Batteri TRD Turbo2

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Batteri TRD Turbo2

Post by trymgreg »

På min nyinnkjøpte -88 TRD Turbo2, tror jeg batteriet er for lite. Bilen vil ikke starte på vanlig måte, må settes i gir og "hoppes" igang. Dette sliter jo på gir og kløtsj, så derfor står bilen for tiden.

Batteriet som står i ser litt lite og puslete ut i forhold til andre jeg har sett i TRD'er. Det er på 63Ah! Dette er vel altfor lite?

Hvor stort må det være?

Var innom Autoparts her i Bodø, og de mente jeg burde ha ett på 88Ah og 700A.

Hjælp mæ, Æ vil ut å Kjøre...

mvh
Trym
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

I min TRD Turbo 2 har jeg et på 100Ah og 760A. Det er faktisk plass til et på 110Ah. i bilen.
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!


Jeg har ikke sjekket opp hva diverse parametre og spesifikasjoner angående batterier betyr og hvordan de er definert, så ta det jeg sier med en klype salt. :)

Hva betyr egentlig "88Ah og 700A"? 88Ah vet jeg, det er den energien batteriet kan avgi over en utladningsperiode på 10 timer. Du kan altså trekke 8.8A i 10 timer.

Når du skal starte bilen din, bruker du vanligvis ikke 10 timer, så dette har overhodet ingen ting å si. Det er nok her 700A kommer inn i bildet; er dette maksimal strøm ut av batteriet?

Jeg vet heller ikke hvor mye effekt en startmotor bruker, men 700A startstrøm med en spenning på 12V svarer altså til 9100W, eller 12.5hk, som vel må være mye mere enn det startmotoren bruker (Jeg vil tippe 5-10 ganger så mye).


Konklusjon: Ditt batteri er utslitt, helt eller delvis; du bor i et kaldt strøk - kuldegrader senker startstrømmen og energireservene i batteriet betydelig; eller startmotoren i din bil er slitt.



-mvh mattis


PS! Kom plutselig også til å tenke på - er det mulig man med altfor tidlig tenning (tydeligvis ved lave turtall) kan få en effekt der stempelet slås tilbake, og derfor "kveler" startmotoren?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Du kan altså trekke 8.8A i 10 timer.
Eller 1A i 88 timer. :D Dette er vel egentlig en betegnelse på kapasitet. Jo høyere Ah jo lengre kan du "kinne". :wink:
Når det står f.eks 700A er det vel det som kalles for max startstrøm. Jo høyere startstrøm dess fortere går startmotoren.
Konklusjon: Høy Ah kombinert med høy A gir en startmotor som går fort lengre.
Satte i et batteri med for liten kapasitet i en bil engang. Fungerte greit om bilen startet på første forsøk, men trengte jeg forsøk nr. 2 gikk omtrent ikke startmotoren rundt.
En annen ting en kan være oppmerksom på er at Ah tallet ikke bare gjelder for utladning, men også for lading. :wink: :shock: Tenk også på at en kald vinterdag kan batteriets kapasitet være ned mot det halve.
Derfor bør en heller ha et batteri med for stor kapasitet enn et med for lite.
Mvh
Gilbert
Posts: 79
Joined: Tue 04 Nov, 2003 18:45
Location: Tønsberg

Post by Gilbert »

Jeg har på nytt kjøpt meg et Optima redtop batteri. Det står foreløpig i båten, men skal inn i bilen til vinteren.

Det batteriet har svært liten intern motstand, så det pøser ut power til startmotoren (og eventuelle glødeplugger) med lite spenningstap i forhold til mye annet.

Det er ikke det største mht. kapasitet, men det holder fint til CX, også diesel.

http://www.optimabatteries.se/product_i ... roductID=3

Exide Maxxima 900 er et tilsvarende produkt.

http://www.sonnak.com/maxxima.html
Tidligere 22 D break, -84 25 GTI
-88 25 TRI break
For tiden uten CX
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg har på nytt kjøpt meg et Optima redtop batteri. Det står foreløpig i båten, men skal inn i bilen til vinteren.
Dette er helt sinnsyke batterier! Startmotoren bare spinner som en foodprosessor, selv vinterstid! :shock:
har masse Citroèn:-)
Post Reply