Kvit eksos TRD1

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Kvit eksos TRD1

Post by hl »

ImageImage

Får kvit eksos ca 1/2 minutt etter at motoren er starta (med varm motor). Det kjem ogso ut små blå-kvite røykskyer or høgre hjulhus og opp rundt dieselpumpa.

Det bles ut damp/væske or ekspansjonstanken.

Bilen forbrukar både kjølevæske og olje, men det er ikkje belegg på oljepåfyllingsloket, so det er vel iallfall ikkje kjølevæske i oljen.

Skal eg i første omgang prøva å skifta toppakningen? Eller kan det vera turboen (burde det då bli kvit eksos på tomgang?)?

Og dette skjer naturlegvis no når bilen snart skal på EU-kontroll. :roll:
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Hei igjen!

For meg høres dette ut til å være defekt toppakning! Og det er jo innlysende at dette må skje når bilen skal til EU-kontroll.... :shock: :cry: :evil:

Men det pleier jo å la seg rette... :D


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Post by ingkogni2 »

Stemmer også for toppakning, ja... Anbefaler at du får sjekka toppen når dy bytter pakkning for sprekker (trykktest på mek. verksted etc) og evt får den plana om avvikene er for store. Vi har droppa trykktesten en gang, og det endte med at vi måtte btte pakkning en gang til uka etter...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Hei igjen!

Jeg støtter Inkogni2 sin vurdering her. Du bør sjekke toppen for sprekker ved trykkprøving - og sjekke at den er plan og evt. få den planslipt.


Med hilsen
vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Har aldri trykktestet en topp. (Men fordi kan det jo være lurt). Tror det viktigste er visuel inspeksjon og nøye kontroll av planingen. Det som skjer på disse motorene (og på 2,3 og 2,5 litrene til Pug) er at metallforsterkningen på pakninga sprekker. Se nøye på pakninga når du tar den av.
Image
Image

Bruk en rettholt eller en vater for å kontrolere at toppen er plan. Skal ikke kunne se lys under rettholten.
Husk også at det skal brukes gradskive under montering.
Men du har kanskje skiftet toppakning før?
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Var med og skifta toppakning på Pallasen, men det er over 20 år sidan, so eg hugsar ikkje so mykje att av det. :wink:

Toppakningen ser nokonlunde heil ut, men skal undersøka nøyare.

Det lek ut olje i eksosmanifoilden frå sylindar 3, so det er nok der den kvite oljerøyken kjem frå. Men at det lek olje her er vel kanskje ikkje so bra?

Image

ImageImage
1 og 2.
ImageImage
3 og 4.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Vanskelig å si helt sikkert ut fra bildene, men det kan nesten se ut som om cylinder 2 og 3 er mye renere enn 1 og 4. Dette tyder på vann inntrenging i cyl. 2 og 3. Men de skulle kanskje ha vært enda reinere da. :roll: Men at cyl. 2 og 3 har noe kokkelimonke på gang er jeg nesten helt sikker på. :wink: :D
Sprikkene i metallet på pakninga kan være vanskelig å se. Prøv å pirke med en skarp kniv eller noe.
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Image
Ikkje heilt bra her, nei. :shock: :lol:

Image
Samt nokre merkelege bular.

Men at det kjem olje ut i eksosrøyret...?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Der var de ja. Der bulene er må det nok være sprekk cylinderhullet. (Skjønner du hvor jeg mener?)
Olje ut av eksosrøret? Hvit røyk kommer av vann. Du mener vel ikke at du har oljedråper ut av eksosen?
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Trudde røyken var frå oljen... :oops:

Men trur eg har funne ut av oljelekkasjen. Oljen har kome gjennom toppdekselpakningen og trekt gjennom pakningen på eksosmanifoilden (sjå biletet).

Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Olje som brenner gir blå røyk. Kanskje en kombinasjon. På den andre siden er det ikke sikkert at det har vært vann i forbrenningssystemet. Som jeg sa tidligere så var kanskje toppen ikke rein nok. Hvordan så stempla ut? Det er vel ikke så viktig heller egentlig. Du har jo funnet årsaken til trykkt på kjølesystemet og sannsyneligvis også på røyken. At stålforsterkningen sprekker har ingenting med uplan topp og gjøre. Hvis motoren var 110 prosent kald når du demonterte så tror jeg det er bare å gjøre godt reint og sette sammen igjen.
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Høyrest bra ut! :D
(Ja, motoren var 110% kald, brukte so lang tid på å demontera alt spetakkelet før eg kunne skru av toppen, at det gjekk både dag og natt. :lol: )

Takk for hjelp! :D
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

får du olje i eksosen (feks turbohavari) vil det velte ut hvit røyk. Det har jeg selv sett på ene hjullasteren på jobb...
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

pål wrote:får du olje i eksosen (feks turbohavari) vil det velte ut hvit røyk. Det har jeg selv sett på ene hjullasteren på jobb...
Her strides vel de lærde litt pluss øynene som ser. :wink: :D
Tommelfinger regel er vel: Lite luft gir svart røyk, mye luft gir hvit røyk og forbrenner det olje så blir den blå. Samt at det lukter. Bare prøv å kjør etter en Volvo 240 i bunnen av en laaaang nedoverbakke. :roll: :wink: :D
Vann i eksosen gir damp. Som blir til hvit røyk. MEN, olje direkte inn i eksossystemet (altså ikke gjennom forbrenningssekvensen) gir også hvit røyk. (Men lukter gjør det fremdeles).
Er det rart at folk drikker? :? :roll: :wink: :D :D
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

jonsto wrote:Er det rart at folk drikker? :? :roll: :wink: :D :D
Og no har eg fått eit nytt problem... :roll: :lol: :lol:

Image
Post Reply