Hva er dette?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

pål wrote:ble plutselig usikker, 3. giret kanskje. Får vel kikke på bildeserien min igjen :wink:
Er den bildeserien av demonteringen av en gearboks? Kan du ikke i så fall legge den på CX Arkivet?
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

rengjøring og sammen setning av en kasse, og den ligger allerede på arkivet :wink:
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Informativt dette Pål. Men litt vanskelig å finne fram. Flere sub album med tekst kanskje? :wink: :D

Her ser jeg fire ringer. Går ut fra at det er 1, 2, 3 og 4 gear. Hvor og hvordan er den på 5 gearet?

Image

Har overhalt gearbokser på Volvo PV, Opel B Rekord og Honda Acord, men aldri vært inne i ei CX kasse enda. Det er vel snart på tide tenker jeg. :roll: Tok knekken på 2 gears synkroniseringa i Blåmann med ren idioti. :cry: Gearet fra 5 til 2 gear og presset den inn. Sleit synkronringer som bare fy. :cry: Skurrer litt ved gearing opp til 4 gear også. Tenker det blir QMI behandling på gearbokser også etterhvert. :roll: :wink:
Men det er vel ingen andre som reparerer så jeg får vel si at jeg gjorde det til meg selv. :wink: :D
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Er nå så lenge siden jeg gjorde dette at husken begynner å svikte, men 5. giret er en helt egen "greie" som henger "utenfor" første del av boksen. De er skrudd fast i akslingene utenfor lageret. Dette ser du med en gang du tar av den ytterste kappa. Det ser egentlig veldig ut som en 4trinns kasse som har blitt puttet på ett gir til på enden :wink: Ellers er oppbyggingen etter nøyaktig samme prinsippet.
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Det er vel akkurat det det er. En 4 trinns kasse med "overdrive". Var vel egentlig mer ute etter om det var et av bildene som viste 5. gearet. Går ut fra at skiftearma til 5 og rev. er den lange akselen lengst til høyre på dette bildet.

Image

Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Samme skiftearma på 5. og R ja. Bå bildet her er det klart for å sette på midt-delen av boksen, med lager og låsing av akslingene. 5.giret settes så på akslingene og skrus fast. Bildet av 5.giret? Noe synes på et bilde hvor du ser en stor trekantet skive :wink:
har masse Citroèn:-)
Post Reply