Drømmemotor til TRSen

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Drømmemotor til TRSen

Post by rundgren »

En gang jeg får garasje, mye penger og lurt noen til å hjelpe meg med prosjektet tenkte jeg at oppgradering av motor i CX22 TRSen muligens kunne vært stas. Lurer på om ikke det ultimate kompromisset mellom hester, bensinforbruk og originalitet må være å få tak i en Renault Safrane 2.2iS og plukke motor derfra. Noen som vet om det har blitt gjort før? Er det realistisk? Forskjell på motorfester, gir og sånt? Bilene går jo for en slikk og ingenting i Tyskland http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Drømmemotor til TRSen

Post by Göran W »

Jag har hört andra som tänkt samma tanke men aldrig sett att någon gjort verklighet av ett sådant projekt. Det är förmodligen mycket lättare att lägga in en CX 25 Gti-motor eller rentav en Gti T2!? :wink:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Drømmemotor til TRSen

Post by rundgren »

Göran W wrote:Jag har hört andra som tänkt samma tanke men aldrig sett att någon gjort verklighet av ett sådant projekt. Det är förmodligen mycket lättare att lägga in en CX 25 Gti-motor eller rentav en Gti T2!? :wink:
Godt mulig det er lettere, ja.. Bare likte tanken på en oppgradert versjon av akkurat samme motor som sitter i...
Har også hørt folk fantasere om Turbo C.T. motor i CX - men er det noen som faktisk har gjort det?
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Drømmemotor til TRSen

Post by jonsto »

Tittet på en Peugeot 505 GTI. Men fant ut at det ble i meste laget med arbeid. Etter å ha snakket med biltilsynet og funnet ut at det ikke er noen innvendinger fra deres side med å sette inn en CX 2,5 liter så tror jeg det er det enkleste.
Men det er klart at hadde man en CX med 2,2 liter turbomotor så er det ikke mange slike rundt omkring. :wink: :D
Mvh
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Drømmemotor til TRSen

Post by Sturla »

Tja. Jeg ville tenke at en 30kw EL motor ville være perfekt i TRS'en :wink: En perfekt lydløs glider.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Drømmemotor til TRSen

Post by jonsto »

Sturla wrote:Tja. Jeg ville tenke at en 30kw EL motor ville være perfekt i TRS'en :wink: En perfekt lydløs glider.
Tja, men 2,5 kvadrat gummikabel er kostbart. :roll: :evil: :mrgreen: :mrgreen:
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Drømmemotor til TRSen

Post by pål »

Har også hørt folk fantasere om Turbo C.T. motor i CX - men er det noen som faktisk har gjort det?
Om dt her siktes til Xantia/Xm motor, tror jeg du skal droppe det. De motorene heller bakover og med mindre du føler for å bygge om oljesump++++ , ja, nei det blir drøyt.
Tja. Jeg ville tenke at en 30kw EL motor ville være perfekt i TRS'en :wink: En perfekt lydløs glider.
Å hvor får man tak i slik motor og hastighetsregulator?
har masse Citroèn:-)
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Drømmemotor til TRSen

Post by mads »

jonsto wrote:Tittet på en Peugeot 505 GTI.
Samme maskin, spruten der passer, sliter med grenrør. Å mate 22-motoren på en bedre måte gir gode resultater andre plasser. Jernkumpen foran i en 2400/25 CX er det ingen som ville savnet. Alu-klumpen og potensialet der er en klar forbedring, så behold den, handle programerbar sprut, mapp'et riktig og kanskje en liiiiten snurrrbo.... :)

Tenk om Citroën hadde gjort slikt, men 22TRS'en kom jo etter de la på røret
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Drømmemotor til TRSen

Post by dagmatti »

Hei,

jeg har en pappeske ett eller annet sted med hele bosh ljetronic anlegget, med kabler, fra en 505. Men hvor i helv... har jeg gjemt den boksen?! Jeg har lett litt nå altså, det hadde vært artig å rote frem igjen.

Jeg lagde også manifold av en gammel cx forgassermanifold. Det ser ikke ille ut, jobben er å gjenge opp hull til tempmåleren (som jeg plasserte her, siden det går kjølevann gjennom, og da slapp jeg å borre i selve motoren). Så er det å borre opp 4 hull til dysene, og lage en overgang til gass-spjeld huset. Det hele var ikke vanskelig. Det som stoppet meg fra å få testet alt var bensinpumpen jeg kjøpte av klubben; høyttrykkspumpene tåler ikke å lagres tørt! Det fant jeg ut etter at alt var montert....... det var i ferien min, og jeg trengte bilen fungerende. Dessuten solgte jeg noget impulsivt bilen senere i ferien til fordel for en trd t2... så da var det eventyret ute. :D

Men jeg har delene ett eller annet sted, tror godt gjemt på landstedet til foreldrene mine. :D



-m
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Drømmemotor til TRSen

Post by Sturla »

Tja. Jeg ville tenke at en 30kw EL motor ville være perfekt i TRS'en :wink: En perfekt lydløs glider.
Å hvor får man tak i slik motor og hastighetsregulator?[/quote]

her ser de ut til å ha slikt:
http://www.electro-vehicles.eu/shop/det ... odId=EVE02
8)
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
Post Reply