U25/673 (td1) motor med dårlige kaldstartsegenskaper

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
villminken
Posts: 8
Joined: Fri 14 Nov, 2008 23:45
Location: Hamar

U25/673 (td1) motor med dårlige kaldstartsegenskaper

Post by villminken »

På denne motoren som sitter i en Peugeot J5, sitter det en MAS100 dieselpumpe. Jeg spekulerer i om det er den som er årsaken til at kaldstartsegenskapene på denne motoren er så dårlige???

Den hoster og harker og ryker noe aldeles fenomenalt i kjølig og kaldt vær. Ved kuldegrader reagerer pumpa ikke på gasspådrag rett etter start før det har gått 5-10-15 sekunder, og kun ved litt turtall går den rent før den faller tilbake til host og hark og røyklegging ved tomgang. Ved umiddelbar kjøring etter oppstart og respons på gasspådrag oppfører motoren seg som den skal.

Denne bilen er det ikke moro å fyre opp uten motorvarmer for å la den gå seg varm da den harker og røyklegger hele nabolaget med sur dieseleksos. Ved bruk av motorvarmer er den fin som smør. Driftsvarm er motoren helt fin, med fin respons på gasspådrag.

Nye glødeplugger Bosch duratec og relativt nytt dieselfilter sitter i. Hjelper ikke. Kaldstartsfunksonen virker ikke, men har dratt i den vaieren til pumpa som den funksjonen skal dra i uten at det blir noe vesentlig bedre annet enn at turtallet blir noe høyere. Den går ikke reint på kald tomgang før etter 10-15-20min avhengig av utetemp.

Forslag til tiltak?
Adelsøn
Posts: 207
Joined: Thu 05 May, 2005 20:23
Location: Moelv

Post by Adelsøn »

Kanskje du skulle få gutta på Mariendal til å finstille tenninga (vrir på dieselpumpa). Ågot hadde finjustert pumpevinkel og startet alltid lett uten hosting og masse røyk... Gid jeg kunne få til det samme når jeg en gang i en fjern fremtid får TRD'n restaurert... :)
Det er i alle fall mitt første tips.
Har eid 14 CXer, nå er det 2...
-84 25 GTi Automat (Audun)
-84 25 GTi (Gimli) som kona kjøpte tilbake...
-85 BX 19 RD (Alfred) Rep. starter snarest...
-90 BX 19 TZI (16 motor, Lille Rød)
-91 BX 19 GTi "Lynet" evt Lille My(nå delebil)
villminken
Posts: 8
Joined: Fri 14 Nov, 2008 23:45
Location: Hamar

Post by villminken »

Adelsøn wrote:Kanskje du skulle få gutta på Mariendal til å finstille tenninga (vrir på dieselpumpa). Ågot hadde finjustert pumpevinkel og startet alltid lett uten hosting og masse røyk... Gid jeg kunne få til det samme når jeg en gang i en fjern fremtid får TRD'n restaurert... :)
Det er i alle fall mitt første tips.
Ja jeg har spekulert i det der med justering, men ikke helt fattet hvorfor så stor forskjell mellom kald og varm, og det at den i det hele tatt ikke reagerer på gass til å begynne med. Utelukker vel dyser siden pumpa ikke reagerer som nevnt.

Nå er ikke dette originalmotoren, den tok kvelden på rundt 140'. Var visst en "grytmalmsmotor", dårlig gods. Kokte til hælvete. Identisk motor ble satt i, de gutta der har hatt mange slike motorer mellom fingra, plukket frem fra et eller annet sted. Iallefall, grytmalmsmotoren er ikke skrotet, originalpumpa står visst på den ennå, de mente å eventuelt bytte den over til den motoren som går nå, men er vel mindre arbeid å forsøke en finjustering.

Tenker du kun å vri på pumpa, eller tenker du måleinstrument? Ev. begge deler.

Ellers, rust er no dritt :evil:
Post Reply