Enkelte ganger går hele verden imot. :-(

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Enkelte ganger går hele verden imot. :-(

Post by jonsto »

Holder på å lage lagerplass til deler fra de bilene jeg må hugge. Kjørte inn en Break automat og lastet opp med deler før helga. Planen i dag var å ta resten av ryddinga, laste opp søppel og snekkre noen hyller. Tømme Breaken og laste opp på nytt.
Men slik skulle det ikke gå. :cry:
I går stoppet varmevifte på GTIen. I dag er det meldt snø, og i natt og i morgen tidlig er det meld minus grader. GTIen er den eneste med piggdekk nå. Men kulde og 0 varmevifte er en dårlig kombinasjon. Kona skal på jobb tidlig og kjøre ovber to "fjelloverganger".
Vel fikk ta vifta først da. Skulle starte opp og kjøre ut Breaken slik at jeg kom meg inn på verkstedet. Fristet ikke å stå ute i vekselsvis snø og regn.
Men tror du develskapet startet da? NEI.
Prøvde med startgass. Da startet den og gikk så lenge den hadde gass. Men intet livstegn på bensin. Tok av bensinslangen inn på rakket og satte under ei flaske. 0 bensin. Ut med høyre lykt opp fram med store blå. Prøvde 4 andre. Samme resultat. Fikk i gang bensinpumpa ved hjelp av tyvkobling. Den ga da i hvertfall bensin. Prøvde å starte nå. Null reaksjon. Kinnet både lenge og vel. Ut med en plugg. Tør og fin. Skiftet innsprøytingskomputer. Hjalp ikke.
Skal prøve å skifte trykkregulatoren, men har ikke særlig håp. Nesten så jeg tror jeg mangler strøm inn på computeren. Prøvde og finne store blå og bensinpumpa på el skjemaet, men finner det ikke. :evil: :evil: Er det rart at folk drikker??
Er det noen som har ei kasse cognac og selge billig?
Frustrert hilsen fra
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Enkelte ganger går hele verden imot. :-(

Post by dagmatti »

Hei,

ja høres i utgangspunktet som det mangler strøm til computeren, men det kan også være luftmengdemåleren (eller sikkert flere andre ting også :( ).

Det er en sperre i systemet; dersom luftmengdesensoren ikke måler mere enn luft tilsvarende ca 400 o/min eller så på motoren, så vil den i utgangspunktet ikke kjøre bensinpumpa. Dette er for å forhindre at man i en evt. ulykke pumper 70 liter bensin utover bakken. Så hvis LMM er defekt kan det ihvertfall i prinsippet føre til at bensinpumpa ikke starter.

Hvis det er snakk om mangel på strøm til computeren vil det vel heller ikke være spenning ut til kontakten på LMM, bryteren på gass-spjeldet, eller aux-luft ventilen bak på motoren.



-m
RolandM
Posts: 966
Joined: Fri 15 Jun, 2007 21:47
Location: Kristiansund

Re: Enkelte ganger går hele verden imot. :-(

Post by RolandM »

Jon, jeg har ikke mye å bidra med på det tekniske, men hvis du kommer på besøk skal du i hvert fall få et så stort glass whisky eller konjakk du vil, til trøst. :)
Citroenisme - en snikende sykdom...

72 DS21H (Isolde), 76 CX2400 Prestige (La Marseillaise), 86 CX25TRD Turbo Br. (Langskipet), 87 CX 20RE Br. (Bakgårdsfunnet), 95 XM 2.0 (Delebil), '00 XM 2.0 TCT (Lavmiler'n)

Ex: 87 BX19GTi, 96 XM 2.0 TCT
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Enkelte ganger går hele verden imot. :-(

Post by jonsto »

Middag og et skikkelig el. skjema over store blå og bensinpumpa hjalp. :lol:
Og så var det bare og gå tilbake på verkstedet og finne den andre enden av den kontakten jeg hadde sett hang der. Altså sette samen de to store blå ledningene ved batteriet. :mrgreen: :mrgreen:
Pokkern at jeg ikke hadde settd ette skjemaet før. :oops:
Mvh
Post Reply