Motorfusk i vått vær

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

Post Reply
Black Lemon
Posts: 1635
Joined: Thu 13 Nov, 2003 12:19
Location: Oslo

Motorfusk i vått vær

Post by Black Lemon »

Jeg har i lengre tid vært plaget med motorfusk. Det skjer kun i vått og fuktig vær som i dag på Østlandet, men ikke når det er kaldt og tørt. Det arter seg ved at motoren går dårlig og stopper på tomgang. Det gir seg når motoren har nådd normal arbeidstemperatur, dvs. over ca 60-70 grader. Jeg har tidligere skiftet alle pluggledninger og luftfilter uten av det har hjulpet. Er det noen som har tips til hvor jeg bør lete?
ImageImage
O Mantor, Oslo 1007 CX Klubben
86 CX GTi T1 S2 DE55298
98 XM Break TCT aut. DJ21880 005 XM Klubben
07 C6 2,7 HDi Exclusive ZZ16498
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Motorfusk i vått vær

Post by gopp »

Black Lemon wrote:Jeg har i lengre tid vært plaget med motorfusk. Det skjer kun i vått og fuktig vær som i dag på Østlandet, men ikke når det er kaldt og tørt. Det arter seg ved at motoren går dårlig og stopper på tomgang. Det gir seg når motoren har nådd normal arbeidstemperatur, dvs. over ca 60-70 grader. Jeg har tidligere skiftet alle pluggledninger og luftfilter uten av det har hjulpet. Er det noen som har tips til hvor jeg bør lete?
Det kan være så mangt, men jeg ville konsentrert meg om tenningsdelen av motorstyringen. Tennpluggledninger og hetter er det første jeg ville sjekket, og det har du jo også gjort. Selve coilene kan gi slike symptomer også, så de kan du evt. forsøke å bytte (du kan låne et sett av meg for å prøve, bor på Lilleaker). Ellers er det vel kontakter til svinghjulssensor og hjernen som bør sjekkes. Den kan også være dårlig kontakt i selve hjernen, og denne kan åpnes og renses av en som har peiling på elektronikk.

Dersom du ikke finner noe her, ville jeg sjekket kontaktene som går til fuel-railen, da svikt på dysene kan gi omtrent samme symptom som feil på tenning.

Lykke til!

- Marius
Gopp
-----------------
Har no' CX
Göran W
Posts: 1043
Joined: Wed 12 Nov, 2003 07:29
Location: Sverige

Re: Motorfusk i vått vær

Post by Göran W »

Ta loss tändspolarna (coil) och lägg dessa i ugnen på låg värme (kanske 70C) någon timma. Spreja sedan silicon på alla svarta ytor och återmontera.
Cx 25 Prestige 1987, 2st Cx 25 Prestige 1986, Cx 25 Gti T2 1989, Cx 25 Gti 1986, Xm V6 -95, B11-objekt
Image
citro1cx
Moderator
Posts: 3748
Joined: Mon 15 Dec, 2003 20:15
Location: trondheim
Contact:

Re: Motorfusk i vått vær

Post by citro1cx »

Det kan vel teoretisk være en tempraturføler som ikke henger helt med. Teorien er at denne føleren henter informasjonen sin fra termostat som kanskje ikke virker som den skal og åpner for seint. Temp måler i displayet vil da også vise at tempraturen på kjølevesken er for lav. Føleren som gir signal til innsprøytningen tror at bilen er kaldere enn den egentlig er( på milde dager) og pøser på med for mye bensin. Da blir vel ikke problemet like stort når det kaldt? Om dette er tilfelle skal vel bilen spytte ut svart/sot i eksosen? føleren jeg skriver om sitter på høyre side i bakant på motoren på GTi biler.
Litt over middels interessert i Citroën cx!
Post Reply