Intercooler - bensin og diesel

Her kan du prate/spørre om motor og drivverk.

Moderator: moderator

tronde
Posts: 508
Joined: Sat 21 Apr, 2007 23:25

Re: Intercooler - bensin og diesel

Post by tronde »

gopp wrote: Dette var gode nyheter! Jeg har lenge ment at disse elektriske mopedene ikke har livets rett. Det er rett og slett for mange ulemper med dem, også dersom man ser det fra et rent miljøperspektiv.
Sett opp et regnestykke som viser hvor mye elektrisk energi som må flyttes rundt i kraftnettet hver gang x-antall hundre tusen har kjørt til jobb, eller hjem igjen. Det regnestykket går ikke helt opp...
Sturla
Posts: 880
Joined: Thu 06 Nov, 2003 13:57
Location: Nordnes, Bergen
Contact:

Re: Intercooler - bensin og diesel

Post by Sturla »

Tja. Jeg tror en CX ville være utmerket som el-bil. Man kan få en stor batteribank der bensintanken ligger, og en musestille CX som suser frem i kollektivfeltet er en god ide. Da endres regnestykket for el-bil også, siden bilen alt finnes, men drivverket bygges om. Med moderne AC el-motorer bør man kunne få vel så god effekt som i en TRS.
Image
-85 GTI T1, -78 gti og -74 DS Pallas
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Intercooler - bensin og diesel

Post by jonsto »

Men etter dagens hendelse er det vel sannsynelig at det ikke blir lov å ta den med på ferger. :mrgreen: :mrgreen:
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Intercooler - bensin og diesel

Post by gopp »

jonsto wrote:Men etter dagens hendelse er det vel sannsynelig at det ikke blir lov å ta den med på ferger. :mrgreen: :mrgreen:
Mvh
Det burde ikke være lov, med tanke på hvilke gasser som avgis når slikt brenner.

Jeg leste at brannvesenet i California hadde gjennomgått hendelsesforløpet ved brann i disse fantastiske miljøvennlige farkostene, og konkluderte at slikt skulle de holde seg langt unna dersom det tok fyr, nettopp pga. de lite miljøvennlige gassene og at det var svært vanskelig å slukke. Når man tenker på at de aller færreste "el-bilene" som registreres her til lands faktisk er "4-hjuls motorsykler" fordi de ikke går gjennom noen som helst sikkerhetstest, blir det ekstra lite fristende å la seg transportere i noe slikt.

Når skal politikere faktisk tenke litt lengre enn hva som kommer ut i enden på et eksosrør, eller til neste valg (dersom det er tidsaksen man fokuserer på)?

Vær miljøvennlig, kjør CX! :D
Gopp
-----------------
Har no' CX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Intercooler - bensin og diesel

Post by rundgren »

jonsto wrote:Men etter dagens hendelse er det vel sannsynelig at det ikke blir lov å ta den med på ferger. :mrgreen: :mrgreen:
Mvh
Dårlig uke for denne karen å lansere idéen sin, kanskje :-)
http://www.tu.no/industri/article266133.ece
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Intercooler - bensin og diesel

Post by rundgren »

jonsto wrote:Men etter dagens hendelse er det vel sannsynelig at det ikke blir lov å ta den med på ferger. :mrgreen: :mrgreen:
Mvh
Etter å ha lest om denne hendelsen på VG så virker det kanskje litt forhastet å skylde på batteriteknologi..

"Den aktuelle bilen er av typen Nissan Qashqai. Den har blitt uautorisert ombygd av det danske selskapet Afuture, fra å være dieseldrevet til å gå på strøm. Bilen var på vei tilbake til Danmark etter å ha vært utstilt i Norge. Dette bekrefter Afuture-gründer Søren Ekelund, som selv kjørte bilen om bord på fergen. Han tror at en koblingsfeil under ladingen førte til kortslutning og brann. - Jeg påtar meg personlig ansvaret for det som har skjedd, sier han til danske ekstrabladet.dk."
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
jonsto
Posts: 5625
Joined: Thu 13 Nov, 2003 19:42
Location: Surnadal
Contact:

Re: Intercooler - bensin og diesel

Post by jonsto »

rundgren wrote:Etter å ha lest om denne hendelsen på VG så virker det kanskje litt forhastet å skylde på batteriteknologi..

- Jeg påtar meg personlig ansvaret for det som har skjedd, sier han til danske ekstrabladet.dk."
Ikke teknologien, men hva som skjer når batteri brenner. Og at det kan ta fyr selv om det ikke er bensin eller diesel til stede.
Tror det blir en stygg regning til stakkaren. :mrgreen: :mrgreen:
Når det gjelde batterier på ferger, hmmm hva skjer med batterier på havets bunn? Brukes vel ikke bly i batterier lenger, men??
Men nå er vi vel SKIKKELIG "off topic"+ :roll: :wink: :D :D
Mvh
gopp
Posts: 543
Joined: Fri 05 Sep, 2008 23:53

Re: Intercooler - bensin og diesel

Post by gopp »

jonsto wrote: Men nå er vi vel SKIKKELIG "off topic"+ :roll: :wink: :D :D
Ja, denne tråden går inn i historien som tidenes avsporing :roll:
Gopp
-----------------
Har no' CX
dagmatti
Moderator
Posts: 1700
Joined: Mon 22 Dec, 2003 15:34
Location: Oslo
Contact:

Re: Intercooler - bensin og diesel

Post by dagmatti »

gopp wrote:
jonsto wrote:Men etter dagens hendelse er det vel sannsynelig at det ikke blir lov å ta den med på ferger. :mrgreen: :mrgreen:
Mvh
Når skal politikere faktisk tenke litt lengre enn hva som kommer ut i enden på et eksosrør, eller til neste valg (dersom det er tidsaksen man fokuserer på)?

Politikerene tenker over alt de gjør de. Det er hovedgrunnen til at det er mange reduserte avgifter på å bruke elbiler (du trenger ikke avgifter på bruk, på noe som er "ubrukelig" for så mange). :)

Men jeg er enig i en ting, de tenker kun på penger. Det er faktisk ingen avgifter/skatter som slår meg i farta som har noen annen funksjon enn pengeinnkreving (det burde vel finnes noen?!).



-m
cx25tgi
Posts: 94
Joined: Tue 16 Dec, 2008 04:43
Location: Oslo

Re: Intercooler - bensin og diesel

Post by cx25tgi »

Men jeg er enig i en ting, de tenker kun på penger. Det er faktisk ingen avgifter/skatter som slår meg i farta som har noen annen funksjon enn pengeinnkreving (det burde vel finnes noen?!). dagmatti



Ja, du sa det dagmatti.

Å pønske ut skjulte skatter og avgifter til Statskassen - det er faget til våre regjeringspolitikere :evil:
Mvh
BjørnS
1991 CX25 TGI Break - 1989 CX22 RS Break - 1995 XM 2,1TD Break - 1992 BX 19 4WD Break
http://www.youtube.com/TheCitroenCX
rundgren
Posts: 1162
Joined: Mon 13 Aug, 2007 20:45
Location: Oslo

Re: Intercooler - bensin og diesel

Post by rundgren »

dagmatti wrote:
gopp wrote:
jonsto wrote:Men etter dagens hendelse er det vel sannsynelig at det ikke blir lov å ta den med på ferger. :mrgreen: :mrgreen:
Mvh
Når skal politikere faktisk tenke litt lengre enn hva som kommer ut i enden på et eksosrør, eller til neste valg (dersom det er tidsaksen man fokuserer på)?

Politikerene tenker over alt de gjør de. Det er hovedgrunnen til at det er mange reduserte avgifter på å bruke elbiler (du trenger ikke avgifter på bruk, på noe som er "ubrukelig" for så mange). :)

Men jeg er enig i en ting, de tenker kun på penger. Det er faktisk ingen avgifter/skatter som slår meg i farta som har noen annen funksjon enn pengeinnkreving (det burde vel finnes noen?!).
Nei, skatt er jo selvfølgelig til for å skaffe inntekter til staten (eller "felleskapet" som folk på venstresida liker å kalle det.)
Alkohol-, og tobakkavgifter har visstnok en funksjon utover ren inntekt: Nemlig å begrense forbruket. Om det funker spesielt bra når folk har såpass bra råd som nordmenn har i dag er en annen sak, når selv de dårligst lønna får kjøpt en 20-pakke eller en sixpack Tuborg for utbyttet av én times arbeid.

Er ikke så rart det blir høye skatter, når folk flest stemmer på politikere som har som grunnholdning at høyest mulig skatter er et gode - det innebærer nemlig visstnok "demokratisk kontroll med ressursene", som er et en annen måte å si at politikere og byråkrater skal disponere mest mulig ressurser, og individene minst mulig.
* '86 CX Turbo2
* '94 Xantia 2,0i VSX
* '85 BX Sport

Eks: '96 XM TCT
Eks: '96 Xantia 1,8i
Eks: '95 Xantia 1,9TD
Eks: '88 CX 22TRS
Eks: '93 Xantia 2.0i
Post Reply