Turbo på sugediesel?

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Turbo på sugediesel?

Post by radovan »

Kan ein montere turbo frå ein TRD på ein vanleg 2.5 diesel? Eller sagt på ein annan måte: Kor stor skildnad er det på motorane? Passar manifoldar og slikt innbyrdes? Er dieselpumpa lik (nok)?
Erling Brendefur
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Turbo på sugediesel?

Post by pål »

Alt er mulig, men du må fine olje med trykk ut og retur til bunnpanna.

Eller er det masse som er forskjellig, stempler komp pumpe etc, men manifoilene passer om hverandre.
har masse Citroèn:-)
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Turbo på sugediesel?

Post by radovan »

Med andre ord: Bytt heile motoren og ikkje dill med å innlosjere turbo der han ikkje har bodd før?
Erling Brendefur
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Turbo på sugediesel?

Post by pål »

Det enkleste og antageligvis det som blir lengstlevende :D
har masse Citroèn:-)
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Turbo på sugediesel?

Post by gopp »

Tør jeg komme med et forslag?
viewtopic.php?f=13&t=5134
Gopp
-----------------
Har no' CX
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Turbo på sugediesel?

Post by radovan »

gopp wrote:Tør jeg komme med et forslag?
viewtopic.php?f=13&t=5134
Ingen dum idé, men du bor vel skikkeleg usentralt til, slik at det er umogeleg å få tak i? :lol:

Det var ein annan kar her som skulle ha lagersalg :wink:
Tenkte å sjå korleis det gjekk.
Erling Brendefur
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Turbo på sugediesel?

Post by ingkogni2 »

2,5 Turbo 1 og 2 har oljedyser under under stemplene som kjøler ned stempeltoppene. Sugediesel har ikke det. Blokka på sugemotoren har heller ikke uttak for oljetrykk til turboen og har en annen dieselpumpe.
Tror også at det er forskjell på bunnpanna i og med at Turbo-motorene har en tut på bunnpanna der slangen med olje fra turboen settes på.

Det enkleste er garrantert å bytte motor. Enklest med T1, men om du tar deg bryet med å sette på IC, så er det veldig stor forskjell i draget på T1 og T2 (T2 går mye bedre).

Kan også henne at du må bytte radiatoren pga at enkelte CX'er uten turbo har en radiator som stikker "bakover" fra avstiveren over lyktene (den som den er festa i), mens turbo-bilene har en radiator som havner under avstiveren, men festes på samme måte.... Blir for trangt med turbo neddi der med "bakovervendt" radiator.

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Turbo på sugediesel?

Post by gopp »

radovan wrote:
gopp wrote:Tør jeg komme med et forslag?
viewtopic.php?f=13&t=5134
Ingen dum idé, men du bor vel skikkeleg usentralt til, slik at det er umogeleg å få tak i? :lol:

Det var ein annan kar her som skulle ha lagersalg :wink:
Tenkte å sjå korleis det gjekk.
Tja, sentralt i Norge er det jo ikke, hvis det er det du tenkte på. Det er likevel ikke så langt, kun en 7 timers tur. Jeg vil påstå at det er bedre å ta noen få timer mer i bilen for å hente de rette delene (og alle delene, ikke minst), enn å ende opp med en sub-optimal løsning i en bil du skal bruke mange dager fremover.

Bilen står nå her en stund til, og det finnes jo CX med behov for en ny motor på Østlandet også :)
Gopp
-----------------
Har no' CX
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Turbo på sugediesel?

Post by radovan »

Eg treng motoren til ein Peugeot J5 :roll: (Ingen CX her, men før eller seinare...)
Han går fint no, men det går soooooo tregt. Derfor vurderer eg å klemme inn ein turbomotor slik at eg ikkje treng å lage kø støtt... men det blir vel berre med tanken.
Det skjer imidlertid ingenting før ein startar. Ein motor eller donorbil er første steg på vegen.

Eg bor jo skikkeleg sentralt... :lol:
Erling Brendefur
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Turbo på sugediesel?

Post by gopp »

radovan wrote:Eg treng motoren til ein Peugeot J5 :roll: (Ingen CX her, men før eller seinare...)
Han går fint no, men det går soooooo tregt. Derfor vurderer eg å klemme inn ein turbomotor slik at eg ikkje treng å lage kø støtt... men det blir vel berre med tanken.
Det skjer imidlertid ingenting før ein startar. Ein motor eller donorbil er første steg på vegen.

Eg bor jo skikkeleg sentralt... :lol:
Du bor vel ikke sentralt i Norge før du har adresse i Mo i Rana, men om det er kort vei til alt, selv om man bor sentralt er jo en annen sak.

Uansett, lykke til med ombyggingen! Hvis bilen din er bra ellers, og du har tenkt å beholde den en stund, kommer du helt sikkert ikke til å angre på at du setter inn en turbo-motor. Jeg har ikke kjørt T1, uten IC, kun T2, men må si jeg er meget imponert over hvordan den trekker.
Gopp
-----------------
Har no' CX
radovan
Posts: 295
Joined: Tue 09 Feb, 2010 23:13
Location: Hornindal

Re: Turbo på sugediesel?

Post by radovan »

Takk for det! :D

PS: Eg har aldri prøvd verken TRD 1 eller 2, men ikkje sei det til nokon. :oops:
Erling Brendefur
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Turbo på sugediesel?

Post by jonsto »

radovan, ta og ring meg på 952 18 701. Har et tilbud.
Mvh
Post Reply