Nedre motorfeste

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Morten
Posts: 18
Joined: Mon 24 May, 2004 18:35
Location: Nordeidbrekka 37, 5252 Søreidgrend

Nedre motorfeste

Post by Morten »

Er det vanskelig å skifte nedre motorfeste på Cx Turbo diesel 2? Når jeg ligger under og ser rett på bolten beveger den seg og tar borti godset når motoren belastes og lager dermed vibrasjoner og ulyd. Bevegelsen kunne ikke sees ovenifra...
Morten
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Jeg tror det er samme som på de andre modellene, man tar ut høyre drivaksel slik at en får jekket opp motoren tilstrekkelig til å snike ut det gamle/inn et nytt. Jeg har ikke gjort det selv, men det er beskrevet og diskutert mye på svenske Akuten. Bra du har funnet ut hvor lyden kommer fra.

Sturla.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Morten
Posts: 18
Joined: Mon 24 May, 2004 18:35
Location: Nordeidbrekka 37, 5252 Søreidgrend

Post by Morten »

Takk for svar! Har hørt at man løfte motoren tilstrekkelig uten å løsne drivakselen, er det noen som har erfaring med dette? Vil jo helst ikke ødelegge noe...Er det isåfall mye arbeid å løsne denne?
Morten
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Har hørt det samme. Men man må passe på og ikke løfte for mye da det kan skade mansjett.

Det er ikke mye arbeid å ta ut drivaksel, men man kan støte på noen problemer underveis, og det tar tid.
har masse Citroèn:-)
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Post by Sturla »

Da må du av med navmutter og løsne nedre styrekule slik at du kan svinge "navet til side. Så må du løsne de to boltene som holder drivakselen på plass, du ser dem gjennom et hull i rammen. (de boltene holder et rullelager eller hva det heter på høyre drivaksel, setet er i selve motorblokken mener jeg) Ikke skru boltene helt av, de har et avlangt hode som sitter i et spor og "holder" lager/aksling på plass i setet. Da er drivakslingen løs og du kan dra den ut... om du ikke også må løsne lenkearmen til stab.stag. Tror jeg gjorde det. Den er kon og sitter veldig fast. Se på Knut Steinnes cx side, god beskrivelse av dem der.
http://www.fm.uit.no/~knutst/kes/cx/Sus ... arLink.htm

Foreslår at du setter på nye mansjetter når du først er i gang...

Det er beskrevet på akuten hvordan man gjør det med akslingen på plass, men noen hevder at det da er lett å skade indre mansjett, og da må man jo ut med akslingen og bytte likevel :shock:
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
ArneH
Posts: 110
Joined: Mon 10 May, 2004 22:03
Location: Førde

Post by ArneH »

Dersom du tek av indre mansjett først (eller denne er defekt), er det plass til å dra ut akslingen utan å løyse eine enden på lenkearmen. Når akslingen skal inn att (med mansjett) er det likevel for trangt, så lenkearmen må bort.
Arne Håberg
------------------
-86 Prestige Turbo http://www.cxprestigeturbo.blogspot.com/
bruksbil: -03 C5 2,2 HDI
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

Hei,

Har aldri byttet motorfeste nede eller løsnet drivakselen, men har et spørsmål. Vil det ikke ha mye å si om bilen er helt nedsenket eller ikke om du kan løfte motoren opp eller ikke? Hvis du senker bilen helt ned, kan du da løfte motoren opp tilsvarende mye (i forhold til bakken) som om bilen sto i høyeste stilling?



--
mattis
jank
Posts: 324
Joined: Mon 21 Jun, 2004 14:32
Location: Sykkylven

Post by jank »

Om du leser mitt innlegg på akutten fra 6 nov.2003, er der en beskrivelse
av skifte av nedre motorfeste på en 22trs.


M.v.h. jank
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Post by pål »

Hvis du senker bilen helt ned, kan du da løfte motoren opp tilsvarende mye (i forhold til bakken) som om bilen sto i høyeste stilling?
Dette går ikke. Fordi deler av girkasse samt drivledd og aksler ligger inni ramma som går på tvers. Her er det kun snakk om få cm. (mm) avstand mellom bil og drivverk.
har masse Citroèn:-)
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Post by dagmatti »

ahh... selvsagt... her tenker man langt... :wink:


-mattis
Post Reply