Totalt hjärnsläpp

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Nå føler jeg for å være litt bastant her.

CX D har strekkbolter! Det sier Nordic Motor her i Målselv, og det sier en kjenning av pappa på Mo som har skrudd CX siden 74 (jobba på citroen og har kursing på det).

Poenget med strekkbolter er at 2,5 Dieselene har støpjernsblokk og aluminiums-topp. Aluminium utvider seg mer enn stål/jern, og derfor må man ha strekkbolter. Når man trekker til toppen, kjører motoren DRIFTS-varm, og lar den avkjøles, så strekker boltene seg til den lengden de vil ha ved normal bruk. Når man da trekker etter den siste tildragingen, så har boltene det korrekte spennet ved driftsvarm motor. Hvis en slik motor blir kjørt på kok, så vill boltene strekke seg mere enn de ble ved tiltrekkingen, og de vil da få et slappere spenn når motoren avkjøles til normal temperatur. Da vil toppakkninga ha lettere for å ryke ved hard belastning, spessielt om det belastes før termostaten har åpnet.

Anser uansett fasit at 700 kr for nye bolter er billig forsikkring når resultatet av gjenbruk kan være at man blåser pakninga under varmkjøringa før siste tiltrekking...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Bruker BÅDE moment og grader ved tiltrekking på 25 motorene :wink: Stå noe sånt som :

1-40Nm
2-100*
3-100*
4-varmopp
5-kjøl i min. 3timer
6-ettertrekk 45*

(med forbehold om at jeg husker feil;-) )
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

pål wrote:Bruker BÅDE moment og grader ved tiltrekking på 25 motorene :wink: Stå noe sånt som :

1-40Nm
2-100*
3-100*
4-varmopp
5-kjøl i min. 3timer
6-ettertrekk 45*

(med forbehold om at jeg husker feil;-) )
Joda, riktig det på T2. På sugediesel (og muligens T1) er det 90 i stedet for 100.
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

För att undvika missförstånd: När trådskaparen Mikoo pratar om T2 så menar han säkert Gti T2!!!!! Ingen diesel..... :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

jonsto wrote:Joda, riktig det på T2. På sugediesel (og muligens T1) er det 90 i stedet for 100.
På T1 er det ogso 100.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Göran W wrote:För att undvika missförstånd: När trådskaparen Mikoo pratar om T2 så menar han säkert Gti T2!!!!! Ingen diesel..... :wink:
:oops: :oops: Er vel jeg og hl som har fått tråden inn på det sporet. Men vi er jo egentlig verdensmestere til å havne "off topic" også. Vi på forumet altså, ikke bare jeg og hl. :wink: :D
Tør ikke love at jeg skal skjerpe meg. :roll: 8)
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

jonsto wrote:Tør ikke love at jeg skal skjerpe meg. :roll: 8)
:shock: Nei, det må du ikkje finna på! :lol:

(Kanskje me burde byrja skriva DT1/DT2 og BT1/BT2?)
Når nokon heretter skriv om turbo, vil eg fortsatt automatisk gå ut frå at det er snakk om dieselturbo. :wink:
Mikoo
Posts: 115
Joined: Mon 13 Nov, 2006 11:03
Location: Trollhättan/Sverige
Contact:

Post by Mikoo »

Nu tappade jag bort mig själv någonstans på vägen. Att man ska dra ett x antal Newton med momentnyckel är jag med på men det där med gradantal förstår jag inte. Jag är inte så insatt i det heller så där är nog förklaringen.

En snabb koll med Vägverket säger följande:

Skatten är betald
Parkeringsbroms bromsverkan otillräcklig
Stomme sidobalk höger yttre rostskadad
Drivaxelknut höger yttre skyddsbälg skadad

Moterad mätarställning 2001-02-26
123259km

Å så topplockspackningen på det...
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Mikoo wrote:Nu tappade jag bort mig själv någonstans på vägen. Att man ska dra ett x antal Newton med momentnyckel är jag med på men det där med gradantal förstår jag inte.
Du treng berre ei gradeskive:
Image
Etter at du har stramma med moment, fortset du å stramma visst mange grader, i 3 omgangar.
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Post by trymgreg »

For å komme inn på sporet igjen, så kan du jo ta en titt på denne siden http://hem.bredband.net/pongil/cx25t2.html, litt ned på siden finner du en fin arbeidsbeskrivelse på bytte og renovering av topp og pakning.

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Mikoo
Posts: 115
Joined: Mon 13 Nov, 2006 11:03
Location: Trollhättan/Sverige
Contact:

Post by Mikoo »

Det var mer arbete än vad jag hade föreställ mig. Jag tror att jag avstår att renovera toppen och byta packning. Jag tar bara på mig för mycket jobb som jag inte kommer att kunna klara av själv.

"Patienten har sjukdomsinsikt"... :mrgreen:
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Post by Göran W »

Mikoo wrote:Det var mer arbete än vad jag hade föreställ mig. Jag tror att jag avstår att renovera toppen och byta packning. Jag tar bara på mig för mycket jobb som jag inte kommer att kunna klara av själv.

"Patienten har sjukdomsinsikt"... :mrgreen:
Nja, patienten lider av mindervärdeskomplex/dåligt självförtroende och har aldrig hört talas om "egenvård"!
Jag är övertygad om din kännedom om "vinkelgrader"! Först dra med momentnyckel och sedan ytterligare X antal grader....... Kan omöjligt vara för komplicerat för dig!!!!! :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Mikoo
Posts: 115
Joined: Mon 13 Nov, 2006 11:03
Location: Trollhättan/Sverige
Contact:

Post by Mikoo »

Njae...riktigt så illa är det inte men snudd på. Jag skickade ett litet brev till Pontus och frågade honom om det är nödvändigt med en så stor operation till motorrenovering som han gjorde. Han skrev så här:

"Min uppfattning är att du på en så pass gammal bil bör göra den övning jag gjorde på min eftersom du ändå måste ta isär rubbet för att kunna byta packningen. Du vinner mycket på det i form av prestanda och välmående för bilen. Däremot är det naturligtvis inte nödvändigt, utan du kan nöja dig med att byta bara topplockspackningen även om den normalt säljs som packningssats med alla möjliga övriga packningar inkluderade."

Har du förresten läst Pontus' arbetsbeskrivning på hur han bytte topplockspackning? Den var mäktig får jag säga men samtidigt mycket intressant.

Det största problemet är att få ned bilen från Jämtland och hit ned om jag nu skulle få ihop tillräckligt med pengar och slå till. Den går troligen inte för egen maskin och jag har inte behörighet för tungt släp på mitt körkort. Så biltrailer påhängd min XM känns inte särskilt lockande ifall Farbror Polisen stoppar mig.

Sen vette sjutton om jag får dra 1500kg med min XM. Kommer inte ihåg vad det står i reg.beviset.
Mikoo
Posts: 115
Joined: Mon 13 Nov, 2006 11:03
Location: Trollhättan/Sverige
Contact:

Post by Mikoo »

Jag ringde upp ägaren idag och det är en citroenist ut i fingerspetsarna.

Bilen går att starta och går att få upp på en biltrailer. Hydrauliken fungerar klanderfritt. Det är två äldre herrar som har haft bilen innan och när förre ägaren upptäckte att topplockspackningen har gått, körde han inte mer med bilen utan den fick stå. Tydligen är det så illa att det är vatten i oljan :(
Bilen har stått inne fram till i våras då den fick tyvärr flytta ut. Så den är fin för övrigt.

Sen har han även en GTi -83 som behöver lite omvård. Den ursprungliga motorn hade kokat och blev utbytt mot en exakt likadan motor fast från en krockad GTi -84. Man satte dit motorn och påbörjade jobbet men sen tog det stopp någonstans på vägen. Bl.a. saknas generator, kylaren behövs monteras på plats och avgasröret ska sammanföras med grenröret. Den har stått still i över 15 år. Det finns lite antydan till rost i nederkant av bakluckan. Annars finns det ingen rost någonstans på bilen.

På ett sätt känns GTi -83 som ett lättare objekt men där är jag rädd för att tar jag ned den hit till Västsverige kommer den bli brun på nolltid :(

Känner mig helt vilsen vad jag ska välja.

Jag får dra 1500kg bromsat släp med bilen och skattevikten på min XM är 1700kg. 1500+1700 = 200kg övervikt. Dock klarar jag mig inom 3500kg antar jag....
Jacques
Posts: 3
Joined: Wed 15 Oct, 2008 20:47
Location: Sverige

Post by Jacques »

Mikoo wrote:Jag får dra 1500kg bromsat släp med bilen och skattevikten på min XM är 1700kg. 1500+1700 = 200kg övervikt. Dock klarar jag mig inom 3500kg antar jag....
Detta förutsatt att inte trailern väger någonting :wink:

/Esping
Post Reply