Clutch Turbo II

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Clutch Turbo II

Post by Asle »

Jeg fikk nettopp tak i i to nye clutch sett til CX2200, så vidt jeg klarer å finne ut på nettet så er det samme som sitter i CX2400GTI, er det noen som vet om denne passer i Turbo II, jeg tror den har samme diameter men er ikke sikker på om disken er den samme, er det noen som har opplysninger om dette :?: :?:
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Clutch Turbo II

Post by gopp »

Lamellen er muligens den samme, men trykkplaten er ikke lik. Trykkplaten er lik som i 25 TRD, men dieselversjonen har ikke lik lamell som bensinturbo.

Et lite søk på forumet her vil avsløre at flere har byttet clutch i GTI Turbo, hvor det har blitt brukt trykkplate (og kanskje lamell) fra en motorsvakere variant. Resultatet er alltid det samme, sluring så fort turboen lader trykk, selv med helt slakk clutchwire. Jobben med å bytte clutch i CX er alt for stor til å forsøke å spare noen få kroner på billige deler.
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Clutch Turbo II

Post by Asle »

Vi fikk tatt ut motoren idag og demontert girkassen, det var montert ny clutch, men svinghjulet var "glassert" og har veldig ujevn overflate, det er nok forklaringen på at clutchen lugget og var ubehagelig å bruke.
Jeg har et svinghjul fra en TRI men dette er ca 4Kg tyngre, hvordan blir det å bruke dette :?:
Å få tak i et Turbo II svinghjul på sparket er vel ingen enkel sak, noen som har et å selge :?: :?:
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Clutch Turbo II

Post by citro1cx »

Asle wrote:Vi fikk tatt ut motoren idag og demontert girkassen, det var montert ny clutch, men svinghjulet var "glassert" og har veldig ujevn overflate, det er nok forklaringen på at clutchen lugget og var ubehagelig å bruke.
Jeg har et svinghjul fra en TRI men dette er ca 4Kg tyngre, hvordan blir det å bruke dette :?:
Å få tak i et Turbo II svinghjul på sparket er vel ingen enkel sak, noen som har et å selge :?: :?:
har en hel T2 til salgs hvis det skulle være av interesse. Svinghjulet er selvfølgelig med på kjøpet :D
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Clutch Turbo II

Post by jonsto »

Og hva skal så du kjøre nå da Roger? Kommer ikke til CX himmelen med "riskoker" vet du. :wink: :roll:
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Clutch Turbo II

Post by citro1cx »

jonsto wrote:Og hva skal så du kjøre nå da Roger? Kommer ikke til CX himmelen med "riskoker" vet du. :wink: :roll:
Mvh
hørte jeg ikke deg mumle om en grønn Gti som passer mine behov da :D ?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Clutch Turbo II

Post by Asle »

citro1cx wrote:
Asle wrote:Vi fikk tatt ut motoren idag og demontert girkassen, det var montert ny clutch, men svinghjulet var "glassert" og har veldig ujevn overflate, det er nok forklaringen på at clutchen lugget og var ubehagelig å bruke.
Jeg har et svinghjul fra en TRI men dette er ca 4Kg tyngre, hvordan blir det å bruke dette :?:
Å få tak i et Turbo II svinghjul på sparket er vel ingen enkel sak, noen som har et å selge :?: :?:
har en hel T2 til salgs hvis det skulle være av interesse. Svinghjulet er selvfølgelig med på kjøpet :D
Da har jeg og broderen hentet "svinghjulet" bilen var med på kjøpet og vi får se på rustmengden i morgen, så da spørs det om jakten på svinghjul fortsetter :) :)
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Clutch Turbo II

Post by jonsto »

citro1cx wrote:
jonsto wrote:Og hva skal så du kjøre nå da Roger? Kommer ikke til CX himmelen med "riskoker" vet du. :wink: :roll:
Mvh
hørte jeg ikke deg mumle om en grønn Gti som passer mine behov da :D ?
Eller en hvit Turbo? Eller en annen turbo eller en....... :wink: :D
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Clutch Turbo II

Post by Asle »

Asle wrote:
citro1cx wrote:
Asle wrote:Vi fikk tatt ut motoren idag og demontert girkassen, det var montert ny clutch, men svinghjulet var "glassert" og har veldig ujevn overflate, det er nok forklaringen på at clutchen lugget og var ubehagelig å bruke.
Jeg har et svinghjul fra en TRI men dette er ca 4Kg tyngre, hvordan blir det å bruke dette :?:
Å få tak i et Turbo II svinghjul på sparket er vel ingen enkel sak, noen som har et å selge :?: :?:
har en hel T2 til salgs hvis det skulle være av interesse. Svinghjulet er selvfølgelig med på kjøpet :D
Da har jeg og broderen hentet "svinghjulet" bilen var med på kjøpet og vi får se på rustmengden i morgen, så da spørs det om jakten på svinghjul fortsetter :) :)
Da har vi tatt ut drivverket på Turboen fra Roger, vi har funnet ut at begge bilene har omtrent like mye jobb med rustsveising, så da blir det bare å bryte seg på begge to :D
Det vil si at vi fortsatt mangler et svinghjul :D :D
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
Post Reply