Drivstofftank

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Drivstofftank

Post by pål »

Er det kun forgasserbilene som har plast-tank? Å vil det i såfall bety at den ikke egner seg for insprøytning og diesel fordi den mangler "skvulpe-kammer" ? Noen som vet med sikkerhet. (om du kun antar at det er slik behøver du ikke svare)
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Drivstofftank

Post by dagmatti »

cx 2000 78/79 med forgasser har ikke plast. :)
marcuss
Posts: 178
Joined: Wed 04 Feb, 2004 10:58
Location: Oslo

Re: Drivstofftank

Post by marcuss »

Var det ikke slik at alle bilene fra ca '80 frem til serie 2 hadde plasttank? Min '83 20 Pallas har plasttank, mens en '86 25 turbo hadde ståltank.

jonsto har vel nok bilen til å foreta en undersøkelse basert på et representativt utvalg :D

:oops: så akkurat an "antar-svar" ikke var ønsket. Sletter likevel ikke 8)
Last edited by marcuss on Mon 19 Oct, 2009 10:00, edited 1 time in total.
Marcus
-----------------
´83 CX 20 Pallas
´74 GSpécial (i små biter)
´09 C3 Picasso
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Drivstofftank

Post by jonsto »

Nå var det vel slik at Pål ikke ville ha svar fra noen som antar. Men greit nok, Pål, du kan bare la være og lese lenger vet du. :wink: :) For jeg "vet" ikke, men har noen tanker om tanker. :wink: :)
Midt på 80 tallet drev jeg med bl. annet snøscootere. Der måtte vi på enkelte modeller skifte tanker. Ta av plasttankene som de kom med og sette på metalltanker. Årsaken var, etter det som ble sakt, statisk elektrisitet. Kan det være noe sånt? Eller pga. elektriske pumper på 25 motorene? Når det gjelder diesel så stemmer ikke dette. Kanskje diesel og plast er en dårlig kombinasjon.
Skvalpinga skal vel ikke lage større problemer på en 25 bil enn den gjør på 20/22 bil? Men det er riktig som Pål sier. Jeg kan heller ikke komme på at jeg har sett plasttanker på annet enn 22 biler.
Men har du lyst til å prøve en plasttank, Pål, så har jeg tanker. 8) Kan vel også kappe en plasttank for å se hvordan den ser ut innvendig om det er et sterkt ønske om det. :wink:
Mvh
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Drivstofftank

Post by tronde »

Jeg kan i allefall med sikkerhet si at min CX 20 vare fra 1984 hadde ståltank.
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Drivstofftank

Post by pål »

Hmmm, jo det har seg slik at bilen jeg hentet er en bensinbil ombygd til T2 Diesel. Den har plast-tank. Så mener jeg bestemt å ha hørt at til biler med innsprøytning, (og vil jeg selv anta) diesel. Dette skal ha noe med at ved bevegelse i bilen vil drivstoffet flytte seg (spes med lite på tanken) noe som kan føre til at røret i korte øyeblikk suger luft. Luft i drivstoffet er ikkebra for diesel'er det VET jeg, og jeg antar at det kan skape noe snodig gange på en innsprøytningsbensiner. Forgasserbilen har ikke det samme problemet pga flottørkammeret på gasseren.

Venter fortsatt på noen som vet ;-)
har masse Citroèn:-)
Citroengen
Posts: 142
Joined: Fri 04 Mar, 2005 12:29
Location: Modum

Re: Drivstofftank

Post by Citroengen »

Jeg har hatt både 20 og 22 med plast tank også ombygd diesel med plast tank..

Nå er vel cx levert med med flere forskjelige tanker 4-5 forskjelige.. og det skvulper godt i diesel tankene også.. med under halv tank på min trd2 så lyser tank lampen og jeg ser måleren faller når jeg akselerer..

Det jeg vet er at dem som drev med ombygging til diesel foretrakk å bruke TRIer pga utstyret i bilen og da slapp dem å bytte tanken.. problemet er ikke selve tanken men inntaket i tanken silen og inntaket i tanken er større på deisel og 25.. det du kan få problemer med er når det er veldig kaldt er at silen er for fin masket og at det kan (fryse) i tanken..

Den diesl bilene jeg har vært borti med tank fra 20 22 har ikke hatt store problemer med det.. men det kan fore komme..
Så du kan prøve å kjøre med det.. eller ta jobben med å bytte tank før det blir kaldt..

Nå er ikke hukomelsen min helt som den har vært men røra fra tanken og frem er vel også større på diesel og 25..
84 cx 25tdt
4 stk XM..
2cv ak400
2 stk 2CV 6
LR Disco
Harley
Post Reply