motorolje/motorrens på gti

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

motorolje/motorrens på gti

Post by citro1cx »

har noen erfaringer med hvilken motorolje som passer best på 89 gti? (har en formening om at det som står i instruksjonsboka ikke er helt oppdatert...) Synes motoren tikker unødvendig mye, har lest på akuten at noe blander diesel i oljen for å rense oljekanaler og div. noen som har erfaringer med dette på 2500 ccm bensin motorene?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
trymgreg
Posts: 1036
Joined: Thu 13 Nov, 2003 16:03
Location: Bodø

motorolje

Post by trymgreg »

Har kjørt på 5W/40 (Valvoline DuraBlend) i 2år nå uten problemer. Har alltid startet ( selv ned i -25*C), og bilen er brukt hver dag.
Har ikke prøvd å rense med diesel, men skal prøve ett rensemiddel ved neste oljeskift (snart).

Tikking - er vel på tide å justere vetilene. Det blir det vel syndet litt mot det rundt omkring, meg selv inkludert.

mvh
Trym
Trym
-06 C5 1,6 HDI Break
-85 CX 25 TRD Turbo Break RIP
-86 CX 25 Prestige aut. RIP
-88 CX 25 TRD T2 Break - delebil RIP


http://cx.zapto.org/gallery/86CXPrestige
Tjensen
Posts: 54
Joined: Tue 20 Apr, 2004 11:37

Klikking og olje

Post by Tjensen »

2,5 literne holder godt på ventiljusteringen, men ikke dumt hver 50.000.
Derimot har ventilløfterne lett for å lage tikkelyder etterhvert som årene drar på. De slites med rare tæringsgroper under. Ikke farlig. Det har vært slik siden moterns fjerne i DS'en.

Oljeskift er bra, og Mobil 1 har en 5-50 olje som jeg tror er meget bra til bilen. Tynnere olje fører lett til litt forbruk.
Jeg skifter hver 10 000, sammen med filter og har ofte litt ekstra vidundermiddel i. Det gode tenningsystemet som alttid er rett justert sikrer at oljen holder seg lenge ren og pen uten soting. Turboen skal ha olje som tåler varme ekstra godt
CX Turbo 1 1985
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Post by seggan »

Jeg har brukt syntetisk, skifter på en Essostasjon, litt dyrt , men verd penga. Starter lett som bare det, no problem, sliter mindre på motoren og. Oljefilter skiftes selvsagt samtidig
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Kva med ein Turbo som går 2-3000 pr år? Bør oljen skiftast pga aldring? Eller er det km-stand som gjeld uansett? Har tenkt at så lenge oljen er blank og fin så er det ok...?
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Bør oljen skiftast pga aldring?
Jeg mener nå det, så absolutt. Tenk på et av punktene på EU-kontrollen for de som har vanlige biler : Kokepunkt på bremsevæske. Problemer her kommer bl.a. av at petroleumsproduktene har en tendens til å tiltrekke seg fuktighet fra lufta!!?? Men på en bil som brukes så lite er det mer viktig å bruke en dyr olje enn på biler som brukes mye og skiftes olje2-3-4- ganger i året! Mange tror kanskje at det er viktig å bruke dyr olje på en motor som brukes mye, men her er det andre ting som spiller inn. Som f.eks. klima, luftfuktighet, støv/grusvei, korte turer, mye kallstart. Noe som er like viktig å tenke på som kallstartegenskaper er varme-egenskapene til olja, selv bruker jeg nå en billig 10-40 mineralolje (alle vet vel hva 10-40 står for?) men bytter 3-4 ganger i året (4/5000km). En for tynn olje vil i mange tilfeller gi en mer støyende motor, pga "slitasje" i lager osv.

Mange sverger til diverse tilsettninger og rensemiddler for bruk i motor!! :shock:

Noe man bør tenke på da er ting som dette: De aller fleste vidundermiddler (teflon, verdens glatteste osvosv) bruker slipemidler for å få feste for dette belegget!! Så har du først hatt dette på så må du ha det på hver gang du skifter olje hvis ikke har du plutselig en enda mer slitt motor!!

Mitt råd blir derfor som følger, om du har en grisete motor: kjøp to olje skift m/filter, så dyr olje som du mener bilen er verd, gjerne syntet. Skift en gang, kjør 500-1000km og skift igjen! Det er som regel nok for å få ut dritten som evnt. har samlet seg.

Uansett skift ofte, minst,med vekt på minst, en gang i året!
har masse Citroèn:-)
thomasdh
Posts: 50
Joined: Mon 10 May, 2004 10:13
Location: Oslo/Sofienberg

Post by thomasdh »

jeg/vi skifter hver 5000 på "hele parken" (71 mini, 76 P6, 88 GTi, 99 Passat) og bruker konsekvent billig skvip fra feiltema. Har gjort det i 7-8 år, og ikke hatt noen problemer med det, ei heller på forrige bruksbil som ruslet over 60 K i året gr pendling. Komp. Ingen avleireinger eller andre uhumskheter å spore da toppen var av.
Halvfrivillig CX-mekaniker på fars -88 25 GTI
2xRover P6, 1971 Mini 1000 Mk3
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Noe man bør tenke på da er ting som dette: De aller fleste vidundermiddler (teflon, verdens glatteste osvosv) bruker slipemidler for å få feste for dette belegget!! Så har du først hatt dette på så må du ha det på hver gang du skifter olje hvis ikke har du plutselig en enda mer slitt motor!!

Mitt råd blir derfor som følger, om du har en grisete motor: kjøp to olje skift m/filter, så dyr olje som du mener bilen er verd, gjerne syntet. Skift en gang, kjør 500-1000km og skift igjen! Det er som regel nok for å få ut dritten som evnt. har samlet seg.
Hvilket oljeselskap er du ansatt i da Pål :?: :roll: :wink: :shock:
har sett dokumentasjon fra testinstutisjoner som motbeviser mye av det du sier her. Samt egne erfaringer siden først på 80 tallet. :wink: :D :D
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

noen komentarer til svar på innlegg:

thomasdh skriver:
jeg/vi skifter hver 5000 på "hele parken" (71 mini, 76 P6, 88 GTi, 99 Passat) og bruker konsekvent billig skvip fra feiltema.


I følge mer eller mindre seriøse diskusjoner på akuten hevder flere at Biltemaolje trenger ikke være av dårlig kvalitet. Biltema oljen produseres av Statoil og har samme kvalitet som de rimelige oljene man kjøper på Statoilstasjoner, men til under halve prisen.

Arne H skriver:
Bør oljen skiftast pga aldring?
etter min mening tror jeg ikke jeg vil bekymre meg for at oljen blir dårlig ene og alene p.g.a. alder. Så vidt jeg har forstått er den flere millijarder år allerede. så lenge den befinner seg innenfor et lukket system som bilmotor er (som står i ro), trekker oljen verken til seg støv, skitt eller fukt.

pål skriver:
petroleumsproduktene har en tendens til å tiltrekke seg fuktighet fra lufta!!??
dette kan jeg ikke si meg enig i sånn helt uten videre. petroleumprodukter er ikke hydroskopiske, som betyr at de ikke trekker til seg fuktighet. blander man vann med bensin eller olje vil den flyte oppå fordi vannet er lettest og de det ikke er oppløslig med hverandre. Bremseveske derimot har hydroskopiske evner, i likhet med etanol (kondensfjerner) og LHM oljen.

Tjensen skriver:
2,5 literne holder godt på ventiljusteringen, men ikke dumt hver 50.000. Derimot har ventilløfterne lett for å lage tikkelyder etterhvert som årene drar på. De slites med rare tæringsgroper under. Ikke farlig. Det har vært slik siden moterns fjerne i DS'en.


jeg har også vurdert ventiljustering, men vil teste ut en motorens før jeg hiver med på jobben. likevel tror jeg ikke det er mye hente på å justere ventiløftere som er slitt, men derimot gi dem bedre smøring og riktig oljetrykkk. Slik jeg ser der gir slitte motordeler økt friksjon og dermed høyere temratur inn i motoren. Dette fører slik jeg forstår det til høyere trykk og stiller derfor et høyere krav til oljens kjøle og smørevne.

Tjensen kriver:
Jeg skifter hver 10 000, sammen med filter og har ofte litt ekstra vidundermiddel i
hvilken type vidundermiddel er det du bruker?

jonsto skriver:
har sett dokumentasjon fra testinstutisjoner som motbeviser mye av det du sier her. Samt egne erfaringer siden først på 80 tallet
Dette virker intressant, har du flere opplysninger om disse testresultatene?

Appropos det som står utenpå flasken:
sitat fra en forklaring på Nrk's hemme side:

Oljens smøreevne er på flasken oppgitt i SAE.
SAE-verdi er beskrevet på flasken med to tall og en bokstav feks.: 0w-40 eller 10w-30. (W = oljens viskositet/flyteevne). Dette betyr at oljens konsistens endrer seg fra det første til det andre tallet ettersom temperaturen på motoren stiger, - og samtidig bevarer smøreevnen.
Jo lavere det første tallet er jo mer tyntflytende er oljen i kald tilstand. Dette letter starten ved lave temperaturer uten at det skal gå utover smøreevnen.


Mine erfaringer med tyntflytende olje er at forbruket øker og lekkasjer lettere oppstår, noen som deler denne erfaringen?
Litt over middels interessert i Citroën cx!
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Dette virker intressant, har du flere opplysninger om disse testresultatene?
Jepp. Men det blir for langt å skrive her. Får se om jeg lager ett inlegg i gasskula ved leilighet.
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Jeg har brukt biltema 5-50, med skifte hver 5000 km. Det er utmerket. På de eldre modellene står det jo på oljefyllingslokket 20-50! Mange (jeg også, tidligere) heller i 10-40 og snakker om at "CX'er alltid lekker litt olje. Med 5-50 bruker den nesten ikke olje er min erfaring, og den ser ut til å trives fint med den. Jeg tror også at biltemaoljen holder ok kvalitet. Ihvertfall i forhold til den som ble solgt på 70-tallet, når de eldste av disse bilene var nye.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Hvilket oljeselskap er du ansatt i da Pål
har sett dokumentasjon fra testinstutisjoner som motbeviser mye av det du sier her. Samt egne erfaringer siden først på 80 tallet.

Motbeviser hva da?? Det at vidundermiddler inneholder slipemidler eller at to-tre hyppige skift rengjør motoren?? Statistikk og dok. fra diverse leverandører får så være!! Selvsyn er beste bevis! Min svoger kjøpte en LT (volkswagen) 2,4 rekke-sekser sugediesel på huggeri! Motoren var tett og fin uten ulyder, dog med noe rar dyse-oppførsel men det er et annet eventyr! Innvendig derimot, så var den ikke pen å se på , med svart seig masse som satt fast i veggene og heller sirup-lignende olje! Et trist syn som nok ville fått de fleste til å tømme på diesel eller troll-miksturer av ymse slag. Men det ble ikke gjort. To raske skift med syntetisk olje, og motoren var ren som ny (nesten). Så beklager, dette har jeg selv sett og derfor betyr det ikke så mye for meg hva som evnt. står på et papir :D :D
dette kan jeg ikke si meg enig i sånn helt uten videre. petroleumprodukter er ikke hydroskopiske, som betyr at de ikke trekker til seg fuktighet.
Om du ikke er enig, ja ja muligens feil men tilfellet er at jeg selv hadde/har en TRD T2 full av såkalt majones, dette skriver seg fra kondens som igjen kommer av rått/vekslende klima og mye småkjøring. Så om ikke olja tiltrekker fukt selv så har den heller ikke noe valg, vann blir nærmest dyttet på !


etter min mening tror jeg ikke jeg vil bekymre meg for at oljen blir dårlig ene og alene p.g.a. alder. Så vidt jeg har forstått er den flere millijarder år allerede.
:shock: Da mener du vel at alle kjemikalier er ...... For det er ikke ren råolje vi prater om :D :wink:
så lenge den befinner seg innenfor et lukket system som bilmotor er (som står i ro), trekker oljen verken til seg støv, skitt eller fukt.
Og i den perfekte verden så ruster ikke en CX :shock:

Biltema oljen produseres av Statoil og har samme kvalitet som de rimelige oljene man kjøper på Statoilstasjoner, men til under halve prisen.
Vet ikke hvem som produserer, men jeg kjøper selv olje der!
Appropos det som står utenpå flasken:
sitat fra en forklaring på Nrk's hemme side:

Oljens smøreevne er på flasken oppgitt i SAE.
SAE-verdi er beskrevet på flasken med to tall og en bokstav feks.: 0w-40 eller 10w-30. (W = oljens viskositet/flyteevne). Dette betyr at oljens konsistens endrer seg fra det første til det andre tallet ettersom temperaturen på motoren stiger, - og samtidig bevarer smøreevnen.
Jo lavere det første tallet er jo mer tyntflytende er oljen i kald tilstand. Dette letter starten ved lave temperaturer uten at det skal gå utover smøreevnen.
Og for de som ikke forsto det: Jo høyere det siste tallet er jo tykkere er oljen ved høye motortemperaturer. Noe som for meg (med gamle slitte motorer) er vel så viktig, som kaldstart!
Mine erfaringer med tyntflytende olje er at forbruket øker og lekkasjer lettere oppstår, noen som deler denne erfaringen?
Forbruk skal jeg være med på men at det oppstår lekkasjer pga. tynn olje??? :D
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Motbeviser hva da?? Det at vidundermiddler inneholder slipemidler eller at to-tre hyppige skift rengjør motoren??
Du skal ikke gjøre samme feilen som alle andre nå. Du skal ikke skjære alle "vidundermiddel" over samme kammen. Noen kan jo være mere seriøse enn andre.
Joda, du renser nok motoren med en to tre hurtige oljeskift. Til mellom tre og fem hundre for skiftet + filter. En har jo også gått over til å vaske dørker uten såpe. :wink: :D :D :shock: :?
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

pål wrote: Forbruk skal jeg være med på men at det oppstår lekkasjer pga. tynn olje??? :D
dette med at "tynn" olje kan gi lekkasjer er basert på erfaringer jeg hadde med 2cv i sin tid. Vanlig vis ble 2cv motoren kjørt på vanlig billigolje fra biltema. Av ren nysgjerrighet ville jeg prøve motorsykkelolje begregnet på luftavkjølte motorsykkelmotorer (BMW, Honda boxer,og Haley Davidsen). Denne oljen hadde meget gode kjøleegenskaper og var veldig tyntflytende og en såkalt halvsyntetisk olje. Motoren fikk faktisk en helt annen lyd og gikk mye bedre. Bakdelen var at det piplet olje ut over alt. Etter forsøksperioden ble nytt filter satt på og vanlig olje fylt på, noe som resulterte til mindre lekasjer. Så her er jeg faktisk enig med deg når du setter mest lit til det du selv har sett :wink:
Da mener du vel at alle kjemikalier er ...... For det er ikke ren råolje vi prater om
jeg vet ikke hva du legger i uttrykket "ren råolje" men smøreolje av mineralsk baseolje er faktisk laget av råolje. svært forenklet blir råoljen destilert og desinfisert før den tappes på flasker og selges på bensinstasjoner og biltema. syntetisk olje er også fremstilt av råolje, men har en noe mer komplisert rafineringsmetode.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

svært forenklet blir råoljen destilert og desinfisert før den tappes på flasker og selges på bensinstasjoner og biltema
Jeg trodde da vitterlig at selv billige oljer blir tilsatt diverse av forskjellige stoffer som skal hjelpe til med bl.a. korrosjon og varme-egenskaper samt aldring/forvitring av selve olja??
har masse Citroèn:-)
Post Reply