Kvit eksos TRD1

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Prestige1
Posts: 93
Joined: Mon 07 Apr, 2008 09:29
Location: Grøa

Post by Prestige1 »

Det forekommer meg jævlig dumt å fylle LHM i det runde hullet på høyre baksjerm, dessuten går det fort noen tuseninger hvis du fyller helt opp.

Ben Ali Fytterakkern Prestige1

pt Qatar
Har vært i Finnmark med Break og Prestige
Break 87 20, Prestige 83 25 automat og C6 09 3.0 diesel 240 (konebil)
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

:mrgreen:
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Image

Det er ei liti sprekk mellom ventilane på sylindar 2. Kor alvorleg er det? Forsvinn all kompresjonen på denne sylindaren, eller... :(
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Den toppen er ferdig!

Jeg tror ikke det er stort mer å si om det. Om dette er toppen fra bilen med hvit røk, og der det vel, er årsaken funnet helt uten trykkprøving.... :shock: :(

Er det noen som vet hvor vanlig slike skader er på CX motorer?:? :?:


Med hilsen


vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Tror egentlig ikke du skal dra forhastede konklusjoner Vidar. Før jeg begynnte med CX så hadde jeg flere Pug 2,3 litere, samt har sett noen 2,5 liter topper. De fleste med sprekker mellom ventilene. Hvis sprekken ikke går inn i selve ventilsetet kan den godt være helt i orden. Men for sikkerhets skyld kan du jo ta og få den trykktestet.
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Post by hl »

Ja, har ikkje hatt følelse av at det er dårleg kompresjon. Har vore meget godt drag i motoren ogso etter at kvitrøyken kom. Det einaste eg merka var at han starta motvillig av og til; tende berre på ca. to sylindrar. Prøvde å starta ein CX for mangfoldige år sidan der kun ein glødeplugg var tilkopla, so eg veit korleis dét høyrest ut. :wink: (Bilen var då akkurat henta frå ein herverande verkstad etter bl.a. skifting av glødepluggar. :shock: :roll: )
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Post by n10516 »

Nei, jeg skal prøve å ikke dra forhastede konklusjoner, her så jeg egentlig sprekken i sammenheng med de øvrige feilsymptomene, Jon.

Men jeg hadde i hvert fall ikke montert den tilbake uten trykkprøving!



Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

n10516 wrote:Men jeg hadde i hvert fall ikke montert den tilbake uten trykkprøving!



Med hilsen

Vidar
Så lenge jeg ikke har sett sprekken kan jeg si meg enig i det.
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Kvit eksos TRD1

Post by hl »

Det hev no gått akkurat tvo år sidan eg sette toppen på plass att - utan å trykktesta - var sikkert dumt, men motoren drog jo godt fyrr eg tok av toppen. Og i desse tvo åri hev motoren fungert alldeles utmerka, eg tykkjer han dreg betre no enn nokon gong. So jonsto hadde nok rett i at sprekki mellom ventilane ikkje nødvendigvis var fatal.

Rettnok bles det ut eksos på høgre sida av motoren når eg startar, og motoren fuskar, men båe deler stoppar etter 10-15 sekundar, so eg går ut frå at det skuldast ventilar som kunde trenga ein overhaling?

Motoren går stilt og brukar ikkje meir diesel en fyrr (ca 0,7 l/mil), so eg er nøgd. :)
(Men angrar styggeleg på at eg ikkje tok meg tid til å overhala ventilane når eg fyrst hadde toppen av. :roll: )
n10516
Posts: 484
Joined: Sat 21 Aug, 2004 22:37
Location: Aurskog
Contact:

Re: Kvit eksos TRD1

Post by n10516 »

Hei igjen!

Jeg lurte på hva du hadde gjort! Å droppe trykkprøvingen syntes jeg da, og synes fortsatt, må være risikosport, men til fulle har vi fått bevist at Jon hadde rett i sin skepsis til mine noe bombastiske uttalelser. :oops: :o :? :D

Du sier at det blåser exhaust ut på høyre side av motoren, hvor kommer den exhausten ut? For meg høres det mer ut som en lekkasje enn et ventilproblem. Utette ventiler vil jo heller gi redusert kompresjon enn at det blåser ut på ukurrante steder på motoren. :?

Jeg ville nok prøvd å finne ut nøyaktig hvor det blåser ut - og så analysere problemet videre derfra. Jeg har liten erfaring generelt med diesel, og har aldri overhalt noen Citroën dieselmotor i det hele tatt, så mine kommentarer baserer seg på generell kunnskap, mer enn denne motortypen :oops: :cry: :evil:

F. eks. Jon har sikkert noe å bidra med her.... :D Uansett - jeg følger med..


Med hilsen

Vidar
Hvorfor riste avgårde i en vanlig bil når en kan sveve i en Citroën!

Eier av: CX Break TGD Turbo2 1990 (I drift)
CX 20 Pallas 1984
og CX Break TRD 1986 (prosjekt....)

***
XM 2,1 TD 1996 (varebilen min...)
Austin Allegro 1750 1977 (Snart på veien)
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Kvit eksos TRD1

Post by hl »

n10516 wrote:Du sier at det blåser exhaust ut på høyre side av motoren, hvor kommer den exhausten ut? For meg høres det mer ut som en lekkasje enn et ventilproblem. Utette ventiler vil jo heller gi redusert kompresjon enn at det blåser ut på ukurrante steder på motoren. :?
Ettersom motoren berre går på 2-3 sylindrar dei fyrste 10-15 sekundane etter start, går eg ut frå at det må vera utette ventilar. Med varm motor startar bilen heilt fint utan (synleg) eksoslekkasje.
Kvar eksosen kjem frå er vanskeleg å sjå med ope panser, med panseret att kjem det ei røyksky upp frå høgre sida av panseret / høgre hjulhus.

Kanskje eg i fyrste omgang skulde ta og gjera noko so enkelt som å justera ventilane. :idea:
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Kvit eksos TRD1

Post by hl »

Image

Fann no ut at det bles ut ved B. Tok so av A (med varm motor) og her bles det ut ganske kraftig, i ein pulserande takt. So det spørs um det ikkje kjem frå sprekki likevel. :cry:
(For det skal vel ikkje vera trykk uppi topploket?)

På forrige motoren hadde eg ogso problem med at toppdekselpakningen stendig vart øydelagd (bles seg ut), so kanskje hadde eg same problemet der. Kanskje eg aldri hev hatt ein turbodiesel som hev vore i orden, slik at eg ikkje veit kor bra drag det egentleg skal vera i desse motorane? :(
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kvit eksos TRD1

Post by jonsto »

hl wrote:Image

Fann no ut at det bles ut ved B. Tok so av A (med varm motor) og her bles det ut ganske kraftig, i ein pulserande takt. So det spørs um det ikkje kjem frå sprekki likevel. :cry:
(For det skal vel ikkje vera trykk uppi topploket?)

På forrige motoren hadde eg ogso problem med at toppdekselpakningen stendig vart øydelagd (bles seg ut), so kanskje hadde eg same problemet der. Kanskje eg aldri hev hatt ein turbodiesel som hev vore i orden, slik at eg ikkje veit kor bra drag det egentleg skal vera i desse motorane? :(
Når det blåser på toppen(e) er du enten bedriftsleder, politikker eller utsatt for et (nesten) gjennomslag. :-)
Fra spøk til alvor.
Tror fremdeles ikke at det er sprekk i toppen! ;-) At det blåser kraftig gjennom oljedampavsuget (gjør vel det samme om du tar av oljefyllingstoppa) skyldes komprimering i veivhuset. Det blåser en del der uansett, men når du sier at det blåser ganske karaftig og pulserende så tror jeg meget bestemt at du er i ferd med (omdu ikke allerede har) å få et gjennomslag. Du har mest sannsynelig knekkt en eller flere av de øverste stempelringene. Ja, kanskje mer enn en. Fortsetter du og kjøre med dette får du snart ildmørja fra tenningseksplosjonen ned i veivhuset med et kraftig smell som resultat. Dette er et kjent fenomen på skipsmotorer av trunk typen. Så her tror jeg desverre du står forran en komplett motoroverhaling. Og da kan du jo ta toppen i samme slengen.
Men om du er helt sikker på at det er eksos og ikke oljedamp som kommer ut ved "B" så har du nok sprekk i toppen ned til eksoskanalen. Resultatet er jo nesten det samme. Toppen må i alle tilfeller av.
Nå vil tilfeldighetene det at jeg kjøpte en overhalt topp til en turbodiesel på landstreffet av en som hadde konvertert til XM. ;-) Så den er til salgs om du er interesert. Ta kontakt på telefon så kan vi eventuelt snakke om saken.
Mvh
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Kvit eksos TRD1

Post by hl »

Kann godt vera oljedamp, fargen er blågrå. Det kjem ogso kraftigt med røyk av same fargen ut av eksosrøyri når eg startar.

Eg hev ein motor til, men han gjekk dårleg på slutten, inbiller meg at problemet der er pumpa. (Han fekk det brått, etter at me hadde justert ventilane der me let bilen gli bakover. Virka som pumpa ikkje likte å gå feil veg, fekk nesten ikkje start etterpå, og motoren byrja dra veldig dårleg.)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kvit eksos TRD1

Post by jonsto »

Etter å ha pratet med deg på telefonen er jo kolaps på ventiltettninger også en mulighet.
Skjønner ikke at det å skubbe bilen bakover skulle ødelegge pumpa, men hvem vet. Du skulle nok satt den i revers hvis du ville skubbe den bakover.
Vi holder kontakten.
Mvh
Post Reply