ringsaker kirke (Moelv), men å høre/se andres meninger er vel stort sett gunstig. Verkstedeieren og gubben (fatter) er gode kompiser og jobber som henholdsvis mekaniker og kontorrotte. Som jeg skrev til inkogni2 har eieren kjørt rundt i flere cx, c25 og j5, så motorer til disse bilene har han skrudd mye på. Han hadde iallefall 1stk td1 motor liggende som jeg kunne overta. Topplokk var det vel værre med. men så mye "skrot" som han har tatt vare på kan det vel ligge en topp der.


Ser at topp i Målselv min. koster 10 høvdinger, høggeren her skal ha seks for en td1 motor?! Lettest/billigst å bytte motor da vel.

Tenkte på å få tak i en komplett td2motor siden jeg kanskje må bytte motor og smi i denne (gamp og muligheter for å ete gummi), men da mister jeg umiddelbart servostyringen siden denne drives av et reimhjul på veiva på utsiden av td1-motoren (forskjell mellom cx td1- og c25/j5 td1-motor?). Og så var det intercooler og. CX-cooler passer ikke til C25/J5, men en cooler fra jumper/boxer skal gå via kreativ slange/rørføring.
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Servoen tror jeg du vil berge da eneste forskjellen på J5 og CX er at J5 har hull i registerdekslet. Flytt over dekslet fra den gamle motoren, og alt er "gulle godt"...

(Vi har hatt 3 stk J5, og motoren fra den ene lever videre i en CX.... 8) )

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
villminken
Posts: 8
Joined: Fri 14 Nov, 2008 23:45
Location: Hamar

Post by villminken »

ingkogni2 wrote:Servoen tror jeg du vil berge da eneste forskjellen på J5 og CX er at J5 har hull i registerdekslet. Flytt over dekslet fra den gamle motoren, og alt er "gulle godt"...

(Vi har hatt 3 stk J5, og motoren fra den ene lever videre i en CX.... 8) )

IngKogni2
OK. Har ikke studert, men hørte det manglet en tapp på veiva for cx-motoren. Men hvis det er som du sier så er jo det fagert. Og så er det forskjellige innsug på C25/J5 motoren av plassmessige behov kontra cx-motoren. Men innsuget på en td2 motor passer bedre slangemesssig med en cooler fra jumper/boxer. Hva med drivverk fra td2 til j5? blir langbeint, 16" gummi med 75 profil??
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Post by Adelsøn »

Hei. Vet hvilket verksted du snakker om... Har brukt dem selv, siden jeg bor i Moelv. Du kan få en TD1 motor av meg ganske billig. Den mangler toppakning, starter og dynamo (og så må du flytte over vakumpumpa til bremser med mer) og du må bruke dine egne manifolder, tror ikke CX manifolder passer. Toppen skal være hel og flat, men toppakningen var bare laser. Kom ikke lenger og har ikke bil til den... Uansett hva de sier på verkstedet: Jeg har kontakt med en som har C25/J5 campingbil, og han har CX TD2 girkasse. Høy toppfart, men mye giring... Diskuterte en del og kom fram til at CX sin sugedieselkasse muligens er den beste til C25/J5, ikke for høyt turtall og ikke for mye giring... Har kasse du kan få for noen hundringser, tror den er i god stand. Synkroringer og sånn skal i hvert fall være bra...

Tlf min er 92522430

De kjenner meg på verkstedet ved Ringsaker kirke også...
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
villminken
Posts: 8
Joined: Fri 14 Nov, 2008 23:45
Location: Hamar

Post by villminken »

Adelsøn wrote:Hei. Vet hvilket verksted du snakker om... Har brukt dem selv, siden jeg bor i Moelv. Du kan få en TD1 motor av meg ganske billig. Den mangler toppakning, starter og dynamo (og så må du flytte over vakumpumpa til bremser med mer) og du må bruke dine egne manifolder, tror ikke CX manifolder passer. Toppen skal være hel og flat, men toppakningen var bare laser. Kom ikke lenger og har ikke bil til den... Uansett hva de sier på verkstedet: Jeg har kontakt med en som har C25/J5 campingbil, og han har CX TD2 girkasse. Høy toppfart, men mye giring... Diskuterte en del og kom fram til at CX sin sugedieselkasse muligens er den beste til C25/J5, ikke for høyt turtall og ikke for mye giring... Har kasse du kan få for noen hundringser, tror den er i god stand. Synkroringer og sånn skal i hvert fall være bra...

Tlf min er 92522430

De kjenner meg på verkstedet ved Ringsaker kirke også...
Hei. Dette prosjektet mitt har ingen hast ennå. Håper jeg får vegvesenet til å oppbevare skilta mine ennå 6mnd, har bare oppbevart dem 12mnd til nå. Kassa di høres interessant ut. Motor (U25/673) mener jeg de har på verkstedet. Sitter en varebilutgave av kassa mi med 5.trinnet fra den gamle minibusskassa mi. Den gamle kassa åt opp synkroringene på 1. til 3. Må være utvekslingsforskjell(er) på varebil kontra minibuss/kombi. Noen som vet om forskjell på kasser til C25/J5, typebetegnelse osv?
Post Reply