motorolje/motorrens på gti

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Post by citro1cx »

pål wrote:
svært forenklet blir råoljen destilert og desinfisert før den tappes på flasker og selges på bensinstasjoner og biltema
Jeg trodde da vitterlig at selv billige oljer blir tilsatt diverse av forskjellige stoffer som skal hjelpe til med bl.a. korrosjon og varme-egenskaper samt aldring/forvitring av selve olja??
Det stemmer nok at baseoljen er tilsatt stoffer for å få frem de forskjellige funksjonene som smøreoljen skal ha. noen av disse er for hindre korrosjon, antioksidering, bakterier, smuss. vi kjenner alle til blytilseninger i bensin, men de finnes også i enkelte oljer for å dempe slitasjer på metallflater. vanligvis representerer tilsetningen rundt 5% av innholdet i smøreoljen, og i noen tilfeller opp til 30%, men ingen av disse tilsetningstoffene begrenser i seg selv levetiden på oljen. Det som foringer oljen er først og fremst smuss og skitt som kommer inn i motoren, og spon fra motordeler som slites. I tilegg kommer det vann og andre væsker inn i systemet som gjør at oljen mister sine viskositetsevner, forandrer flytepunkt og smøre/kjøleegenskaper. I tillegg kan lang tids bruk b.l.a. forårsake oksidering og korrosjon.

Utganspunktet for mitt innlegg var ikke å diskutere innholdet i oljen, men hvordan motoren på en effektiv måte skal bli kvitt mesteparten av smuss og skitt som ikke skal være der. Jeg er derfor meste intressert i å vite om noen har prøvd eller har erfaring med å rense motoren på cx. jeg er også intressert i å høre om andres erfaringer i valg av motorolje, og da med tanke på riktig smøring, kjøling og kaldstarting. På min gti har motoren gått over 200 000 km, jeg merker at alderen har tatt sitt grep om den. Jeg ønsker derfor å forlenge levetiden på motoren og kanskje drøye en eventuell motoroverhaling med å koste på litt ekstra smøreolje.

ellers er jeg takknemelig for de tips jeg har fått fra dere :D
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Det som egentlig er noe av det viktigste med dette med valg av motoroljer er vel : Hold deg til det du har valgt. Dette fordi : De forskjellige oljeselskap har/bruker forskjellige tilsetninger. Dette igjen kan, hvis du bytter merke, resultere i forskjellige reaksjoner som kan gi forkulling sot slam osv. som igjen ikke er bra for motor. Dette er noe av bakgrunnen for at man i utgangspunktet ikke bør velge billigoljer med diverse navn på. For her er dte snakk om innkjøp etter pris og selv om det står "motorolje123" på to like flasker behøver det ikke være olje fra samme leverandør. Begge oljer vil tilfredstille krav bra bilprodusenter men med forskjellige virkemidler.

Som tidligere nevnt så kjøper jeg olje fra Biltema, men der fåes det 20liters kanner slik at jeg ihvertfall har 4skift pr. kanne med den samme olja!
har masse Citroèn:-)
Post Reply