Bytte bensinslanger

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Bytte bensinslanger

Post by marcuss »

Er det noen som kan opplyse om indre dimensjon på bensinslangene fra tanken til rørene bak? Slik som på bildet
Image

Det er til en 83 med 20 douvrin-motor hvis det er noen forskjell på disse.

Tenkte det kunne være lurt å få skiftet slangene før turen til Bergen neste uke.
Marcus
-----------------
´83 CX 20 Pallas
´74 GSpécial (i små biter)
´09 C3 Picasso
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Post by marcuss »

Fant ut av det selv. Er det ingen som har byttet besninslangene fra tanken :shock:

Det er 6 mm på returslangen og 8 mm på ut. Det var jo bare å krabbe under (jada, den sto på bukker) og måle plastrørene som går langs hjelperammen (er det det det heter? Longerons på engelsk).

Innom Thorsov bilrekvisita i går kveld. Fikk med meg 6 mm slange, men de hadde ikke 8 mm :evil: . Plukket med tennplugger, NGK v-line.

Videre til Biltema. Der hadde de 8 mm, mend et tok sin tid. De har jo alt annet enn bilting der.

Hjem i garagen og bytte slanger. Hadde tenkt å knyte fast en tråd e.l. før jeg dro end de gamle slangene, men de lå i en plastsrømpe hele veien, så det var bare å trekke ut de gamle og dytte end de nye. Ganske enkel jobb. De gamle slangene var merket med produksjonsår 83, så de var nok originale. Disse må selvfølgelig bevares og restaureres 8) Kanskje de bklir verdifulle om 20 år. Det var egentlig bare reutslangen som var morken.

Så videre til pluggskifte. Ikke så enkelt med adkomst til pluggene på denne motoren, men skiftet uten problemer. Hadde ikke momentnøkkel, men med originalverktøyet fåt man uansett ikke dratt til for hardt.

Gikk litt renere på tomgang, men ikke den store forskjellen.

Nå er jeg klar for Bergen :P
Marcus
-----------------
´83 CX 20 Pallas
´74 GSpécial (i små biter)
´09 C3 Picasso
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Post by Black Lemon »

Det høres fornuftig ut å skifte slanger. Jeg må bytte bensintank og da bør jeg nok skifte slangene samtidig.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply