Hjem på "båre".

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Hjem på "båre".

Post by jonsto »

Da er det problemer med den svarte GTIen igjen. Kom hjem på "båre" i dag. (Platten på bergingsbil). Fruen ringte og sa at det ble ulyd og så lyste ladelampa. Men alle reimene var hele. Det er sannsyneligvis splinesen i hjertet på reimhjulene på knastakselenden som har tatt kvelden. :(
Men en får vel være glad så lenge det er bare bilen som kommer hjem på båre og ikke sjåføren. :wink:
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Hjem på "båre".

Post by ingkogni2 »

Det at tennene på kammen ryker på girkassesiden er vist et vanlig problem på 25-motorene. Fikses enkelt ved at man retter av skiven som sansynlighvis er slitt skjevt, og punkter skiva fast i mutter og mutter fast i aksling.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
tdbugge
Posts: 634
Joined: Fri 04 Jun, 2004 20:39
Location: Ålesund
Contact:

Re: Hjem på "båre".

Post by tdbugge »

jonsto wrote:Da er det problemer med den svarte GTIen igjen. Kom hjem på "båre" i dag. (Platten på bergingsbil). Fruen ringte og sa at det ble ulyd og så lyste ladelampa. Men alle reimene var hele. Det er sannsyneligvis splinesen i hjertet på reimhjulene på knastakselenden som har tatt kvelden. :(
Men en får vel være glad så lenge det er bare bilen som kommer hjem på båre og ikke sjåføren. :wink:
Mvh
Var no kjedelig da.
Tommy D.Bugge
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hjem på "båre".

Post by jonsto »

Ikke på kammakslingen, men på hjertet av reimhjulet. Er jo litt vibrering der oppe.
Å sveise noe blir ikke aktuelt. Dette må jo fra hverandre om clutchen skal skiftes. Da får jeg heller lage en form for kilespor.
Men får ta en runde og se om jeg har et hjul der det er igjen litt splines.
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Hjem på "båre".

Post by ingkogni2 »

Ved clutch-skifte så er det vinkelsliper som gjelder :wink:

Har jeg forstått det rett at problemet er at reimhjulene på kammen over girkassa står iro pga tennene på enden av kammen er slitt vekk?

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Hjem på "båre".

Post by jonsto »

ingkogni2 wrote:Ved clutch-skifte så er det vinkelsliper som gjelder :wink:

Har jeg forstått det rett at problemet er at reimhjulene på kammen over girkassa står iro pga tennene på enden av kammen er slitt vekk?

IngKogni2
Ikke tennene på kammen, men på hjulet. (Det er altså hjulet som er ødelagt og ikke akslingen). Tok av på en annen motor jegt hadde, og det var like slitt der. Det jeg gjorde var å ha på Locktight gjengelåsing på akslingen, sidene på hjertet og på mutteren. ( Med hjertet mener jeg altså det løse senteret til hjulet). Sette sammen og dra mutteren til med å slå på nøkkelen med en stor hammer. Håper det holder en stund. Hvids ikke får jeg lage en kile og sette på. Har en formening om hvordan jeg skal gjøre det. Men jeg har også snakket med Pål Inge Ringen om å lageen foring med splines og krympe inn i hjertet.
Mvh
Post Reply