Ryker dieselen din - løsningen

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Ryker dieselen din - løsningen

Post by pål »

Tror du dette kan være noe for vår felles bekjent HH?
Det tror je så absolutt, da jeg i min tidlige dieseleksperimentering, byttet dyser og pumpe på den motoren, uten slike kunnskaper som jeg nå har fått :wink:
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Ryker dieselen din - løsningen

Post by dagmatti »

jonsto wrote:Tenningen på dieselmotorer er når innsprøytingen skjer (som dere korrekt skriver) NESTEN. :wink: Vi har og gjøre med en forkammermotor, og der tenner dieselen i forkammeret først og så resten av cylinderen. Dette gir litt senere tenning og mykere gange sammenlignet med direkte insprøytede motorer.
Ja det var derfor jeg skrev begynner. :) Forkammeret har også til oppgave å blande drivstoffet med luften, og derfor gi bedre forbrenning. Ekspolsjonen vil gå langsommere i en slik motor, og gi roligere gange og mye mindre støy og banking.

På motorer med direkte innspørytning trenger man høyere innsprøytningstrykk og bedre dyser for å oppnå samme blanding/forstøving. Fordelen er bedre effektivitet, men ulempene er bl.a. røffere gange, og mye mere støy og banking.

Hdi'ene løser dette problemet med å sprute inn et par prosent av drivstoffet en stund før det egentlige tenningstidspunktet. Det gir tilsvarende som for forkammermotorer en langsommere forbrenning, og mindre støy, på bekostning av høyere drivstoff-forbruk enn man hadde trengt.


-m
Post Reply