Speedowire

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
olav
Posts: 22
Joined: Wed 31 Dec, 2003 15:10
Location: Ringerike

Speedowire

Post by olav »

PÅ min ellers så trofaste CX T1 1987 har nå speedometer og km-teller plutselig sluttet å virke, dvs den hadde noe rykkete visning før den ga seg. Jeg har sjekket at s-meter og øvre wire-del er OK, etter det jeg kan bedømme. Jeg koblet de to wire-delene fra hverandre og tok en kjøretur, og det viste seg at den nedre wire ikke roterer. Ved nærmere inspeksjon viste det seg at innfestingsenheten til gearhuset har løsnet en god del, men ikke falt helt av. Enheten har to wire, hvorav den ene går til speedo og den andre til noe annet. Kan det være dette som er årsaken til at speedo-wiren ikke roterer som den skal? Hva er beste praksis for å få emheten skrudd fast igjen, ovenfra (etter fjerning av mange rør og ledninger), eller nedenfra? Se vedlagte bilde. :?
Sett ned mot enheten bak motoren
Sett ned mot enheten bak motoren
P7280088-55KB.JPG (35.36 KiB) Viewed 2340 times
CX T1 bensin 1987 i bruk
CX T2 bensin 1988 solgt
CX 25 GTI 1988 kræsja
DS 21 19XX solgt
ID 19 19XX skrapa
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Speedowire

Post by Göran W »

Den GÅR att skruva loss/fast uppifrån men "lagom" lång ringnyckel och väldigt smala händer....... Skruven som håller den är vänd med skallen mot torpeden (det är INTE dem du ser på bilden utan EN, centralt placerad fästskruv). När skruven är lös kan du dra hela enheten uppåt.
Troligen har nylondreven inuti blivit utslitna och om du är händig kan du säkert öppna växeln och kanske laga.... men troligen behöver du en ny. :wink:
Om du upplever att DIRAVI-styrningen blivit "mycket lättare" så beror det på att den andra vajern går till dess styrenhet. OBS!!! Förväxla inte dessa - då kommer hastighetsmätaren att visa fel och DIRAVIn ger fel motstånd.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Speedowire

Post by jonsto »

Den skruen Gøran snakker om har 13mm hode. Trenger ikke skrues helt ut, men nesten. :wink: Skrues den helt ut følger gjerne drevet med opp.
Mvh
ingkogni2
Posts: 1131
Joined: Tue 04 May, 2004 23:34
Location: Olsborg, 9321 MOEN (Målselv)
Contact:

Re: Speedowire

Post by ingkogni2 »

jonsto wrote:Den skruen Gøran snakker om har 13mm hode. Trenger ikke skrues helt ut, men nesten. :wink: Skrues den helt ut følger gjerne drevet med opp.
Mvh
Man er ikke helt nødt å ha den skruen i heller. Plagdes så mye med å få i skruen på gammelbilen min etter girkassebytte i 2005 at jeg ga opp og lot den stå løst neddi... Motor og gir lever videre i bruks-Athena'n (TRD T1 med GTI-kasse), og funker helt fint uten festeskruen. Har skjedd 2 ganger at speedo har slutta og funke og at diravien ble kjempelett, og da har det bare vert å stoppe, og stappe koblingen tilbake... Ikke alltid man treffer på 1. forsøk (er et spor i akslingene i koblinga som skal stemme overens), men da er det bare å skubbe bilen litt i fri (20 cm er nokk)...

IngKogni2
Medlem nr: 6332
-Svart 80' CX Athena, vinter-CX
-Lys Grønn 80'CX Athena, 85000km
-Mørk Blå 85' CX GTI Turbo, 62000km!
-1980 Polar 570 uten fukt!
-89' CX TRD T1 Break *RIP*
-95' XM Break TCT
Image
olav
Posts: 22
Joined: Wed 31 Dec, 2003 15:10
Location: Ringerike

Re: Speedowire

Post by olav »

Takk for gode forslag!
Det er korrekt at styreservoen er blitt ganske lett og nervøs av seg, så her er det tydeligvis en sammenheng. Jeg prøver i første omgang å få festet enheten skikkelig, og ta jobben med å skaffe meg en "ny" enhet dersom dette ikke virker, og jeg må innse at tannhjul eller andre deler er defekt. Bilen er ikke kjørt mer enn 140.000 km, og denne mekanikken holder gjerne to og tre ganger denne distansen, etter det jeg har erfart.
Nå må jeg bare skaffe meg noen mindre hender! :)
CX T1 bensin 1987 i bruk
CX T2 bensin 1988 solgt
CX 25 GTI 1988 kræsja
DS 21 19XX solgt
ID 19 19XX skrapa
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Speedowire

Post by jonsto »

Oppgaven med denne skruen ble en del lettere etter at jeg kjøpte Biltemas 13mm fastnøkkel med skralle i andre enden. :wink: :D
Mvh
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Speedowire

Post by Göran W »

..... och om båda funktionerna lägger av samtidigt så vet du med säkerhet att felet sitter i själva enheten!
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Speedowire

Post by pål »

..... och om båda funktionerna lägger av samtidigt så vet du med säkerhet att felet sitter i själva enheten!
eller at denne enheten ikke sitter på plass nedi kassa :) (en skikkelig utrivelig og møkkete jobb, men det går)
har masse Citroèn:-)
olav
Posts: 22
Joined: Wed 31 Dec, 2003 15:10
Location: Ringerike

Re: Speedowire

Post by olav »

Takk for gode svar og kommentarer, selv om min diagnose var litt upresis:

- speedowire (transmission side) var brutt, ikke diravi-wiren
- styreservoen var dermed ikke berørt - ble villedet av lavt dekktrykk etter en lang vinter i garasjen

Wiren ble levert av CX Basis, og CX-guru Lasse Grønvold på Jevnaker hadde fingre og verktøy som passa for oppgaven.

Så nå er det bare å planlegge for litt cruising i sensommeren :D
Post Reply