blåhvit røyk fra TRD 86

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Esten

blåhvit røyk fra TRD 86

Post by Esten »

Har en CX TRD 86 st.v. som spyr ut hvit (kanskje litt blålig) røyk når jeg gir på litt på tomgang eller når jeg presser den i oppoverbakker eller ved akselerasjon. Ved vanlig tomgang og rolig kjøring er det ingen unormal røyk. Tror dette har kommet relativt plutselig. Har forsøkt å tappe av olje i tilfelle det var for mye, men det hjalp ikke. Har ikke inntrykk av at bilen har mistet effekt , men mye tyder på økt oljeforbruk (stoler ikke helt på oljenivåmåleren inni bilen,og synes det var vanskelig å se nivået ved å bruke peilepinnen selv om motoren var av). Kjølevæskenivå er uendret. bilen har gått ca 120 000. Noen som har tips på hva som er feil ? Har tidligere hatt problemer med turboen, men den ser ut til å ha gått seg til.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Du mister ikke vann da? Hvit røyk indikerer for mye luft. men kan også komme av at du får litt vann inn. Er den blå slik at det er oljeforbruk er de to vaneligste plassene gjennom turboen eller gjennom ventilstyringene.
120.000 er jo ingenting, men toppakningen på min Turbo 2 gikk etter ca. 100.000. Ser ut som det er samme problemet som på Peugeot. Det er blikkforsterkingen som sprekker.
Mvh
Esten

Post by Esten »

Hei igjen og takk for tips. Skal forsøke å løsne luftinntaket fra turboen (er det mulig forresten?) og se om dette hjelper før jeg evt bestiller en brukt eller overhalt turbo. Merkeverkstedet skal ha 12-14 000 for jobben, men da bruker de vel en helt ny turbo. Brukte turboer ser ut tilå koste ca 2000 + moms, mens GIK.turbo skal ha 5500 + moms for en overhalt. Bommet litt på km forresten, skulle vært 220 000... Men selv det er vel ikke all verdens.
Esten

Post by Esten »

Da er en brukt turbo satt inn og problemet løst! Tok litt tid pga av fastrustede skruer. Både turbo og eksosrøret var fullt av olje, og akslinga var tydeligvis helt gåen. Skal passe på å la den gå på tomgang før stans og hyppige oljeskift er vel også en fordel.
Post Reply