Lufting av kjølevannsystemet på CX22

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Alfred
Posts: 69
Joined: Tue 13 Apr, 2004 09:05
Location: Fredrikstad

Lufting av kjølevannsystemet på CX22

Post by Alfred »

Samme bil, ny tråd. :D
Under tomgangskjøring så det ut til at jeg hadde fått stengt inne luft i systemet. Jeg kunne ikke finne andre lufteskruer enn den på radiatoren. Etter påfylling sikret jeg at viftetermostaten fungerte/ hadde kontakt, og fikk ikke oppkoking igjen. Men, finnes det andre punkter for lufting av systemet? :?
Alfred
CX25-croisette aut-1989
TRS22 - 1985
Xantia 1999
C5 - 2003
hl
Posts: 857
Joined: Sun 18 Sep, 2005 12:13
Location: S&Fj
Contact:

Re: Lufting av kjølevannsystemet på CX22

Post by hl »

Kanskje på vasspumpa?
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lufting av kjølevannsystemet på CX22

Post by jonsto »

hl wrote:Kanskje på vasspumpa?
Ikke på 22 motoren. Vasspumpa sitter lavt på denne.
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Lufting av kjølevannsystemet på CX22

Post by Asle »

Alfred wrote:Samme bil, ny tråd. :D
Under tomgangskjøring så det ut til at jeg hadde fått stengt inne luft i systemet. Jeg kunne ikke finne andre lufteskruer enn den på radiatoren. Etter påfylling sikret jeg at viftetermostaten fungerte/ hadde kontakt, og fikk ikke oppkoking igjen. Men, finnes det andre punkter for lufting av systemet? :?
Kan ikke huske annet enn skruen på radiatoren (TRS og Athena), pleide å stille bilen i en motbakke for å få radiatoren høyest mulig, ellers er det mulig at den "dingsen" med tre slanger på som går til varmeapparatet og ekspansjonstanken skal ta seg av luftinga???

Forresten skulle vel jeg ha byttet kjølevæske på Pallasen min :shock: , har hatt den i 7 år nå uten å fylle etter væske, skal vel skiftes annenhvert år den??? eller??
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lufting av kjølevannsystemet på CX22

Post by jonsto »

Skift kjølevesken du Asle. Frostbeskyttelsen holder seg vel, og kan måles, men den rustbeskyttende evnen forsvinner. Og siden det er støpjernsblokk...... Ta en runde med radiatorrens i samme slengen.
Mvh
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Lufting av kjølevannsystemet på CX22

Post by Asle »

jonsto wrote:Skift kjølevesken du Asle. Frostbeskyttelsen holder seg vel, og kan måles, men den rustbeskyttende evnen forsvinner. Og siden det er støpjernsblokk...... Ta en runde med radiatorrens i samme slengen.
Mvh
Ny frostvæske har stått i garasjen i flere år til formålet (kanskje den ikke tåler lagring???)
Planen er å ta ut drivverket i vinter for å skifte rørene foran, vaske rent og shine opp, samt skifte div pakninger simmeringer forstillingsdeler bare for å være sikker på at alt er perfekt til våren.
Trenger også tips på hvordan man evt fikser automaten, den slår litt mellom 2-3 gir på vei opp, må slakke av gassen litt når den girer opp, lurer på hva det kan være.
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Lufting av kjølevannsystemet på CX22

Post by ingkogni2 »

Asle wrote:
jonsto wrote:Skift kjølevesken du Asle. Frostbeskyttelsen holder seg vel, og kan måles, men den rustbeskyttende evnen forsvinner. Og siden det er støpjernsblokk...... Ta en runde med radiatorrens i samme slengen.
Mvh

Trenger også tips på hvordan man evt fikser automaten, den slår litt mellom 2-3 gir på vei opp, må slakke av gassen litt når den girer opp, lurer på hva det kan være.
Har svært lite peil på automat egentlig, men er vell noen ventiler som skal åpne for olje slik at clutchen kobler til... Vil tro det samler seg dritt i de ventilene med årene... Tror det vil gi nøkkete girskift...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lufting av kjølevannsystemet på CX22

Post by Göran W »

När skiftade du olja i automaten senast? Bytte du hela volymen eller bara det som kommer ut genom pluggen?
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Asle
Posts: 328
Joined: Sun 23 May, 2004 21:35
Location: Hell
Contact:

Re: Lufting av kjølevannsystemet på CX22

Post by Asle »

Göran W wrote:När skiftade du olja i automaten senast? Bytte du hela volymen eller bara det som kommer ut genom pluggen?
Må innrømme at jeg ikke har byttet olje, men jeg har ikke kjørt på mer enn 20000 siden det var byttet forrige gang, jeg har hørt rykter om at ZF automater kan slutte å virke på noen gir hvis man bytter olje og boksen er dårlig, dette visstnok fordi forurensningen er med og sørger for at clutchene i kassen fortsatt griper, jeg vil derfor vente med å bytte olje til jeg skal ta ut drivverket i vinter når "sesongen" er over, jeg bytter oljen før jeg tar ut drivverket, og vil helst også få renset disse ventilene, filter og olje har jeg fått tak i men hvordan jeg får byttet all oljen vil jeg gjerne ha tips på :)
Asle
CX 2.4IE 1983, C5 2.0 HDI STV 2003, og CX25 Turbodiesel 1985 Brake 99% rustfri, C5 HDI Exclusive 2008
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Lufting av kjølevannsystemet på CX22

Post by jonsto »

Asle wrote:hvordan jeg får byttet all oljen vil jeg gjerne ha tips på :)
Den oljen du ikke får ut er i Converteren. For å få ut den må du sikkert enten ta den ut eller bore hull. :? Slik jeg har forstått det så er det ikke tappeplugg på Converteren.
Derfor anbefales det vel å bytte det du klarer å tappe av kassa forholdsvis ofte.

(Men dette angående oljeskift skulle vel være flyttet til en egen tråd)?

Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Lufting av kjølevannsystemet på CX22

Post by Göran W »

Om vi ska prata kylarvätska: Den har automatisk luftning!

Automatoljan: Ett "vanligt" byte ger bara 2-3 liter av de ca 7 liter som lådan rymmer! Om man byter varje 10000 km under hela bilens livslängd så är det ok. Om man inte är SÄKER på hur detta skötts genom åren bör man "fluscha systemet" dvs koppla loss ledning från automat till automatoljekylare med motorn gå på tomgång och låta oljan rinna ut där samtidigt som man fyller på ny olja genom röret till oljestickan. När oljan är helt klar och röd stänger man av och skruvar ihop alltsammans. Starta igen - dra spaken sakta genom växellägena och efterfyll till rätt nivå.
OBS! Det kommer att gå åt ca 10 liter olja vid detta byte.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
Post Reply