Luftmengdemålere.

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Luftmengdemålere.

Post by jonsto »

Det er ikke samme nummeret på luftmengdemåleren på TRI med automat og manuel. Hva er forskjellen på disse?
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Luftmengdemålere.

Post by jonsto »

Tror jeg fant ut av det selv. :wink: :D Den med manuel gearboks hadde fått en luftmengdemåler fra en katalysatormotor. Men den har da virket helt greit helt til nå. kan en bruke disse om en annen da?
Mvh
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Luftmengdemålere.

Post by dagmatti »

Hei,

ja de fleste går nok greit om hverandre. lmm måler jo luftmengden, så dersom den er dimmensjonert for nok luft vil det gå bra. En lmm fra en 2,5 liter kan brukes på en 2,0 liter, men vil strupe motoren mere enn nødvendig siden spjeldet vil gå noe tregere. Omvendt vil det ikke nødvendigvis fungere, lmm fra en 2.0 kan gå rett i "taket" på en 2,5 og gi for mager blanding på høy effekt. Jeg har testet en lmm fra en peugeot 505 2.2 GTi på en cx turbo 2 med kat, og det fungerte, men jeg testet ikke full gass og full last på motoren (det var for å sjekke at lmm fungerte når jeg satte injection på 22RS'en). :)

Dempingen til spjeldet skaper også en del av karakteristikken til motoren, bl.a. gassrespons, så det kan bli forskjellig.



-m
Post Reply