Startproblemer

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Startproblemer

Post by jonsto »

PLI wrote: Dette releet har jeg aldri hverken lest eller hørt om tidligere!
Ikke jeg heller. Men jeg mener å ha sett et relee på den plassen uten å vite hva det var til. :roll: Er det et spesielt relee for T2 tro, eller sitter samme releet i T1 og TRI også? Står det noe navn og nr. på selve releet? Har sikkert relee fra TRI liggende. En T2 står¨huggeklar.
Mvh
PLI
Posts: 41
Joined: Wed 22 Oct, 2008 11:42

Re: Startproblemer

Post by PLI »

Jeg tror nå etterhvert at dette releet ikke innvirker på selve innsprøytingsproblemet som jeg opplever. Det styrer vel kjørecomputoren m.h.t bl.a utregning av forbruk osv. På releet er der klistret en papirlapp hvorpå det står EN5T - 271. Ellers er det i selve plastholderen prentet inn 6E20. Nei, nå begynner dette å legge en demper på humøret. Jeg hadde håpet å reise på ferie med en løsning, slik blir det nok ikke. Nå har jeg skiftet/byttet alt som har relevanse, mener jeg. I tillegg har jeg vært på diverse "bærturer". Det eneste som gjenstår, er kabelbuntene. Brudd? Dysene får feil(e) signal(er) og åpner tydeligvis enten lenge før de skal, eller gir beskjed om for stor dose bensin?
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Startproblemer

Post by gopp »

PLI wrote:Jeg tror nå etterhvert at dette releet ikke innvirker på selve innsprøytingsproblemet som jeg opplever. Det styrer vel kjørecomputoren m.h.t bl.a utregning av forbruk osv. På releet er der klistret en papirlapp hvorpå det står EN5T - 271. Ellers er det i selve plastholderen prentet inn 6E20. Nei, nå begynner dette å legge en demper på humøret. Jeg hadde håpet å reise på ferie med en løsning, slik blir det nok ikke. Nå har jeg skiftet/byttet alt som har relevanse, mener jeg. I tillegg har jeg vært på diverse "bærturer". Det eneste som gjenstår, er kabelbuntene. Brudd? Dysene får feil(e) signal(er) og åpner tydeligvis enten lenge før de skal, eller gir beskjed om for stor dose bensin?
Med de symtomene du beskriver, og nå som bensintrykk ikke lenger er er trolig årsak, ville jeg lagt mer arbeid i å feilsøke tenningsanlegget. Du har jo byttet det meste som kan tenkes å gå i stykker, men en eller annen liten "fillefeil" er tydeligvis der. Jons forslag om å montere biter fra din bil på en som virker for å elliminere feil har jeg tro på, men det betinger at du har en lik bil til rådighet.
Gopp
-----------------
Har no' CX
PLI
Posts: 41
Joined: Wed 22 Oct, 2008 11:42

Re: Startproblemer

Post by PLI »

Da kan jeg endelig komme med gode nyheter. En Cx T2 som maler som en katt. De som har bidratt med innspill fortjener å få en tilbakemelding.
Problem # 1: Årsaken til 3 og ikke 4 våte plugger lå i stikk nr. 748. Dette framkommer ikke i Haynes, men er en "resistor" i.f.m dysene på kun T2. En kabelsko med dårlig kontakt var årsaken. Plutserlig hadde jeg 4 våte plugger,- som tross alt virket mere logisk.
Problem # 2: En gluping som ofte er på nett (Eirik J), engasjerte seg i kveld og begynte feisøking med å måle motstand, jord osv. utfra el-skjema. Lang historie kort. Jeg hadde klart å bytte om nr. 137 Anti-knock sensor med nr. 841 Temp. sensoren.Ledningene er like lange, stikket er det samme,fargen på stikkene er dog forskjellig, det ene sort det andre hvitt. Det er mange måter å drive selvplaging på!? Det positive er at jeg har lært en masse - "the hard way". Fortsatt god sommer!
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Startproblemer

Post by Göran W »

Vi kunde ha gissat lääääääääääänge innan någon prickat den! :lol: :lol: :lol:
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Startproblemer

Post by mads »

PLI wrote:Jeg hadde klart å bytte om nr. 137 Anti-knock sensor med nr. 841 Temp. sensoren.Ledningene er like lange, stikket er det samme,fargen på stikkene er dog forskjellig, det ene sort det andre hvitt.
..but that is obvius, my dear Whatson..

Du er vel klar for neste øvelse, da? Koble ledninger til kat på XM: To ledninger med røde og gule stikk. De skal som sikkert alle vet kobles gul-rød og rød-gul - hva ellers..?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Startproblemer

Post by jonsto »

Halleluja! :mrgreen:
Er det rart at folk drikker? :D :D
Glad jeg har et bra lager av rødvin. :wink:
Mvh
mads
Posts: 956
Joined: Sat 16 Sep, 2006 12:36
Location: Oslo/Kongsberg
Contact:

Re: Startproblemer

Post by mads »

dagmatti wrote:Hverken regulator, dyser, eller bensinpumpe tåler å lagres tørt, så har det stått tørt en stund kan det være problemet. Har vært borti dette et par ganger, og særlig pumpene dør kort tid etter at de tappes tomme for bensin..
Jippii .. for kassene på Gran med bl.a dyser og pumper. Grrrr....
Post Reply