Oljelampa lyser

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Oljelampa lyser

Post by Black Lemon »

Forleden begynte plutselig oljelampa og stopplampa å lyse. Jeg ble umiddelbart både svimmel og kvalm av dårlig samvittighet da jeg visste at det var lenge siden jeg hadde sjekket oljen. Jeg har vært så bortskjemt med at CXen bruker så lite olje at det er minimalt jeg må fylle på mellom hvert oljeskift. Det så ut til å være litt lite olje, men den var lys og fin i fargen fortsatt (Mobil 1). Jeg fylte på olje, men oljelampa fortsatte å lyse. Motoren både starter og går fint, men jeg tar ikke sjansen på å kjøre med den før jeg finner ut hva det skyldes at oljelampa lyser. Hva kan være galt her?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Oljelampa lyser

Post by jonsto »

For å ta det verste først. Oljepumpa kan jo ha pakket sammen. Om det er skjedd noe med motoren ville jeg trodd du skulle høre kakking i den. Mest trolig er det at giveren er defekt. Oljegiveren er en jordingsbryter så om ledningen har ramlet av og ligger til jord eller om ledningen er blitt skadet og er i kontakt med jord så vil lkampa lyse. Lekasje på giveren er et godt tegn på at den er defekt. Giveren kan kontroleres med ohm meter og trykkluft.
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Oljelampa lyser

Post by Black Lemon »

Er oljegiveren den som sitter under oljetrykksbryteren og som har lignende kontaktpunkter som svinghjulsfølerne?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Oljelampa lyser

Post by pål »

Hmmm, er det ikke oljetrykksbryteren Jon skal frem til her da?
har masse Citroèn:-)
maast
Posts: 50
Joined: Thu 23 Nov, 2006 13:33
Location: Trondheim

Re: Oljelampa lyser

Post by maast »

Det er en giver for oljetrykk som vises i kombinasjon med oljenivå (oljenivå vises ca 10 sek etter tenningen skrues på) viseren går deretter over til å vise reelt oljetrykk i motoren og hvis det er utslag på denne har motoren oljetrykk.

Det er en giver for oljenivå og gir kun signal de første sek etter tenning skrues på (og er etter min erfaring nokså unøyaktig)

Det er en giver for oljetrykk som kun går til oljelampa, og dette er en bryter som enten er av eller på og testes slik Jonsto beskriver.
CX 25GTI Turbo S1, ID 71m, EL Saxo 99m.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Oljelampa lyser

Post by citro1cx »

Skiftet giver for oljetrykk på min gamle T2 for et par år siden. Hadde samme symptomer med oljelampe som lyste opp. Det viste seg også at det var lekkasje rundt giveren. Relativt lett å skifte giveren som kostet en knapp 100 lapp på Romnes i Trondheim.

sitter omtrent der hvor den røde pila peker. Skulle tro den løsner lett med en 24 mm (eller noe der omkring) fastnøkkel ?
Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Oljelampa lyser

Post by Black Lemon »

Vi vandret med friskt mot ned til carporten nå i morges med nyinnkjøpt oljetrykkbryter fra Citroën med delenummer 95494103. Været var blitt noe mildere og vi tenkte at nå har vi flaks. Vi ble straks skeptiske da vi så at utvendig var den bryteren som satt i vesentlig større i omfang enn den lille nye, men vi tenkte i vårt stille sinn at en oljetrykksbryter = oljetrykksbryter = oljetrykksbryter. Den som satt i hadde så stort omfang at vi måtte løsne den med en rørtang. Den satt løst og det gikk fint. Forventningsfullt skrudde vi den ut inntil haka falt ned på motorblokka; diameteren på den stussen som skal skrus inn i godset var vesentlig mindre på den som satt i i forhold til den nye. Altså er vi like langt og CXen står fortsatt i carporten og vi går og grubler. Kanskje Biltema har noe som kan brukes?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Oljelampa lyser

Post by jonsto »

Jeg kjøpte til 22 motoren av CXBasis. Husker ikke om jeg kjøpte til 25 motoren også. Hva er utv. diam. på gjengepartiet på den du tok ut?
En annen ting er at jeg mener å huske at innslaget for alarmen på Citroen er lavere enn på de du kjøper på Biltema. Er dette riktig vil du få alarm på tomgang om du kjøper en uorginal bryter. Finner jeg noe om dette skal jeg poste linken. Om du ringer meg med diam. og jeg har bryter på lager kan du få kjøpt en av meg. Jeg kan bestille en ny en neste gang jeg trenger mer fra CXBasis.
Mvh
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Oljelampa lyser

Post by jonsto »

Kan se ut som jeg tok feil. Les litt her: http://web.telia.com/~u84003985/CITROEN ... ljekontakt
Går mye på 20 og 22 motoren, men tror det kan være noe matnyttig for deg også.
Mvh
seggan
Posts: 424
Joined: Wed 21 Jan, 2004 17:17
Location: Stjørdal

Re: Oljelampa lyser

Post by seggan »

Mekonomen har, kjopte en der, kostet ca. 110 Ble tett, litt vanskelig aa skru paa plass, men boey litt paa vannslangen saa gaar det mye lettere.
Svevende & flyvende
Ford LTD, 77 mod.
Nissan Leaf, 13 mod.
Ford Kuga, 10 mod.
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Oljelampa lyser

Post by citro1cx »

Her er den jeg kjøpte til T2en. diameter = 14 mm, lengden på delen som skrues inn er også 14 mm. Selv om denne er uorginal fungerte den helt som den skulle, ingen oljelampeblink på tomgang. På esken står det at den passer til citroën (464,665) cx 2400, 2500 og fiat ducato (5, 495, 159). Fabrikat er Ricambi electrici auto KW prod nr 500 022, made in Italy.

Image
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Oljelampa lyser

Post by Black Lemon »

Her må jeg bare påberope meg pappskallestatus! Etter å ha lest litt på forumet her blant annet om en ventil ved oljefilteret som kunne åpne seg ved tett oljefilter, fikk meg til å kjøre rett til oljeskiftspesialisten ved Ullevål Sykehus. Etter å ha løftet CXen opp på bukken, konstaterte mekanikeren at her er det oljelekkasje og viste meg hvor den kom fra; og der satt den rette oljetrykksbryteren. Jeg tok bussen hjem og hentet den nye oljetrykksbryteren og returnerte til oljeskiftspesialisten som i løpet av dagen skiftet den for meg. Nå er det tett og vi kan feire med lapskaus og stump. Han mente at den bryteren som sitter lenger opp på halsen der oljefilteret er festet, muligens er en giver til oljetemperaturen. Det var den jeg hadde skrudd ut og som hadde mindre diameter enn oljetrykksbryteren. Man lærer så lenge man lever. Jeg er verken oppsatt med bukk eller grav i heimen og det er et savn. Det burde være en menneskerett at hvert menneske utstyres med sin egen grav eller bukk i sitt eget hjem.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Oljelampa lyser

Post by jonsto »

:mrgreen: Med et forsøk på å være morsom: Egen grav får du vel tilslutt. :wink: :roll:
Men ellers er det jo en tilfredstillelse og se at det jeg antydet i mitt første inlegg stemte. :wink: :)
Mvh
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Re: Oljelampa lyser

Post by Black Lemon »

Det er jo fantastisk å kjøre CX igjen etter noen dager uten. "Min bil er draum" for å omskrive biografien om Olav H. Hauge en smule. I dag fikk jeg komplimenter av en herre som hadde hatt en av de første CXene som kom til landet i 1974. Det er ikke første gangen at tidligere CX-eiere kommer bort for å slå av en prat og sånt er jo hyggelig.
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
Post Reply