2.gir

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

2.gir

Post by pål »

Ett kjent fenomen: skraping på 2.giret.... noe de fleste har opplevd, eller kommer til å oppleve i nær fremtid.

Jeg hadde skraping og hadde bestemt meg for å bytte ring. Når jeg tappet av olja satt disse på magneten på ene tappeskruen :

Image

Ikke kult, og jeg var vel mildt sagt spent på hvordan dette så ut innvendig :(
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: 2.gir

Post by pål »

Jeg har åpnet kasse i bil før og tenkte nå å vise litt bilder av prosessen. Det er trangt, men alt går med vold og vaselin ;)

Først rydde vekk batteri, ledninger, slanger, akkumulator, sjaltemekanisme, reimer og reimhjul. Jeg skrur av akk-kula og tar av hele hydr-agregatet og lehgger det på siden. Slipper derfor rør-jobb :)

Image

Jekk under clutch-huset, av med wire, og løsne motorfestet

Image

Med brekkjern vippes girkassa fremover og skruer løsnes, og deksel av , Voila! 5.giret

Image
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: 2.gir

Post by pål »

Bak 5.giret er det en brakett som holder på plass lagerene til begge akslingene, denne må av og lagerene ut, så er det "bare" å skruløs og vippe av deksel nr.2. (etter at man har tatt av det lille ovale dekslet med tre fjærer og tre kuler under)

Image

Image

da ser det slik ut :

Image

Her har jeg tatt av sjaltinga til reverse og 5.gir

Image

Resten av sjaltegafler med akslinger av:

Image

En god og en dårlig sync-ring :

Image

Her er opphavet til de små bitene som kom ut med olja:

Image

Da er 1-R-2-3-4 satt sammen og så er det motsatt vei tilbake

Image


Med ny olje og smurte forbindelser er kassa nå som "ny" , girer mykt og går mye stillere :D :D
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: 2.gir

Post by pål »

For de som evnt lurer på fler detaljer, har jeg tidligere lagt ut masse bilder, ifbm med en liknende jobb, men da på benken ;)
har masse Citroèn:-)
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: 2.gir

Post by gopp »

Flott beskrivelse Pål. Takk for at du deler det med oss andre. Det så absolutt kurrant ut, selv om det kanskje er litt trangt. For min egen del er det ikke aktuelt å gjøre dette nå, men man vet jo ikke hva fremtiden bringer.
Gopp
-----------------
Har no' CX
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: 2.gir

Post by pål »

Flott om noen kan ha glede av å se dette :D Absolutt en kurant jobb, men denne beskrivelsen ble veldig forkortet, og det er spesiellt en ting jeg vil advare om, og det er disse små jævlene :

Image

Om du skulle være uheldig å miste disse inn i kassa, må du ut med hele motor/gir kolossen (tro meg jeg har opplevd det :oops: ) De ramler nemlig nedi diff-huset :evil:

Jeg laget meg derfor etterpå et verktøy av smalt stålbånd for å holde de når de skal på plass, magneter er også ett tips når de skal ut.
har masse Citroèn:-)
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: 2.gir

Post by gopp »

pål wrote:Flott om noen kan ha glede av å se dette :D Absolutt en kurant jobb, men denne beskrivelsen ble veldig forkortet, og det er spesiellt en ting jeg vil advare om, og det er disse små jævlene :

Image

Om du skulle være uheldig å miste disse inn i kassa, må du ut med hele motor/gir kolossen (tro meg jeg har opplevd det :oops: ) De ramler nemlig nedi diff-huset :evil:

Jeg laget meg derfor etterpå et verktøy av smalt stålbånd for å holde de når de skal på plass, magneter er også ett tips når de skal ut.
Bra tips det også :)

For de som lurer, så er dette bitene som sørger for at kassa ikke kan settes i flere gir samtidig (med dertil uheldige konsekvenser).
Gopp
-----------------
Har no' CX
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: 2.gir

Post by jonsto »

De bitene som kom utv med magneten, var det låsene som synkronringene glir over? Eller var det deler av selve ringen?
Mvh
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: 2.gir

Post by pål »

De kom fra "veksler-drevet" (aner ikke hva det heter) som sitter mellom 1. og 2. girene med respektive ringer. (ble det noe klarere?)
har masse Citroèn:-)
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: 2.gir

Post by jonsto »

pål wrote:De kom fra "veksler-drevet" (aner ikke hva det heter) som sitter mellom 1. og 2. girene med respektive ringer. (ble det noe klarere?)
Jepp. :)
Mvh
reflex1984
Posts: 69
Joined: Wed 24 Apr, 2013 09:01

Re: 2.gir

Post by reflex1984 »

Har letet en stund etter denne beskrivelsen, så det var flott å endelig finne den. Dette ser jo ut som en kurant operasjon.
Lurer på et par ting.

1. Er det mange fallgruver underveis? De småbitene som kan falle ned i diffen er jo beskrevet.

2. Hvilke deler bør man ha for hånden når man først tar dette opp? Min kasse skraper på 2. giret, eller har den vært ok nok tror jeg.

3. Før man vipper kassen fram, etter man har løsnet motorfestet og tatt av wiren, er det bare bolter/mutre rundt kassen mot clutchhuset som må løsnes?

4. Hvor mye må man ta ut for å få skiftet synkring på kun 2, giret?

På forhånd takk!
Post Reply