25 TRD clutch i 25 GTI Turbo?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

25 TRD clutch i 25 GTI Turbo?

Post by gopp »

Jeg har lest litt i trådene her, men ikke funnet et godt svar.

I følge delekatalogen til Sachs er trykkplatene til 25 TRD og 25 GTI Turbo 2 identiske, og jeg går ut i fra at serie 2 turbo 1 er lik som turbo 2. Lamellene har de samme målene, både på splines og diameter, men det kan jo være et annet offset. Utløserlageret har jeg ingen data på.

Min serie 2 Turbo 1 har helt ny clutch, men den slurer. Forrige eier ble kjøpte denne fra en velrenommert delepusher til CX, hvis navn skal forbli unevnt, med beskjed om at GTI og Turbo har samme clutch. Dette er da ikke riktig, og stemmer godt med opplysningene fra Sachs.

Fordelen med lamellene til TRD er at de har et annet belegg som tåler litt mer belastning før den slurer, og jeg kunne tenke meg å bytte til denne når jeg først gjør jobben.

Er det noen som har kunnskap om dette?
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Post by gopp »

Ikke som mange som visste noe om dette.

Jeg endte med å få nytt belegg på en lett brukt Sachs lamell til GTI Turbo. Belegget er av beste kvalitet som er ment for gatebruk (ikke sinter-belegg), og kostet kr. 875,- hos Clutch & Brems i Oslo. Resten av den lett brukte Sachs clutchen vil blir brukt som den er.

Motor og gir er fremdeles ute av bilen, om jeg oppdaterer her om det skulle vise seg at dette ikke holdt mål.
Post Reply