Hjelp vedr kjølesystem tunet 2,2

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Erik Lund
Posts: 3
Joined: Fri 17 Sep, 2010 23:03

Hjelp vedr kjølesystem tunet 2,2

Post by Erik Lund »

Jeg har en 22RS motor fra en 87 CX, som jeg har noen utfordringer rundt.
Jeg har ingen kjøleslanger, og vet ikke hvilket uttak som skal til hva...

Jeg har 2 v/ fordeler og et i siden på blokken.. På vannpumpa sitter det et
blendedeksel.

Så hvordan går kjøleslangene orginalt på en slik?

Motoren er en 2165cc, med portet topp, hardere ventilfjærer, 290 graders kam
Ombygd tenning og fordeler
10,2:1 i komp,justerbart kamdrev, lettet svinghjul, og 2*45 webere..., så litt kvikkere
enn std mao ;-)

Erik
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Hjelp vedr kjølesystem tunet 2,2

Post by pål »

http://citrotech.se/ -> CX -> Manuals -> Man 058531

Last ned denne, kjølesystem er fra side 140 og utover
har masse Citroèn:-)
pål
Posts: 2614
Joined: Tue 04 Nov, 2003 20:25
Location: Lillehammer
Contact:

Re: Hjelp vedr kjølesystem tunet 2,2

Post by pål »

Forresten ett veldig intressant motorprosjekt :D Kan du fortelle mer? Hvor du kjøper deler, bilder etc? Hva slags bil er dette?
har masse Citroèn:-)
Erik Lund
Posts: 3
Joined: Fri 17 Sep, 2010 23:03

Re: Hjelp vedr kjølesystem tunet 2,2

Post by Erik Lund »

Startet kanskje litt feil..., jeg har en Alpine Renault 310/4 som jeg ville ha litt mer sprut i :twisted:

Tanken var og sette inn den største 4 syl jeg fik tak i, og det er douvrin motroen som sitter i cx/505 og Renault 20tX/25, enklest å få tak i var fra CX...
Så jeg fikk tak i en bil som var gått 100´km, løftet ut motoren og satte igang(ehh, har vel tatt noen år..)

Vanlige motordeler har jeg kjøpt hos motorteknikk, de har også lettet og modifisert svinghjulet...
Fordeleren har jeg gjort om vekter og opptrekk på, da jeg trenger høyere fortenning...
innsug fikk jeg tak i via en bekjent i tyskland(det tok tid.., brukte nok et år på å skaffe det, og ikke var det spes rimelig heller)
Toppen har 45mm insugskanaler :shock: , ventilfjærer er skimset 1,5mm
kam fikk jeg KMkam til å slipe for meg, de skaffet også justerbart kamdrev(Renault)
Oljepumpa er modifisert for litt høyere trykk
også har jeg et modifisert clutchhus, for å få det til å passe på girkassa...
motoren hadde ikke 9,8.1 i komp !!!, den hadde 9,2, etter jeg hadde målt og sjekket, så jeg løftet komp fra 9,2 til 10,0;1

Jeg kan sikkert legge ut noen bilder, den står forsatt i motorblokkholderen uten innsug påmontert(dette skal godkjennes hos biltilsynet, så holder trimmingsgraden lav, enn så lenge)

eksosmanifold er jeg heller ikke ferdig med enda- jeg har liggende grenrør fra 505 som jeg kan bruke flensen av(har til renault og cx også), så får jeg se hvor jeg ender, men det får jeg vente med til motoren er i, og det er snart....

Det er vel gråvtrekk tenker jeg...., har tatt litt tid, og en del kroner, men hvorfor gå samme vei som alle andre...+++

jeg mangler tydligvis en del til vannpumpe- da jeg ikke har noe sted å ta ut vannslang i forkant av motor..., men jeg skal til hadeland i morgen, og der vet jeg om en som har noen cx´r bla, så jeg kan få sett oppi et motorrom :D

skal blir spennende og se hvordan det fungerer, det bør fungere ryddig...(særlig i en bil på 845kg)

Erik
oslo
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Hjelp vedr kjølesystem tunet 2,2

Post by rundgren »

Kult prosjekt og tøff bil! Har alltid likt utseendet på denne og forgjengeren A110 (vet det er en kar i Oslo som har to av disse, det er vel ikke deg vel?) Nå slo jeg opp A310 på Wikipedia og der ser jeg jammen at Robert Opron har hatt en finger med i spillet. Ikke rart den ser bra ut :-)
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Erik Lund
Posts: 3
Joined: Fri 17 Sep, 2010 23:03

Re: Hjelp vedr kjølesystem tunet 2,2

Post by Erik Lund »

Nei, Henning heter han;-) vi har kjørt mye løpsammen bla corsica rally både med 110 & 310- stillte bla en med DS(eller ID) der- den lå flott på veien....

Jeg liker 310 (derfor jeg har det), og fortrinnsvis den 4 syl, den er mer rendyrket i linjer, og bedre på bane ;-)


Erik
Post Reply