Startproblemer 25Tri '84

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Micsat
Posts: 38
Joined: Sat 16 Jan, 2010 23:46
Location: Snertingdal

Startproblemer 25Tri '84

Post by Micsat »

Jeg har inngått avtale om kjøp av en 25 Tri med bare 97.000 km på telleren og tilsynelatende lite rust og for en billig penge. Problemet er at den vil ikke starte (jeg var klar over problemet). Den tenner umiddelbart når starteren aktiveres, men det er ikke antydning til at den vil forsette å gå når man slipper tenningsnøkkelen. Ved alle startforsøkene oppførte den seg helt likt så det virker som om det er en klart definert feil om man bare kan lokalisere den. Etter å ha søkt på flere forum og generelt på nettet har jeg ikke blitt så mye klokere og jeg vet ikke om det er gnisten eller bensintilførselen som blir borte.

Er det noe av dere der ut som har overvintret i motorrommet på en CX som kan ha noen formening om hva som kan være årsaken til problemet?

På forhånd takk!

PS: ser frem til å sveve i en ekte Citroen
MVH

Michael

C6 3.0 HDi, CX 25 TRi, GSA X3, 2CV, 2xBX 16V, BX 14E, BX 14TE, BX 16TZi, 2xXM TurboCT, Xantia HDi, 3x NSU Ro80
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Startproblemer 25Tri '84

Post by gopp »

Dette høres veldig ut som defekt tenningslås/sluttstykke.
Gopp
-----------------
Har no' CX
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Startproblemer 25Tri '84

Post by Göran W »

Tänder den på alla cylindrar så länge du vrider på nyckeln så är det nog tändningslåset, ja. Om den däremot bara går på två cylindrar så sitter kanske problemet i en av tändspolarna.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Startproblemer 25Tri '84

Post by pål »

Er nok tenningslåsen eller bryterdelen av denne. Jeg tror nok saken er den at bensinpumpa får strøm når du har nøkkelen i startposisjon, men når du slipper nøkkelen forsvinner strømmen til pumpa. Legg deg under bilen og få en kamerat (eller selger) til å vri nøkkelen, først til tenn-pos , så vri til start-pos, start slipp nøkkelelen, (skjønner hva jeg mener?) du bør tydelig høre pumpa går, eller står ;) . som en midlertideig løsning for å få bilen hjem kan du tjuvkoble til litt strøm, ledninger går under føttene på passasjer. Mener å huske at den er gul ( som alle andre, noen "FÅ" grønne ) :lol: :lol:
har masse Citroèn:-)
Micsat
Posts: 38
Joined: Sat 16 Jan, 2010 23:46
Location: Snertingdal

Re: Startproblemer 25Tri '84

Post by Micsat »

Problemet er løst. Det var trykkregulatoren på innsprøytningsrailen som hadde hengt seg. Starter og går utmerket men trenger nok nye kuler.
MVH

Michael

C6 3.0 HDi, CX 25 TRi, GSA X3, 2CV, 2xBX 16V, BX 14E, BX 14TE, BX 16TZi, 2xXM TurboCT, Xantia HDi, 3x NSU Ro80
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Startproblemer 25Tri '84

Post by jonsto »

Micsat wrote:Problemet er løst. Det var trykkregulatoren på innsprøytningsrailen som hadde hengt seg. Starter og går utmerket men trenger nok nye kuler.
Det var derfor jeg kjøpte utstyr for å måle bensintrykket. :wink: :)
Flott at du har fått igang bilen!
Mvh
Micsat
Posts: 38
Joined: Sat 16 Jan, 2010 23:46
Location: Snertingdal

Re: Startproblemer 25Tri '84

Post by Micsat »

Historien er ikke over. Etter at jeg trodde at problemet var løst har bilen stått i påvente av tas den skulle bli veteran. Forsøkte å starte den i fjor, men da var tilstanden som tidligere.

Etter å ha funnet ut at injektorene hadde feil impedanse har jeg nå fått tak nye injektorene med lav impedanse, men det var ikke det store gjennombruddet. Den tenner, men vil ikke gå.

Sjekket så trykket fra bensinpumpen ved tilkoblingen til railen og fant at dette var ca 2bar, noe som er litt lavt. Tok deretter ut pumper og sjekket trykket den ga rett ut og fant at det var 4bar. Monteres inn igjen og tvangskjørte den direkte fra et batteri for å eliminere evt. dårlig spenning til pumpen. Det er ikke den store forskjellen, men den går innimellom i ca. 5s før den turtallet faller og den stopper. Deretter er det mange startforsøk der den tenner men ikke går før den går i ca. 5s igjen. Føler ikke at jeg har helt eliminert muligheten for at pumpen ikke klarer å holde opp trykket, men er det andre mulig feil som kan forårsake denne type problemer.

Ser veldig frem imot å få bilen på vegen. Tidligere eier har åpenbart vært nøye med rustbeskyttelsen siden den ser nesten ny ut under.

Ser frem imot noen gode tips.
MVH

Michael

C6 3.0 HDi, CX 25 TRi, GSA X3, 2CV, 2xBX 16V, BX 14E, BX 14TE, BX 16TZi, 2xXM TurboCT, Xantia HDi, 3x NSU Ro80
janky
Posts: 63
Joined: Tue 16 Dec, 2014 12:19

Re: Startproblemer 25Tri '84

Post by janky »

Sjekk om du har strøm fra tenningen inn på terminal 15 på det
store blå innsprøytningsreleet.
Post Reply