Vannskrekk?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Vannskrekk?

Post by jonsto »

I går begynte jeg å lure på om "Dart Vader" har vannskrekk. Kjørte en 7 mils vei da han hostet en par ganger. Men gikk stort sett greit i 5 mil til. Litt småhakking under akselerasjon, men ikke veldig sjenerende. Så plutselig bare døde den. Omtrent som om noen slo av tenninga. Prøvde å starte flere ganger, men ikke livstegn. Plutselig etter ca. 15 min. startet den og gikk som den aldri skulle ha gjort annet. Gikk i ca. 6 mil. Da hendte det samme. Tilsynelatende et totalt tenningskutt. Var under panseret og røsket litt i ledninger mm. Regnet gjorde det så nærmere undersøkelser var ikke aktuelt. Prøvde å starte, men helt dødt. Startmotoren dro rundt som bare det, men ikke liv i motoren. Satt i telefonen og pratet med fruen da jeg vred på nøkkelen igjen. Vrooom. Startet og gikk som ei klokke. Fortsatte på veien hjem. Etter ca. 4 mil var det stopp igjen. Prøvde på nytt flere ganger å få liv i den, men nei. Ringte en kompis og sa han fikk ta med seg en coil og en tenningsunit og komme og hjelpe meg. Var nå ca. 4 mil hjemmefra. Etter å ha snakket med ham i telefonen, hadde vel stått der i ca. 20 min., så prøvde jeg igjen. Hakket til et par ganger, men ikke mer. Ventet et halvt minutt til. Da startet den og gikk uten et feilslag helt inn på verkstedgulvet.
Mange teorier i luften, men ingen konkrete. Ikke var coilen varm, og ikke den elektroniske tenningsuniten heller. Blir vel til at jeg tar en skikkelig gjennomgang på forgasseren. Uten at jeg tror det er der feilen ligger. Og så legger jeg en elektronikdel og en coil i bilen og ser hvordan det går.
Men som sagt, det regnet godt i hele går. Så det er ikke sikkert den liker vann. :wink: :( :D
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Vannskrekk?

Post by citro1cx »

sjekket du om bensinpumpa virket, siden du sier den harket til et par ganger ved startforsøk?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Vannskrekk?

Post by jonsto »

Fullt filter og manuell pumpe. Ved bensinpumpe kolaps tenner den gjerne til når du pumper. Det gjorde den ikke. Manuell pumpe.
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Vannskrekk?

Post by ingkogni2 »

Har du sjekka fordeleren? Ikke bra med fukt der...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Vannskrekk?

Post by Black Lemon »

Dette er veldig samsvarende med symptomene jeg hadde sist søndag da sønnen min på 6 1/2 skulle på teknisk museum (merk dere det!). Det høljregnet på veien dit, men ingen problememer med CXen. Derimot da vi skulle dra der i fra (etter at far ikke orket mer menneskemylder da museet var stappfullt i regnværet) ville jaggu ikke min kjære gå skikkelig på tomgang og jeg måtte derfor holde litt turtall for å holde kunstverket i gang. Etter å ha levd med denne damen i over 19 år, har jeg selvsagt forstått at hun lever helt og holdent sitt eget liv. Normale mennesker ville jo sluttet å bruke en slik bil, men jeg aggerer rett og slett helt motsatt; dette skal jeg til bunns i (og jeg har komplett dykkerutstyr med (ja sågar med sort tørrdrakt) i kjelleren). Sist høst skiftet jeg til nye pluggledninger da jeg hadde lignende symptomer da. Det hjalp og jeg har ikke merket de samme symptomene igjen før nå. Er det noe tullball med coilene tro?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Vannskrekk?

Post by pål »

delebilen til Dag var ganske morsom... en TRI Aut. Startet gikk fint, gikk bra å ruse, greit å sette i gir, men når man ga gass i gir stoppet den tvert.... ganske frustrerende egentlig. Fant ut av det tilslutt da.
har masse Citroèn:-)
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Vannskrekk?

Post by Sturla »

TRS er følsom for fukt. Det forstyrrer tenningen. Spesielle værforhold er værre enn andre, duskregn/og spesielt våt luft liker den ikke. Vanlig plaskeregn er normalt ok. Den jeg hadde vegret i tillegg for å starte etter styrtregn om den hadde stått parkert på grus. :shock: Det er mulig at den samler kondens på selve pluggene og får overledning? Strøm går til gods? Finnes det en hylse å beskytte pluggene på? De ligger jo i forkant av motor utsatt for væte som fyker inn.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Vannskrekk?

Post by jonsto »

Min måte å løse problemet på var å kjøre hjem og ta dieselen. :wink: :D
Finner vel ut av det etterhvert.
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Vannskrekk?

Post by jonsto »

På denne bilen er den elektroniske tenningsuniten flyttet. Sitter på ei aluplate over venstre lykt. Har nå satt inn alle kontakter med syrefri vasselin. Rutet om kabelen mellom coil og fordeler. Sprayet fordeler og ledninger og coilen mm med isolasjonslakk. Får vel ta en langtur og se hvordan det går. Elektronisk tenningsunit, coil og fordeler med tennkabler ligger i bagasjerommet. For ikke å snakke om gnisttesteren. :wink: :D
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Vannskrekk?

Post by Göran W »

ÖDP-givare?????
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Vannskrekk?

Post by jonsto »

Göran W wrote:ÖDP-givare?????
Nei, Gøran. Har ikke skrevet det, men "Dart Vader" har 22 motor. :wink: (Skulle vel ikke tatt det som en selvfølge at alle visste det).
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Vannskrekk?

Post by Göran W »

:oops:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Post Reply