Det ble ikke automat...

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Carel
Posts: 57
Joined: Tue 03 Feb, 2004 18:19
Location: Bø i Telemark

Det ble ikke automat...

Post by Carel »

Det ble altså ikke automat i broder Citrusens TRD T2, men manuell fra en RD. Betydelig bedre giring nå i forhold til norske krøtterstier, i overkant av 2000 omdr ved 80 km/t, mot 100 km/t tidlgere. Denne drar virkelig skinnet av pølsa!! Nå får vi bare se om Biltilsynet synes bilen er ok.
"Golfeiere er ikke som andre bileiere..." Nei, særlig.......
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ble det forsøkt med automat på motor? :?:
har masse Citroèn:-)
Carel
Posts: 57
Joined: Tue 03 Feb, 2004 18:19
Location: Bø i Telemark

Post by Carel »

Nei, vi fant ut at utvekslingen ville bli for lav, så vi forsøkte ikke. Men jeg er sannelig ikke sikker, det kan ikke være stor forskjell på automatens tredjegir og RDens femte. Vet ikke om cluchhuset til automaten passer på dieselblokka, men veivakseltappen ut av 2,5 bensinmotorene og dieselmotorene er i alle fall like. Da går det nok i værste fall å lage et adapter.
"Golfeiere er ikke som andre bileiere..." Nei, særlig.......
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

men veivakseltappen ut av 2,5 bensinmotorene og dieselmotorene er i alle fall like.
Det var det jeg trodde/håpet, da er det bare å finne en kasse......... :D
Vet ikke om cluchhuset til automaten passer på dieselblokka
mener å ha hørt at 25-blokka er samme på bensin og diesel, og synes det ville vært rart om Citroen lager egen blokk for automatbilene! :shock:
har masse Citroèn:-)
Carel
Posts: 57
Joined: Tue 03 Feb, 2004 18:19
Location: Bø i Telemark

Post by Carel »

Status:
Etter å ha kjørt noen tanker fungerer bilen svært bra etter norsk landevei. Nå begynner det så smått å ikke bli fullt så moro(!) å gi (mye) gass ved forbikjøringer og i oppoverbakker, siste måling er 0,74 l/mil.

For meg er dette helt klart en forbedring av bilen, den nærmer seg bensinturboen i gearingsfrekvens, det vil si knapt noen :D .

Nå gjenstår det å få fjæringen god, må nok ta en tur til Per samt prøve en runde med Hydraflush. Noen som forresten vet hvordan ventilen ved bakakselen skal stilles inn? Braketten denne står på har fått seg en smell, har bare bøyd den tilbake sånn cirka der den stod, men dette er følsomme greier :shock: ! Tok den en millimeter for langt, og da ble bilen stiv som en traktor bak :? :) . Nå virker det som den er treg bak der; den heiser seg sent opp og er ellers noe stiv.
"Golfeiere er ikke som andre bileiere..." Nei, særlig.......
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei!

Noen som husker hva turtallet i 80 i 4. gear med en vanlig trdt2 kasse er?



-mattis
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Sånn litt over 2000 vel?
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Ok, så ved å la være å gire til 5 gear så har jeg omlag samme utveksling som i 5. gear med rd kasse da. :)



-mattis
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Ok, så ved å la være å gire til 5 gear så har jeg omlag samme utveksling som i 5. gear med rd kasse da
Nemlig!! Å når du beveger deg i deler av landet som har rettstrekker på mer enn ti meter så kan du legge inn 5. :wink: :wink: :D
har masse Citroèn:-)
Carel
Posts: 57
Joined: Tue 03 Feb, 2004 18:19
Location: Bø i Telemark

Post by Carel »

Stemmer nok, det. Men gearene er jo tettere, og det føles bedre avstemt. Jeg synes det er litt lange hopp mellom hvert gear på det originale t2-kassen. Men selvsagt; noen motorveicruiser er det ikke lenger...
"Golfeiere er ikke som andre bileiere..." Nei, særlig.......
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Jeg synes det er litt lange hopp mellom hvert gear på det originale t2-kassen.
Helt enig! På småkjøring og i 80sone er T2 kassa slitsom. Opp og ned med giret hele tiden!
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Så egentlig så er jo RD kassa perfekt , om dem hadde kasta på et gir til :D
har masse Citroèn:-)
Post Reply