KRISE... vil ikke gå! - Feilen funnet!!!! HURRRRA

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

KRISE... vil ikke gå! - Feilen funnet!!!! HURRRRA

Post by trymgreg »

-89 25 GTI kat.
Motoren vil ikke gå. Vi får motoren til å starte, men den vil ikke gå på tomgang og går urent. Vil ikke tenne på alle sylinderene.
Ting som er gjort er; - skiftet plugger, prøvd andre coiler, skiftet luftmengdemåler og slanger, sprayet med startgass.
Alt dette uten at det har vært noen virkning, motoren vil enda ikke gå...

Dette er Jon Storløkkens bil og han er nå strandet her i Bodø hos meg, han er/var på tur til NordNorsken i Løddingen til helga, men det ser ut til at han ikke kommer seg videre og han skulle jo helst vært der i kveld. Så vi trenger all den hjelp vi kan få for å få bilen og mannen avgårde.
Har stilt min egen -89 GTI kat. som donnor, så deler skulle vi ha god tilgang på.
Men vi finner ikke ut av hva det kan være, og nå er han litt frustrert...

mvh
Last edited by trymgreg on Sat 22 Aug, 2009 15:35, edited 2 times in total.
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: KRISE... vil ikke gå!

Post by Sturla »

Sjekke alle kontakter til jordingspunkter, spes. det på skjermen ved batteriet?
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: KRISE... vil ikke gå!

Post by citro1cx »

trymgreg wrote:-89 25 GTI kat.

Men vi finner ikke ut av hva det kan være, og nå er han litt frustrert...

mvh
Gi han en cognac i hver fot så går det nok over :lol:

Ikke enkelt å gi dere råd heller da, to av de mest drevene CX mekkere nord for dovre, men siden dere har donor er det sikkert klok å ta elimineringsmetoten på den elektriske sida. Regener med dere har sjekka bensinpumpe, store blå og kontaktene på batteriet? Hva med AEI boksen? Siden det er kat på den, kan kanskje den spille dere et puss.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
1987CX25GTI
Posts: 114
Joined: Mon 29 Mar, 2004 18:13
Location: Oslo

Re: KRISE... vil ikke gå!

Post by 1987CX25GTI »

Min var også snål for en tid tilbake.......... gikk omtrent ikke og hørtes ut som om den ikke gikk på alle sylindere etc.....det viste seg at det var rustet hull i bunnen av computeren over batteriet..... og hadde nok kommet vann inn der............når den ble skiftet så var alles in ordnung igjen...
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

Re: KRISE... vil ikke gå! - Problemet løst!

Post by trymgreg »

Da var problemet løst, og Jon er på tur videre nordover til NordNorsken i Lødingen! :D :D :D

Etter å ha byttet plugger, pluggledninger, coiler, LMM m/slanger både hit og dit, innsprøytingsdyserekka, bensinfilter, tenningsmodulen (AEI boksen), "store blå", hatt opp det meste av kontakter og rengjort og målt, så endelig fant vi hvor feilen satt...
Den store synderen visste seg å være

INNSPRØYTNINGSMODULEN :o

altså den boksen som sitter bak hanskerommet.
Er vel sjelden at den boksen streiker, Jon mente det var første gang han hadde vært borti at den kunne gi feil. Regner med at boksen blir åpnet og studert når han kommer hjem.

Så etter at vi hadde satt alt tilbake i min GTI ( minus innsprøytningsmodulen og en vakumslange :( 8) ), kunne en meget lykkelig menn kjøre videre nordover. Det var merkbart hvordan humøret på denne blide mannen sank i gårkveld etterhvert som vi ikke fant feilen, men da feilen var funnet var det nesten så han lettet over flyplassen der vi sto og skrudde... så nå svever både mann og bil videre :D

mvh
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Re: KRISE... vil ikke gå! - Feilen funnet!!!! HURRRRA

Post by seggan »

Bra!!!

Saa blir det enklere for oss fotfolk heretter naar vi vet hvor vi skal lete. :D :o :shock: 8)
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: KRISE... vil ikke gå! - Feilen funnet!!!! HURRRRA

Post by mads »

Du dærsken... Jeg gjetta luftmengdemåler. Blir spennende å høre hva som feilet hnaskerommet...
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: KRISE... vil ikke gå! - Feilen funnet!!!! HURRRRA

Post by jonsto »

Det skal du nok få høre om Mads.
Nå er jeg vel hjemme igjen. Kjørte fra Røkland i Saltdal kommune og hjem i går. Stoppet et par timer hos slektninger på Steinkjer og Levanger. Var hjemme ved 0130 tiden i natt. Bilen gikk som en klokke. :)
Hadde leiebil i Bødø. En Honda Civic som hadde gått 30.000. At folk vil seg så vondt som å kjøre noe slikt. :shock: Hoppet og spratt samt dårlig trekkraft. A stolper som hindret utsikten i bykjøring slik at det var direkte ubehagelig. :? Det var vidunderlig å få sette seg i GTien igjen. :D
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: KRISE... vil ikke gå! - Feilen funnet!!!! HURRRRA

Post by jonsto »

Og i dag tok jeg ut den innsprøytingskomputeren jeg lånte av Trym og satte tilbake den originale. (Har ikke gjort noe med den). Og bilen gikk som en klokke. Hmmmmm????? :? :? :roll:
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: KRISE... vil ikke gå! - Feilen funnet!!!! HURRRRA

Post by Göran W »

Fuktrelaterat? Antar att du haft den inne i värmen så den torkat?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: KRISE... vil ikke gå! - Feilen funnet!!!! HURRRRA

Post by jonsto »

Göran W wrote:Fuktrelaterat? Antar att du haft den inne i värmen så den torkat?
Tja, kan være en mulighet. Eller dårlig kontakt på en av pinnene i støpslet. Har ikke vært inne i varmen, men den har vært inne. :)
Vi får se. Har en liggende i bagasjerommet så lenge. Just in case. :wink: :)
Mvh
Post Reply