Kalt om dagen.

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Kalt om dagen.

Post by jonsto »

Og hvis noen lurer så heter motorvarmeren fra Defa til 25 bensin for 518 før -87 og 504 etter. Diesel heter 316. :wink: :) :) :mrgreen:
Mvh
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Kalt om dagen.

Post by citro1cx »

Har aldri hatt behov for noe sånt :lol: nok batteri og kvalitè på oljer gjør susen. På diesel skifter man glødeplugger :wink: . Skal man gjøre seg ekstra flid kan man gå over diverse polsko, stikkord er tykke nok kabler + loddetinn :D følg mine råd og DEFA gjør det dårlig i gammelcitroënmiljøet... :P
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Kalt om dagen.

Post by pål »

Hmm, Trondheim ja, det forklarer litt ;-)
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Kalt om dagen.

Post by dagmatti »

Hei,

ja min gamle trdt2 startet fint i -25 ved et par anledninger, men jeg prøvde aldri -35. Med tanke på at statoil sier at standard norsk vinterdiesel slutter å fungere på rundt -32, så vil jeg tro jeg hadde hatt problemer. Men man kan jo blande inn remedier for å få det til å gå rundt... statoil selger også ved henvendelse en versjon som takler -50 sa de.

Hadde jeg bodd på Tynset hadde jeg kjørt bensinbil tror jeg... :D



-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kalt om dagen.

Post by jonsto »

Det er ikke Å FÅ START som er kluet her. Men å få start på en skånsom måte. Det ideelle ville vært å holde 60 grader på vannet konstant. :wink: Det er fra oppstart til driftstemperatur at motoren slites. Med minus 15 til 20 grader ute er det 100 grader temperaturstigning opp til driftstemperatur på rundt 80 grader. Dette skjer forholdsvis fort. I hvertfall i cylinderområdet. Tenk på de termiske spenningene som da oppstår.
Egentlig skulle, som sakt, motorvarmeren være tilkoblet hele tiden når motoren står. Med termostat regulert start og stopp. Samt sirkulasjon på kjølevannet, selvfølgelig.
Med en kjølig hilsen fra en på Nordmøre som tror dette med global oppvarming er noe tull. :wink: :mrgreen: :mrgreen:
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Kalt om dagen.

Post by citro1cx »

jonsto wrote:Det er ikke Å FÅ START som er kluet her. Men å få start på en skånsom måte. Det ideelle ville vært å holde 60 grader på vannet konstant. :wink: Det er fra oppstart til driftstemperatur at motoren slites. Med minus 15 til 20 grader ute er det 100 grader temperaturstigning opp til driftstemperatur på rundt 80 grader.
veldig enig i alt dette Jon, men det jeg mener er at det hjelper kanskje ikke så mye med DEFA når man ikke tar noen relativt enkle forhåndsregler på 20-30 år Citroëner.
pål wrote:Hmm, Trondheim ja, det forklarer litt ;-)


hehe...ja vi har jo rene sydentemp her nå på minus 25 i motsetning til dere på flatbygdene :wink:
Litt over middels interessert i Citroën cx!
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Kalt om dagen.

Post by pål »

25 i kyst byene er kaldt,det må jeg innrømme. Vi hadde ikke mer enn 32 på jobb idag. Det sprakk noen hydraulikkslanger for å si det sånn ;-)
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Kalt om dagen.

Post by dagmatti »

Hei,

ja det er ingen tvil om at kaldstart sliter mye, og rimelig unødvendig igrunn om man har strøm til motorvarmer. Men hvor mye? Tja....

Jeg kjenner folk som starter sine biler uten motorvarmer om vinteren, og som stadig har -30. Disse bilene går langt de også...

Det betyr jo ikke at det ikke sliter, men det betyr vel også at det er mye å slite på. :wink:


Forreten en annen sak, jeg mener å ha sett motorvarmere drevet av bensin eller diesel. Har jeg bligset da eller finnes det? Hadde jo vært ganske praktisk på hytte uten strøm f.eks. :D



-m
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kalt om dagen.

Post by jonsto »

Disel/bensin varmere finnes. F. eks. Webasto. Varmer både luft og vann. Det negative er prisen. :(
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Kalt om dagen.

Post by tronde »

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kalt om dagen.

Post by jonsto »

citro1cx wrote: veldig enig i alt dette Jon, men det jeg mener er at det hjelper kanskje ikke så mye med DEFA når man ikke tar noen relativt enkle forhåndsregler på 20-30 år Citroëner.


Hjelper ikke med tykke kabler heller om du står der med ei sprukken blokk eller knekt topp. Her er det kanskje ikke enten eller men både og. :wink:
(Men så trives jeg best med motorer på over 10.000 Hk også. :wink: :mrgreen: :mrgreen: )
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kalt om dagen.

Post by jonsto »

Har montert i båt. Prisen oversteg vel prisen på en gammel CX. :roll: :P
tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Kalt om dagen.

Post by tronde »

jonsto wrote:
Har montert i båt. Prisen oversteg vel prisen på en gammel CX. :roll: :P
Det kan jo bety så mangt...
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Kalt om dagen.

Post by jonsto »

tronde wrote: Det kan jo bety så mangt...
Ja, akkurat. :mrgreen: :mrgreen:
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Kalt om dagen.

Post by citro1cx »

jonsto wrote:
Har montert i båt. Prisen oversteg vel prisen på en gammel CX. :roll: :P
Kommer vel an på hvor glad man er i madammen det da :lol: koster jo ikke mer enn 52" flatskjerm :P http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=19569799
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply