Startproblem diesel

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Torres
Posts: 59
Joined: Tue 04 Nov, 2003 13:56

Startproblem diesel

Post by Torres »

Har et problem med min 90-modell diesel (uten turbo):

Det begynte for 4 dager siden. Jeg skulle starte bilen; glødet meg ferdig og dro starteren rundt. Ingen start. Startmotoren går fint, men motor vil ikke starte. Utålmodig som jeg var, så prøvde jeg nok til at batteriet begynte å bli svakt.

Ca. 6 timer etter forsøket fikk jeg starthjelp av en annen bil. Da startet den. Jeg satte batteriet på lading over natten og bilen startet deretter uten problem. Helt til i går...

Samme syndrom. Glødet meg ferdig, men bilen startet ikke. Noe er imidlertid ikke som det skal med glødingen, mistenker jeg. Vanligvis når jeg starter glødingen, så slår automatisk kjørelys seg av. Det gjør det ikke nå. Det er heller ingen lyder i motorrommet når glødingen skal foregå (eksempelvis et relé eller lignende).

Jeg lader batteriet over natten igjen, for sikkerhets skyld. Men bilen starter ikke. Prøvde i tillegg starthjelp, det nytter heller ikke. Merker på lukt at bilen får diesel.

Altså:
- batteriet er oppladet og i god stand.
- starthjelp nytter ikke.
- bilen får drivstoff.

Har denne følelsen i bakhodet angående dette med lysene som ikke slår seg av. Dette er noe de _alltid_ har gjort ellers. De gangene jeg ikke har fått start, lyser de konstant.

- Kan det være releét til glødingen?
- Hvor befinner dette releét seg?
- Hvordan virker glødelampen på instrumentpanelet? Tidstyrt eller styrt av selve glødeprosessen?

Noen forslag?

NB! Har også postet dette på Citroënakuten.
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Hei Torres.
Glødereleet er en forholdsvis stor boks (sannsyneligvis blå) som sitter på samme festene som hornet. På venstre innerskjerm.
Prøv å måle om du har strøm til glødepluggene når du gløder. Har du det kan problemet være at to eller flere glødeplugger er ødelagt.
Spent på resultatet.
Mvh
Kristian
Turgeneral
Posts: 160
Joined: Thu 09 Oct, 2003 16:03
Location: Oslo

Post by Kristian »

Jeg hadde samme problem i fjor vinter. Jeg skifter diesel filter og noen slanger som så litt morkne ut. Etter det var problemet løst.
Torres
Posts: 59
Joined: Tue 04 Nov, 2003 13:56

Post by Torres »

OK. Saga continues:

Fikk Falken ut til bilen. Han brukte Jump Starter på den og den startet på første forsøk. Jeg kjøpte dermed inn nytt batteri. Monterte klemmene på og "forsøkstartet" før jeg festet batteriet. Ingen problem. Første forsøk.

Jeg stoppet motoren og festet batteriet. Glad og fornøyd satte jeg meg inn i bilen. Men bilen ville ikke starte...

Kontaktet en kamerat med noe mer elektrisk innsikt enn meg og vi begynte å måle med multimeter. Gløderelé mottar strøm og gir fra seg strøm. Men glødepluggene mottok lite.

Men så prøvde vi nok en gang med starthjelp for å måle strøm. Glødepluggene mottok fremdeles lite, MEN: Jeg nevnte at kjørelys slo seg av de gangene bilen startet. Det gjorde de også denne gang, og strømstyrke til pluggene føyk i været! Ferdig med gløding og bilen starter. Uten problem!

Da lysene slo seg av, klikket det i et relé i område ca rundt speedometer. I følge verkstedmanual befinner relé for hovedlys seg i dette området. Og det vet jeg er dårlig på bilen (litt blinking og litt svidd lukt av og til, ved mye bruk).

Kan dette reléet virke inn på startingen dersom dette er ustabilt?

Det var noe krokete formulert dette. Håper noen forstod. :(
Torres
Posts: 59
Joined: Tue 04 Nov, 2003 13:56

Post by Torres »

Ny oppdatering. Har nå sett på reléet. Trist skue. Kontakten var en smeltet, forvridd klump, og den ene ledningen var kraftig oksydert...

Får finne meg en ny kontakt med dertil hørende relé i morgen og se om det hjelper. :)
Guest

Post by Guest »

Løste problemet i går. Det viste seg å være glødereléet. Dette har nemlig en funksjon som slår av lysene under gløding. Det var dette som forvirret meg. Kjøpte nytt og smokket det på plass. Presto!

Men: takket være dette problemet har jeg fått nytt batteri, fjernlysrelé og glødeplugger. I tillegg til gløderelé. Begynner å bli klar for vinter nå! :lol:
Torres
Posts: 59
Joined: Tue 04 Nov, 2003 13:56

Post by Torres »

...og det var det jeg som sa. Men det var vel ganske åpenlyst. :roll:
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Post by jonsto »

Løste problemet i går. Det viste seg å være glødereléet.
Var det ikke glødereleet du mistenkte fra starten av da? :D
Men du fikk jo lært en del om bilen samt skiftet ut en del dårlige ting. Det er aldri å forakte. :)
Nå kan du i alle fall gå vinteren trygt i møte. Svev behagelig! :D
Mvh
Torres
Posts: 59
Joined: Tue 04 Nov, 2003 13:56

Post by Torres »

He he. Joda, stemmer det. Men så begynte jeg å tvile på egen magefølelse. Og så skal man liksom begynne å tenke "logisk". Da begynner ballen å rulle... :P

Takker for hjelpen forresten!
Post Reply